کد خبر: 712303
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: مصرف سیگار در دوران بارداری موجب افزایش احتمال زایمان زودرس، مرده‌ زایی، زایمان‌های سخت و پرخطر، تمایل کمتر به شیردهی، بروز اختلالات یادگیری و بیش‌فعالی و ابتلا به عفونت‌ها در نوزاد می‌شود.

ماریا صادقی در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره تاثیر مصرف سیگار بر مادر و جنین، اظهار داشت: مصرف دخانیات و مواد مخدر در دوران بارداری موجب سقط جنین تولد نوزاد کم وزن و بسیاری از بیماری‌ها و مرگ و میر نوزاد می‌شود.

وی افزود: همچنین احتمال پارگی زودرس کیسه آب، وقوع زایمان زودرس، مرده‌ زایی و جفت سرراهی که احتمال خونریزی حین زایمان را افزایش می‌دهد در زنان سیگاری بیشتر است.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: احتمال زایمان نوزاد کم وزن در مادرانی که سیگار مصرف می‌کنند 20 تا 30 درصد بیشتر است همچنین این زنان با احتمال 14 درصد ممکن است دچار زایمان زودرس شوند. از طرفی زایمان‌های سخت و پرخطر در مادرانی که سیگار مصرف می‌کنند بیشتر است.

وی افزود: مصرف سیگار در دوران بارداری اختلالات یادگیری و مشکلاتی نظیر بیش‌فعالی را برای کودک به همراه خواهد داشت.

صادقی اظهار داشت: نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می‌شوند در معرض ابتلا به عفونت‌ها، نقایص مادرزادی در دست و پا شکاف کام و کاهش قند بعد از تولد مواجه هستند.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد رشد نوزاد در مادرانی که در سه ماهه اول بارداری مصرف دخانیات را ترک کرده‌اند با سایر نوزادان تفاوتی ندارد.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران تصریح کرد: مصرف سیگار در سه ماهه اول بارداری اثرات جبران ناپذیری دارد و ترک آن در این دوران اثرات نامطلوب را کاهش می‌دهد. همچنین مادرانی که سیگار مصرف می‌کنند تمایل کمتری به شیردهی به نوزاد خود دارند.

وی خاطر نشان کرد: اجرای برنامه های آموزشی برای زنان باردار در مورد اثربخشی ترک سیگار بر سلامت نوزاد و افزایش احتمال بارداری موفق و سالم موجب می‌شود تا این مادران تمایل به ترک سیگار افزایش یابد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار