کد خبر: 705486
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
صنعا در گيرودار دوران گذار
حداکثر کارکرد انتقال عبدربه به عدن امنيتي کردن بيش از پيش فضاي جنوب خواهد بود که امکان دارد با اجراي پروژه هاي امنيتي ساختگي در اين منطقه بخصوص اطراف باب المندب به منظور فراهم کردن زمينه حضور امنيتي و نظامي بيشتر طرف هاي غربي و عربي و حتي اسرائيلي همراه شود
احمد کاظم زاده
جوان آنلاين: عصر روز شنبه (2 اسفند)منابع خبري از خروج عبدربه منصور هادي رئيس جمهور مستعفي يمن از صنعا پايتخت اين کشور و ورود آن به عدن و استقرار در کاخ رياست جمهوري سابق اين کشور خبر دادند . رسانه هاي غربي و عربي با آب و تاب زياد اين خبر را مخابره کردند حال آنکه همين رسانه ها پيش از اين در تبليغات خود در جهت اعمال فشار تبليغاتي بر انصارالله و تخريب وجهه بين المللي آنها همواره بر اين نکته تبليغ مي کردند که عبدربه در محاصره خانگي قرار دارد. بنا بر اين اولين سوالي که مطرح مي شود اين است که اگر واقعا ايشان در محاصره بوده پس چگونه موفق به خروج از صنعا شده است؟ از ديگر سوال هاي مطرح در اين زمينه چشم انداز تحولات سياسي و امنيتي يمن در پرتو انتقال عبدربه منصور هادي به عدن و پس گرفتن استعفاي قبلي و تاکيد بر ابقاي خود در پست رياست جمهوري است؟


انتقال عبدربه به عدن چه چشم‌اندازي از يمن ترسيم مي‌کند؟


روايت هاي مختلف درباره نحوه خروج عبدربه از صنعا

برخي روايت ها حاکي از خروج عبدربه با لباس مبدل از صنعا است. شبکه تلويزيوني الميادين در گزارشي با بيان اين موضوع گفت: "منصور هادي با لباس مبدل، بدون اطلاع کميته هاي مردمي که مامور نگهباني از خانه او بودند، از خانه خود در صنعا فرار کرده است". اما روايت ديگر(که تقريبا ديدگاه غالب است) بر نقش طرف هاي منطقه اي و بين المللي در فراري دادن عبدربه تاکيد دارد. نکته قابل توجه اين است که اين ديدگاه تنها به حوثي ها و انقلابيون يمن محدود نمي شود (که معتقدند منصور هادي در چارچوب توطئه برنامه ريزي شده عليه يمن و با هدف وارد کردن اين کشور در يک خلاء صنعا را ترک کرده است) بلکه رسانه هاي غربي و عربي نيز به اين نکته اذعان دارند. چنانکه خبرنگار اسکاي نيوز عربي در گزارشي گفت: " عبدربه منصور هادي بعد از وساطت طرف هاي خارجي از خانه خود در صنعا خارج شده است."
يا بشير عقلان خبرنگار شبکه تلويزيوني روسيا اليوم در گزارشي از جنوب يمن با اشاره به استقرار عبدربه منصور هادي در کاخ رياست جمهوري سابق يمن جنوبي در معايشق با ارائه جزئيات بيشتر از نقش عوامل خارجي در کمک به عبدربه در خروج از صنعاتصريح کرد: "اعضاي يک هيئت بين المللي شب گذشته با عبدربه منصور هادي در خانه اش ديدار کردند و سپس به او کمک کردند تا از پايتخت يمن خارج شود." در اين ميان شبکه تلويزيوني العربيه (که مواضع دولت عربستان را منعکس مي کند) در گزارشي حتي کوشيد از فراري دادن عبدربه به عنوان يک موفقيت امنيتي براي سرويس هاي اطلاعاتي براي دولت متبوع خود ياد کند.
بر اين اساس اين شبکه از خروج عبدربه از صنعا، به عمليات بزرگ امنيتي تعبير کرد. اين شبکه همچنين با اذعان به نقش سازمان ملل گفت: "منصور هادي در شرايطي از صنعا خارج شد که طرف هاي يمني زير نظر سازمان ملل در حال بررسي دو گزينه براي حل مشکل خلا رياست جمهوري در اين کشور بودند... عمليات خروج منصور هادي از پايتخت يمن از پيش برنامه ريزي شده بود و طرف هاي داخلي و خارجي در آن مشارکت داشتند. براي خروج هادي از صنعا عمليات امنيتي بزرگي فراتر از توان حوثي و حاميانش انجام شد. "همچنين برخي ديگر از منابع اعلام کرده اند که عبدربه براي خروج از صنعا از خودروهاي تحت کنترل سازمان ملل استفاده کرده است هر چند که جمال بن عمر نماينده سازمان ملل متحد در يمن با رد اين فضا سازي ها تاکيد کرد سازمان ملل متحد در خروج عبد ربه منصور هادي، رئيس جمهور مستعفي يمن، از صنعاء هيچ نقشي نداشته است.

در مجموع از قرائن و شواهد موجود چنين بر مي آيد که انتقال عبدربه از صنعا به عدن بر اساس يک طرح و نقشه از پيش طراحي شده صورت گرفته است که در آن طرف هاي عربي، غربي و سازمان ملل نقش داشته است اما به نظر مي رسد ابتکار عمل و مديريت پروژه بيشتر در دست عربستان بوده است که پس از عبور از پيچ جانشيني و تثبيت اوضاع داخلي بار ديگر توجه خود را به حوزه خارجي متمرکز کرده است و در عرصه هاي چون يمن و حتي سوريه مي کوشد بر گسترده دخالت هاي خود بيفزايد.

چشم انداز و سناريوهاي پيش رو

تا پيش از آشکار شدن کامل آثار و پيامدهاي انتقال عبدربه به عدن نمي توان با قطعيت درباره چشم انداز و سناريوهاي پيش رو سخن گفت اما در مجموع مي توان گفت همان دو رويکرد و ديدگاه رقيب که درباره آينده ساختار و نظام سياسي يمن مطرح بوده کماکان ادامه يافته و بيش از پيش صورت علني و آشکاري به خود خواهد گرفت. در اين راستا کميته هاي انقلابي به رهبري انصارالله بر اجراي طرح پيشنهادي خود مبني بر اعلاميه قانون اساسي موقت و جناح ضد انقلاب به رهبري عبدربه منصور هادي بر اجراي طرح شوراي همکاري خليج فارس و طرح قانون اساسي مورد نظر خود مبني بر تقسيم يمن به 6 ايالت اصرار خواهند کرد. آنچه در اين ميان تعيين کننده خواهد بود نقش نيروهاي است که در حد وسط حاميان اين دو طرح رقيب قرار دارند که مي توان از آنها به نيروي سوم تعبيرکرد.
بر اين اساس مي توان گفت کشمکش ميان نيروهاي رقيب درباره تعيين ساختار سياسي جديد يمن (که به نوعي سرنوشت انقلاب نيمه تمام يمن نيز به آن وابسته است) و همچنين موضع گيري نيروهاي سوم بر له يا عليه هر يک از اين دو جناح سياسي رقيب سرنوشت و چشم انداز سياسي يمن را مشخص خواهد کرد و آنچه از قرائن و شواهد موجود بر مي آيد اين است که حاميان عبدربه منصور هادي از اين پس کوشش خواهند کرد بازوي نظامي و امنيتي - اطلاعاتي جديد در قالب ساماندهي نيروهاي نظامي و امنيتي جديد براي دولت عبدربه در جنوب فراهم کنند تا به واسطه آنها بتوانند موازنه نظامي در برابر حوثي ها و ديگر نيروهاي امنيتي و نظامي مستقر در شمال برقرار کنند.
ازاين ديد حداکثر کارکرد انتقال عبدربه به عدن امنيتي کردن بيش از پيش فضاي جنوب خواهد بود که امکان دارد با اجراي پروژه هاي امنيتي ساختگي در اين منطقه بخصوص اطراف باب المندب به منظور فراهم کردن زمينه حضور امنيتي و نظامي بيشتر طرف هاي غربي و عربي و حتي اسرائيلي همراه شود و از اين ديد انتقال عبدربه به عدن تنها بخشي از پروژه جديد محسوب مي شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار