کد خبر: 674502
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
یک متخصص اطفال و فوق تخصص قلب با بیان اینکه برخی مشکلات قلبی و عروقی نوزادان به دوران جنینی باز می‌گردد، گفت: مادارن با رعایت مراقبت‎های دوران بارداری می‌توانند از بروز عارضه قلبی در نوزاد خود پیشگیری کنند.

دکتر نبی‌اله اسدپور در گفت‎وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری - با اشاره به مشخص نبودن عامل بیماری‎های قلبی در نوزادان، اظهارکرد: این بیماری‎ها چند عاملی و مولتی فاکتوریال هستند، اما به لحاظ استعداد ابتلا نوزاد به بیماری‎های قلبی می‌توان گفت عواملی همچون قرار گرفتن مادر در معرض اشعه، ابتلا مادر به بیماری‌های تب‌دار، مصرف یکسری داروها که در روند تشکیل قلب و عروق جنین در سه ماهه اول بارداری اختلال ایجاد می‎کند، حائز اهمیت است.


وی عوامل ژنتیکی و تولد زودرس نوزاد را از دیگر عوامل موثر در احتمال ابتلا‌ نوزاد به بیماری‎های قلبی برشمرد و افزود: مادر باید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض خطر دور بماند. همچنین ابتلا مادر به دیابت، احتمال ابتلا نوزاد به بیماری قلبی را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.


اسد پور گفت: در دوران جنینی مجرای شریانی (مجرای بین شریان آئورت وریوی) به طور طبیعی وجود دارد که در روزهای اول تولد به کمک اکسیژن بسته می‌شود و پایین بودن فشار اکسیژن باعث می‎شود این عمل به خوبی صورت نگرفته و مجرا باز بماند.


وی با بیان اینکه، در مورد بیماری PDA تا ۷روز بعد از تولد فرصت است تا این مجرا بسته شود، خاطرنشان کرد: وقتی نوزاد زود رس باشد این مدت تا یک ماه هم قابل افزایش است. زود رس بودن نوزاد از دیگر عوامل تشدید کننده احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی به ویژه PDA است.


به گفته وی، در صورت وجود چنین عارضه‌ای قلب دارای صدای اضافی است که در معاینات شنیده می‌شود و در مورد مجرای شریانی در برخی از نوزادان همراه با نبض برجسته است که با انجام معاینات و اکوکاردیوگرافی تشخیص آن به سادگی انجام می‎شود.


وی اظهارکرد: بسیاری از کودکان در بدو تولد، دارای یک صدای اضافی از قلب خود هستند که این عارضه را سوفل قلبی می‎‎گویند، در برخی موارد خود به خود برطرف می‌شود، اما در برخی موارد مربوط به ناهنجاری‌های قلبی یا وجود سوراخ بین بطنی یا بین دهلیزی است و نیازمند درمان دارویی یا حتی جراحی است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار