کد خبر: 651522
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
گفت وگوي جوان با نويسنده كتاب " 2838 تهاجم به خارگ"
كتاب " 2838 تهاجم به خارگ " نگاه مسوولان وقت كشور ، شاهدان عيني، ناخداها، خلبانان نيروي هوايي و مشاهدات نگارنده كتاب را روايت مي‌كند.
صغري خيل فرهنگ
منظومه اي خواندني از استقامت در برابر 2838 تهاجم هواييكتاب " 2838 تهاجم به خارگ " نگاه مسوولان وقت كشور ، شاهدان عيني، ناخداها، خلبانان نيروي هوايي و مشاهدات نگارنده كتاب را روايت مي‌كند.
رضا خدري روزنامه‌نگار و عكاس جبهه كه نويسنده كتاب "2838 تهاجم به خارگ "است به "جوان " گفت : جزيره  خارگ به لحاظ صادرات نفتي از جايگاه بالايي براي ايران  برخوردار بود و شهداي شاخصي چون خلبان شهيد بابائي در دوان دفاع مقدس از اين جزيره استراتژيك پشتيباني هوايي مي كردند.خدري افزود: در اين كتاب تاريخچه‌اي از خليج هميشه فارس و استان بوشهر و شهيد رييس علي‌دلواري آمده است .اين كتاب حاصل سه سفر وي به  جزيره خارك قبل از پيروزي انقلاب و  دوران دفاع مقدس و نيز سفر سال گذشته است .
رضا خدري در خصوص خاطرات خود از جزيره خارگ گفت : در دوران دفاع مقدس به مأموريت 48 ساعته اعزام شدم اما به دليل شرايط جنگي در جزيره خارك وسيله نقليه‌اي براي بازگشت نبود مأموريت من به 20 روز افزايش پيدا كرد و هر روزه شاهد بمباران جزيره خارگ بودم ،وي افزود : سال گذشته كه به خارك رفتم مصاحبه‌‌هاي زيادي  با مسئولان و شاهدان عيني چون مديران پايانه ارشد نفتي زمان جنگ، ناخداها و خلبانان پروازو كاركنان و بومي‌هاي جزيره در باره وقايع  دوران دفاع مقدس  در اين جزيره انجام دادم.
اين كتاب شامل پنج فصل:" استان بوشهر"، "خليج فارس"،" جزيره خارگ "، "سكوهاي نفتي اطراف خارگ در خليج فارس "و گفت‌وگو با  "مديران ارشد پايانه نفتي " است.
رضا خدري در اين كتاب ضمن پرداختن به موقعيت و ويژگي‌هاي خليج فارس به فهرست اسناد مهم سازمان ملل درباره نام «خليج فارس» و مبارزات شهيد رئيسعلي دلواري در مبارزه با استعمارگر پير انگليس اشاره نموده است.
در اين كتاب آمده است : دريانوردي ايرانيان در خليج فارس از دوران هخامنشي، قريب پانصدسال بيش از ميلاد مسيح و در دوران سلطنت داريوش اول آغاز شد. داريوش بزرگ، نخستين ناوگان دريايي جهان را به وجود آورد كشتي‌هاي ايرانيان طول رودخانه سند را تا كرانه‌هاي اقيانوس هند و درياي عمان و خليج فارس پيمودند و سپس شبه جزيره عربستان را دورزده و تا انتهاي درياي سرخ كنوني رسيدند. داريوش براي نخستين بار در محل كنوني كانال سوئز فرمان كندن كانال را داد و كشتي‌هايش از طريق همين كانال به درياي مديترانه راه يافتند در كتيبه‌اي كه در محل اين كانال به دست آمده نوشته شده است: من «پارسي هستم. از پارس مصر را گشودم.
من فرمان كندن اين كانال را داده‌ام از روي كه از مصر روان است به دريايي كه از پاريس آيد پس اين جوي كنده شد چنان كه فرمان داده‌ام و ناوها آيند از مصر از اين آبراه به پارس چنان كه خواست من بود.
سفر نامه فيثاغورث 570 قبل از ميلاد تا سال 1958 در تمام منابع مكتوب جهان نام خليج فارس ثبت شده است.
از مطالب در خور توجه كتاب "2838 تهاجم به جزيره خارك" پرداختن به جايگاه اين جزيره به عنوان نگين خليج‌فارس و يكي از جزاير استراتژيك و مهمي است كه حدود 93 درصد نفت ايران از آنجا صادر مي‌شود و براي ايران و خاورميانه و حتي جهان نقش كليدي، حساس و حياتي دارد كه به همين دليل دشمن در زمان جنگ تحميلي 2838 بار از طريق بمباران و ساير ادوات جنگي به اين جزيره تجاوز نظامي كرد.
مؤلف همچنين صفحاتي از اين كتاب را به عكس‌هايي از بمباران خارك، مناظر طبيعي و اسكله‌هاي نفتي و... اختصاص داده است.
رضا خدري در اين كتاب عنوان كرد: خوشحاليم كه با نقل خاطرات جنگ بخشي از تجربيات و اطلاعات خودمان را به نسل آينده منتقل سازيم. اميدواريم كه اين خاطرات به صورت فيلم و كتاب توسط افراد هنرمند و دل‌سوز مرتب تهيه و پخش شود. ما بايد كتاب‌ها درباره جنگ بنويسيم. ما بايد بگوييم جنگ چه بود. دفاع مقدس چه بود و در طول هشت سال دفاع مقدس چه كرديم و در واقع نقش ما در جزيره خارگ چه نقشي بود و الان چگونه مي‌توانيم با گفتن خاطرات‌مان اين مطالب را به نسل‌هاي بعدي منتقل كنيم به خصوص در مورد مردانگي و استقامت و شجاعت و پايمردي شهدا و جانبازان و رزمندگان اسلام. البته ما نمي‌توانيم همه آن شهامت‌هاي مردان سرزمين‌مان را منتقل نماييم ولي اگر بتوانيم حتي بخشي از آن ايثارگري‌ها را بگويم هنر است.
خارگ تنديس زيباي عشق است كه در ميدان ايثار قد كشيده خارگ سرزمين شهود و شهادت است. خارگ مثنوي بلند ايثار است و پهلوگاه عشق و روج‌گاه دل سرزميني كه درياي مواج خون و اشك‌هاي عاشقنه در تربت پاكش دارد. با قلب خونيني كه هنوز زيبا و دلنواز مي‌تپد و خون غيرت و مردانگي را در رگ‌هاي اين ديار مي‌دواند و حديث بلند شهادت را زمزمه مي‌كند.
زمين خارك، زيباتر از آبي آسمان است، چرا كه خارگ قتلگاه مرغان عاشقي است كه براي وصال بي‌قرار بودند و از كوچه پس كوچه‌هاي منت و ماديت رهيده و به شهر دلگشاي معنويت و شهادت دل بستند.
خارگ منظومه‌اي است خواندني با 2838 خاطره از حماسه‌هايي بي‌بديل كه ستاره‌هاي سرخ آسمان آبي ايثار و عشق به وسطن از صفحات طلايي تاريخ ايران با خط شكسته عروج نوشتند:ياد همه شهداي عزيز خارگ گرامي باد و روح‌شان شاد
خدري از نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان هشت سال دفاع مقدس است و از نويسنده در سال اخير كتاب‌هايي «خرمشهر از اسارت تا آزادي» - زارقاسم بلمران خرمشهري- از طهران تا تهران «خرمشهر نمي‌ميرد» منتشر شده است و كتاب‌هاي «آبادان در خاطره‌ها» - از حلبچه تا شلمچه- خرمشهر قلب ايران نوشته وي مراحل چاپ را طي مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار