کد خبر: 649133
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
تامین کننده 10درصدمنابع آب کشور، با چالش خشکسالی دست به گریبان است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری با بیان این مطلب گفت: سهم استان چهارمحال وبختیاری از منابع آب سطحی و زیرسطحی که از این استان سرچشمه می گیرد کمتر از 10 درصد است و 90 درصد این منابع از جغرافیای استان خارج و وارد استان های همجوار می شود.

حسین صمدی افزود: از منابع آب موجود در استان، یک میلیارد و 142میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی، حدود 36 میلیون مترمکعب برای بخش صنعت و نزدیک به 80 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب در استان برداشت می شود .

وی ادامه داد: در سال های اخیر به دلیل پدیده خشکسالی، مجوز برداشت آب برای اجرای برخی پروژه های کشاورزی استان به منظور صرفه جویی درمصرف آب، لغو شده است.

 

به گفته صمدی حجم منابع آبی استان تا حدود 50 درصد دراستان کاهش داشته است . .

این مسئول با اشاره به کاهش چشمگیر حجم مخازن آبخوان و دشت های استان افزود: کاهش مخازن آبخوان های استان نسبت به سال های گذشته با کسری 832 میلیون مترمکعبی تا پایان سال آبی 91-90 مواجه بوده است .

صمدی تعداد دشت های آبرفتی استان را 12 دشت عنوان کرد و گفت: براساس دوره آماری سال 63تا 91 میانگین تجمعی کاهش حجم آب چهار دشت و آبخوان مهم فرادنبه -بروجن 79.29میلیون مترمکعب،آبخوان سفید دشت 143.18میلیون مترمکعب ، دشت شهرکرد 278.85میلیون مترمکعب و دشت جوانمردی نیز 86.99میلیون مترمکعب کاهش یافته و ممنوعه اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: میزان کاهش حجم درمخازن آب جهان سالانه 750تا800 میلیاردمترمکعب است که سهم کشورما دراین میان بین پنج تا هفت میلیارد مترمکعب بوده و با وجود تصورات عمومی مبنی برپرآبی چهارمحال وبختیاری سهم این استان درکاهش حجم مخازن قابل ملاحظه است .

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار