کد خبر: 600734
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
اعضاي تعاوني در انتظار گره‌گشايي دولت جديد
درحالي كه كمتر از يك ماه تا پايان عمر دولت دهم باقي مانده است بسياري از اعضاي تعاوني‌هاي مسكن مهر هنوز مسكن مهر خود را تحويل نگرفته‌اند.
هادي غلامحسيني| درحالي كه كمتر از يك ماه تا پايان عمر دولت دهم باقي مانده است بسياري از اعضاي تعاوني‌هاي مسكن مهر هنوز مسكن مهر خود را تحويل نگرفته‌اند. اين در حالي است كه برخي از تعاوني‌هاي مسكن ارائه مسكن مهر به اعضا را منوط به پرداخت مبلغ اضافي كرده‌اند.  
  عملكرد تعاوني‌هاي مسكن مهر به يك معضل جدي هم درحوزه راه و شهرسازي و هم در حوزه تعاوني بدل شده است. اين درحالي است كه به گفته اسداله عباسي، وزير تعاون و كار تنها 30درصد از تعاوني‌هاي مسكن در اين عرصه موفق بودند.
 در اين بين با پايان يافتن دولت دهم مشخص نيست اعضاي تعاوني‌هاي مسكن مهر بتوانند سرموعد مسكن خود را تحويل بگيرند؟

  هيچ بازرسي جدي صورت نگرفت
يك منبع آگاه در حوزه تعاوني درگفت‌وگو با «جوان» اظهار داشت: طي سال‌هاي گذشته تعاوني‌ها به حال خود رها بودند و بررسي‌ها در اين حوزه حكايت از فسادهاي متعدد دارد، از اين رو بايد در دولت آتي كميته‌اي جهت بررسي و حساب‌كشي از عملكرد تعاوني‌هاي مسكن مهر تشكيل شود زيرا درغير اين‌صورت به نظر نمي‌رسد اعضا بتوانند به مسكن خود برسند. 
وي گفت: پرونده‌هاي متعددي از تخلفات صورت گرفته توسط مديران برخي از تعاوني‌هاي مسكن مهر در مراجع شكل گرفته است اين درحالي است كه همزمان با افزايش قيمت مسكن طي دو سال گذشته مقاومت برخي از مديران تعاوني‌ها براي اخذ وجه غير متعارف از اعضا تشديد شده است. 
اگر سري به فضاي مجازي و سايت‌ها بيندازيم متوجه مي‌شويم كه خيلي‌ها از تعاوني‌هاي مسكن مهر شكايت دارند و اين چالش مختص يك شهر و دو شهر نيست بلكه برخي از تعاوني‌ها با شگردهاي مشابه يكديگر سعي مي‌كنند تا با تحت فشار قرار دادن اعضاي تعاوني مبالغ بيشتري را از آنها دريافت كنند. در اين ميان برخي از كارشناسان تأخير در ارائه مسكن مهر را صرفنظر از زير ساخت‌ها كم كاري تعاوني‌هاي مسكن مهر عنوان مي‌كنند. 

  اسير اجاره‌نشيني شديم
از سوي ديگر يك عضو تعاوني مسكن مهر كه به دليل تأخير در تحويل مسكن مهرپرند خود مجبور است هنوز در بازار اجاره‌بها هزينه پرداخت كند، در گفت‌وگو با «جوان» افزود: چرا نهادهاي نظارتي اجازه مي‌دهند تا تعاوني‌هاي مسكن مهر به نام نهادهاي قانوني هر قانون نانوشته‌اي را به اعضا ديكته كنند.  ملكي افزود: در حالي كه در ماه پاياني دولت قرار داريم اميدواريم تا بازرساني مستقل به تعاوني مسكن مهر ورود كنند تا عملكرد اعضاي هيئت مديره مسكن مهر و همچنين نهادهايي مربوط در فرايند ساخت و ساز را مورد بررسي قرار دهند تا مشخص شود آورده و منافع اعضا شركت تعاوني كجا و چگونه هزينه شده است و چرا تعاوني‌ها از اعضاي خواستار هزينه‌هاي الحاقي من در آوردي هستند.  يكي ديگر از اعضاي تعاوني‌هاي مسكن مهر در تماس با «جوان» اظهار داشت: مسئولان مربوطه لطف كنند قيمت قطعي و واقعي مسكن‌هاي مهر و بر حسب متراژ يا زير بنا اعلام كنند چون مدير‌عامل‌هاي هر شركت تعاوني قيمت‌هاي متفاوتي را اعلام مي‌كنند.

  تبديل پاركينگ به واحد مسكوني 
رضا عامري افزود: نقشه اوليه تعاوني‌هاي مسكن مهر با نقشه‌اي كه هم اكنون عملياتي شده است زمين تا آسمان تفاوت دارد. بسياري از تعاوني‌هاي مسكن مهر پرند پاركينگ‌ها را تبديل به يك واحد مسكوني كرده‌اند بدين ترتيب انباري و پاركينگ ديگر وجود خارجي ندارد. 
وي افزود: از سوي ديگر طبقات مجتمع‌هاي مسكوني نسبت به نقشه اوليه تفاوت چشمگيري يافته است. به جد بايد تيم بازرسي در كل اقصي نقاط كشوركه مسكن مهر ساخته شده است تشكيل شود تا از تخلفات صورت گرفته كه عمدتاً به ضرر حقوق اعضاي تعاوني‌هاي مسكن است پرده‌برداري كند.  

  ميراثي براي دولت آتي
در پايان به نظر مي‌رسد چالش ميان اعضاي تعاوني مسكن مهر با مديران اين تعاوني‌ها يكي از ميراث ماندگار براي دولت يادگار به شمار آيد چراكه دولت فعلي با وجودي كه از كم و كيف تخلفات گذشته تعاوني‌ها مطلع بود گام مؤثري دراين رابطه برنداشت از سوي ديگر اعضاي تعاوني‌ها بي‌شك بايد همچنان در بازار اجاره بها حضور داشته باشند زيرا حل مسئله فوق بي‌شك زمان‌بر است كه همين امر فشار بيشتري را بر بازار اجاره‌بها وارد مي‌آورد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار