کد خبر: 515201
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
تابناک: فضای رو به رشد موسیقی کشور زمینه ساز شکل گیری گروه هایی شده که برای ارتقاء جایگاه این هنر تاثیرگذار می بایست از آنها تا سرحد ممکن حمایت کرد و «تابناک» نیز در ماه های اخیر بر این حمایت ها افزوده اما اینکه این حمایت تا کجا می بایست استمرار یابد، موضوع قابل بحثی است و لزوماً نمی توان از عملکرد یا خروجی فعالیت هر گروهی حمایت جدی داشت.

گروه «پالت» که در واقع برخی عوامل تجزیه شده از گروه «دنگ شو» و تعدادی دیگر از نوازندگان را در برمیگرد، نخستین آلبومش را جمعه پیشین تحت عنوان «آقای بنفش» منتشر کرد. برخی از قطعات موسیقی که پیش از این برای معرفی و طرح نام این گروه انتشار یافته بود به همراه برخی قطعات دیگر در این آلبوم جای گرفته بود و رونمایی از این آلبوم نیز با استقبال وسیعی همراه شد که یک اتفاق مثبت برای این گروه جوان بود.

با این حال زمانی که نواهای این گروه در دستگاه پخش شنیده شد، یک لکه بزرگ سیاه تمام تلاش این گروه را تحت الشعاع قرار داد و آن هم به سخره گرفتن یکی از نواهای حماسی ایران است. در یکی از آهنگ های این آلبوم سراغ یکی از جدی ترین آلبوم های تاریخ موسیقی ایران که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی به شدت مورد توجه بود و محصول نوای اساتید محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و محمدرضا لطفی است، رفته و تصنیف «شب» را عملاً به یک کمدی شنیداری تحلیل داده بود.

تصنیف «شب» که از مجموعه «چاووش 2» است و محمدرضا شجریان در اوج انقلاب بر روی موسیقی از محمدرضا لطفی و با همراهی گروه شیدا در مایه دشتی اجرا کرده بود، روایتی بود از شهادت مردان آزادی خواه ایران و شعری ماندگار را روایت می کرد و در ادامه در دوران دفاع مقدس نیز به واسطه عمق اثرگذاری مورد توجه قرار گرفت و جزو ماندگارترین سرودهای انقلابی است. در این شعر آمده بود:



«شب است و چهره میهن سیاهه
نشستن در سیاهی‌ها گناهه
تفنگم را بده تا ره بجویم
که هر که عاشقه پایش به راهه
برادر بی قراره
برادر شعله واره
برادر دشت سینه اش لاله زاره
شب و دریای خوف انگیز و توفان
من و اندیشه‌های پاک پویان
برایم خلعت و خنجر بیاور
که خون می‌بارد از دلهای سوزان
برادر نوجوونه
برادر غرق خونه
برادر کاکلش آتش فشونه
تو که با عاشقان درد آشنایی
تو که هم رزم و هم زنجیر مایی
ببین خون عزیزان را به دیوار
بزن شیپور صبح روشنایی
برادر بی قراره
برادر نوجوونه

برادر شعله واره
برادر غرق خونه
برادر کاکلش آتش فشونه
برادر کاکلش آتش فشونه»

حالا این گروه با آوردن بخشی از تصنیف به یک باره برادر «... برادر غرق خونه» را با آهنگ «خونه مادر بزرگه هزار تا قصه داره» میکس کرده و ترکیب خنده دار «... برادر نوجوونه، برادر غرق خونه، برادر مثل خورشید سر میکشه تو خون ی مادر بزرگه هزار تا قصه داره...» را تنظیم کرده، از دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز گرفته و راهی بازار کرده است! جالب اینکه در مراسم رونمایی از این آلبوم، نخستین نسخه به مرضیه برومند کارگردان مجموعه تلویزیونی «خونه مادربزرگه» اهدا شد تا مشخص شود چنین حرکتی کاملاً با منظور صورت پذیرفته است.

اینکه چنین گروهی در ابتدای مسیر به چه نتیجه ای رسیده که چنین تعریضی به آلبوم مشترک استاد شهرام ناظری و محمدرضا شجریان و این شعر حماسی داشته باشد، پرسشی است که متاسفانه امکان طرحش فراهم نشد و خواننده این گروه اصولاً حاضر به گفت و گو با «تابناک» درباره آلبوم جدیدشان از پیش از انتشار این محتوای عجیب نشده است اما اینکه مدیر محترم دفتر موسیقی وزارت ارشاد با کدام مبنا به چنین شعر و موسیقی مجوز داده و اصلاحیه ای بر این موسیقی ننوشته، جزو مسائلی قابل تامل است.

از یک سو نواهای شهرام ناظری که بخشی از شاهنامه خوانی بوده، به گفته این استاد در کنسرت اخیرشان - شش سال مجوز نمی گیرد و در نهایت به طور فشرده در نمایشگاه بین المللی با اجراهایی همراه می شود و از آن سو، برخی از موسیقی هایی که نه تنها توهین به ناظری ها و شجریان ها بلکه عملاً تخریب موسیقی های انقلابی و مفاهیم نوستالژیکی که این نواها با خود یدک می کشد، به سادگی مجوز نشر می گیرد.

به هر صورت این رویکرد که معیارهای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد گاهی از دروازه عبور نمی کند و بدیهیاتی همچون شاهنامه خوانی آن هم با نوای شهرام ناظری مجوز نمی گیرد و از آن سو از سوراخ سوزان عبور می کند و چنین آهنگ هایی مجوز می گیرد، جای بسی تامل دارد. بی شک آلبوم «آقای بنفش» از نواهای قابل قبولی برخوردار است اما چرا در حد سر سوزنی دقت نشده و اگر شده، چرا چنین خروجی به دست آمده و میان این آلبوم قابل قبول، چنین نوای غیرقابل قبولی گنجانده شده است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار