کد خبر: 514075
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
تسنیم: از مدت‌ها قبل بانک مرکزی اخبار مربوط به پیش‌فروش سکه را اعلام می‌کرد و نهایتا روز گذشته محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی از قیمت نهایی سکه در دور جدید سخن گفت و اعلام کرد قیمت سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 250 هزار تومان و نیم بهار آزادی 632 هزارتومان تعیین شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی از صبح امروز 8 اسفند (سه‌شنبه) و از ساعت 8 صبح شعب منتخب بانک تجارت ثبت‌نام برای پیش‌فروش سکه را آغاز کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانیم مشروح مشاهدات خبرنگار از برخی شعب منتخب بانک تجارت است.

از صبح زود به شدت کنجکاو بودم با آغاز زمان ثبت‌نام به چند شعبه منتخب پیش‌فروش سکه مراجعه کنم تا قیاسی داشته باشم از استقبال مردم از طرح جدید با دوره قبل. با آمادگی کامل به یکی از شعب بانک تجارت در مرکز شهر رفتم، احتمال می‌دادم که استقبال از این طرح مانند دوره قبل نباشد چرا که قیمت یک میلیون و 250هزار تومان آن هم زمانی که قیمت بازار آزاد سکه یک میلیون و 450 هزارتومان است برای 6 ماه نظر مردم را بخصوص آنهایی که قصد پول روی پول گذاشتن یا همان حفظ ارزش پول را دارند جلب نمی‌کند.


استقبال کم از پیش فروش سکه در شعب مرکزی شهر/ دلال‌های فردوسی به بازار نیامدند

به شعبه چهارراه پارک بانک تجارت مقابل سینما آزادی رفتم همانطور که حدس می‌زدم استقبال از طرح به هیچ وجه با دوره قبل قابل مقایسه نبود چرا که این شعبه کاملا خالی بود البته خالی از مشتریانی که می‌خواستند درطرح پیش‌فروش بانک مرکزی شرکت یا ثبت‌نام کنند.

برای پرس و جو از این که چند نفر از  8 صبح تا ساعت 11 برای ثبت نام اقدام کرده‌اند سراغ معاون و یا رئیس شعبه را گرفتم که در نهایت با معاون شعبه با خوشرویی تمام اعلام کرد که از صبح 12 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

آنطور که این کارمند بانک تجارت می‌گفت فقط 12 نفر از صبح تا ظهر برای ثبت‌نام سکه اقدام کردند این در حالی است که در دوره قبلی مردم از نخستین ساعات صبح یا به عبارتی از نخستین ساعات بامداد پشت درب شعب منتخب بانک ملی منتظر بودند تا ثبت نام شروع شود. اما این دوره به دلیل شرایطی که دارد مردم را کمتر به شعب منتخب کشاند.

* جوانی 22 ساله اولین و تنها مشتری یکی از شعب بانک تجارت

بعد از اینکه وضعیت شعبه چهاراره پارک را دیدم، با خود گفتم حتماً شعبی که نزدیک فردوسی و انقلاب هستند الان وضعیتی بهتر از اینجا دارند، به شعبه چهاراه کالج بانک تجارت رفتم اما ساختمان این شعبه در دست ساخت بود و مجبور شدم کمی به سمت ولیعصر و به شعبه پارک دانشجوی تجارت بروم.

پسر جوانی که حدود 22 سال سن دارد زمانی که با رئیس شعبه مشغول رایزنی برای تهیه گزارش از داخل شعبه بودم چندبار آمد تا از رئیس سوالهایش درباره پیش‌فروش سکه را بپرسد خیلی نگران بود چون شماره شناسنامه‌اش با شماره ملی وی برابر بود و به همین دلیل کارت ملی به همراه خود نیاورده بود می ترسید که نتواند نسبت به ثبت‌نام پیش‌فروش سکه اقدام کند.

رئیس شعبه به وی اطمینان داد که مشکلی نیست و می‌تواند ثبت‌نام کند؛ همین که مجددا مشغول صحبت با رئیس شعبه شدم یکبار دیگر آمد و پرسید برای پرداخت پول کارت عابر بانک تجارت دارم آیا می‌توانم با همین شناسنامه پول دریافت کنم؟

رئیس یکبار دیگر به وی گفت مشکلی نیست خیالتان راحت.

به گمانم این اولین مشتری شعبه پارک دانشجو بانک تجارت در طرح پیش فروش سکه بود به خاطر اینکه کارمند شعبه هم یکبار دیگر آمد و از رئیس پرسید با شناسنامه‌ای که شماره ملی دارد می‌توانیم ثبت‌نام انجام دهیم؟ این‌بار هم رئیس شعبه گفت در جلسه‌ای که با مسئولان داشتیم مقرر شد با شناسنامه‌های جدید هم ثبت‌نام صورت گیرد.

در همین حال کارمندان شعبه مشغول صحبت با یکدیگر درباره چگونگی ثبت نام در سیستم بودند و توضیح می‌دادند که بستانکار و بدهکار طرح پیش‌فروش سکه به چه شکل در سیستم ثبت شود.

بالاخره رئیس شعبه اجازه داد تا چند عکس از شعبه بگیرم و گزارشی هرچند کوتاه از تنها مشتری طرح پیش‌فروش در شعبه مورد اشاره تهیه کنم. به سراغ جوان رفتم  و از وی پرسیدم که چه شد علاقه‌مند به ثبت نام در طرح پیش فروش سکه آنهم  با قیمت یک میلیون و 250 هزار تومان شده است؟!

وی اما با اطمینان و امیدواری توضیح داد که دانشجو است و می‌خواهد اندک سرمایه دارد در این طرح سپرده‌گذاری کند؛ می‌گوید که اگر پولهایش را سکه بخرد 6 ماه آینده وقتی که قیمت سکه گران شد سود می‌کند؛فقط 3 سکه می‌تواند بخرد.

* شعبه «توحید» تنها شعبه شلوغ طرح پیش‌فروش

بعد از اینکه به یکی، دو شعبه داخل خیابان انقلاب و نزدیک به فردوسی (مرکز اصلی خرید و فروش سکه) سر زدم و دیدم که شعب حال و هوای طرح پیش‌فروش را به معنای واقعی ندارد و یا دقیق‌تر بگویم مردم از این طرح استقبال نکرده‌اند تصمیم گرفتم به یکی از شعب تجارت در میدان توحید سربزنم؛ شنیده بودم که این شعبه از صبح پاسخگوی تعداد زیادی از متقاضیان طرح جدید پیش‌فروش سکه است.

ساعت 12 ظهر بود که به این شعبه رسیدم؛ انصافا حال و هوای شعبه توحید با سایر شعب بانک تجارت در طرح پیش‌فروش سکه تفاوت داشت حداقل اینجا 60-50 نفری منتظر بودند تا نوبتشان برسد و برای ثبت‌نام اقدام کنند؛ البته فضای داخلی شعبه خیلی کوچک بود شاید به این خاطر بود که جمعیت زیاد نشان داده می‌شد. هرچه باشد بازهم از دید ما که شاهد استقبال مردم از طرح قبلی پیش‌فروش سکه بودیم، نمی‌رسد.

از بیرون شعبه کاملا مشخص است که علاوه بر مشتریان عادی تعداد زیادی امروز به شعبه توحید آمده‌اند تا برای ثبت‌نام در پیش‌فروش سکه اقدام کنند؛ نگاه کلی کاملا نشان می‌دهد که اکثر افراد حاضر یا به عبارتی متقاضی ثبت‌نام پیش‌فروش خانم‌ها هستند البته خانم‌های خانه‌دار، بازنشسته و بعضا کارمند، تعداد آقایان به خانم‌ها نمی‌رسد.

اینجا هم اجتماع‌های دو، سه نفره تشکیل شده و هر کدام از وضعیت اقتصادی گله می‌کنند و می‌گویند باید کاری کنیم که ارزش پولمان حفظ شود؛ راهکار اصلی حفظ ارزش پول را تنها در خرید سکه و دلار می‌دانند و می‌گویند اگر بانک‌ها سود مناسب به مردم می‌دانند هیچوقت حاضر نبودیم سکه بخریم و نگه داریم.

یکی از بیسکویت می‌گوید دیگری از گوشت قرمزی که قیمتش سرسام‌آور شده؛ کافی است چند دقیقه پای درد و دلشان بنشینید از هر دری صحبت می کنند و آخرشم ختم می‌شود به اینجا که آمدیم ارزش پولمان را حفظ کنیم.

از هر کدام پرسیدم چه تعداد سکه می‌خواهی گفتند: بیشتر از 5 عدد سکه نمی‌دهند؛ ظاهرا اگر بانک مرکزی سقف پرداخت سکه در طرح جدید را بر می‌داشت رضایت نسبی برای این گروه از خریداران ایجاد می‌شد؛ از این کار بانک مرکزی هم گله می‌کنم که چرا سقف گذاشته است.

* اطلاعات مشتریان پیش فروش کامل/ تورم 30 درصدی سود 20 درصدی!!!

اطلاعاتشان کامل و بروز است؛ خانمی که حدود 60 سال سن دارد می‌گوید با تورم 29 درصدی بانک‌ها نرخ سود 20 درصدی می‌دهند این درست است؟ چه کسی حاضر است پولش را در بانک بگذارد؟

عده‌ای هنوز فکر می‌کنند بانک مرکزی می‌خواهد 18 درصد سودی را که قبلا محمود بهمنی اعلام کرده بود در پایان دوره به خریداران سکه پرداخت کند اما در همین حین یکی با صدای بلند می‌گوید آن طرح ایراد شرعی داشت به همین خاطر جلوش را گرفتند، الان قیمت‌ها قطعی است و سودی هم نمی‌دهند.

پرسیدم ایا به صرفه است که 6 ماه پولتان را در این طرح سرمایه‌گذاری کنید، اگر قیمت سکه ارزان شد چه؟ یکی در پاسخ گفت: صددرصد ارزان می‌شود؛ طرح قبلی پیش‌فروش هم همینطور بود، زمانی که قرار شد سکه را تحویل دهند قیمت های بازار را کاهش دادند.

جالب است با وجود اینکه از هر زاویه‌ای بررسی کرده‌اند در حساب و کتاب خود سود ثبت‌نام در پیش‌فروش سکه را بیشتر از ضررش می‌دانند و می‌گویند 6 ماه آینده هیچ قیمتی سرجایش نیست که بخواهد قیمت سکه ارزانتر از الان شود. یکی می‌گوید مطمئن باشید گرانتر از این حال حاضر خواهد شد.

از خانمی که حدود 75-70 سال دارد پرسیدم هدفش از ثبت‌نام در پیش‌فروش سکه چیست که با خنده گفت: سکه‌ها را برای آن دنیا می‌خواهم! اگر الان می‌خرم حداقل ارثی می‌ماند برای ورثه‌ام.

شاید کمی تاسف برانگیز باشد به خاطر اینکه در طرح قبلی پیش‌فروش سکه همه از امیدواری سخن می گفتند البته امیدواری به این منظور که آماده بودند سکه بخرند برای جشن و عروسی نه اینکه ارثی باقی بگذارند برای ورثه‌شان؛ شاید وضعیت اقتصادی امروز کار را به اینجا رسانده که کمتر شنیده‌ام کسی از جشن و عروسی بگوید همه از فقر و بی‌پولی سخن گفتند. آمده بودند پول روی پول بگذارند البته تاکید هم داشتند که پول دار نیستند ولی نمی‌خواهند فقیرتر شوند.

یکی از خانم‌های تقریبا سن و سال‌دار حاضر در جمع می‌گوید مهمترین مشکل این است که ارزش پول کشور ما یک‌سوم کاهش پیدا کرده و الی کسی دوست ندارد سکه بخرد و در منزل نگه‌داری دارد؛ الان نه می‌توانیم خانه بخریم و نه در جای دیگری سپرده گذاری کنیم.بالاخره تورم می‌خواهد رکورد 40 درصدی را هم بشکند.

* هدف: پول روی پول گذاشتن/ اصلاً پولدار نیستیم

خانمی دیگری می‌گوید از همه جا تحقیق و پرس و جو کردم اخبار را هم کاملا رصد می‌کنم، به همین دلیل نتیجه گرفتم در وضعیت فعلی بهترین کار پیش‌فروش سکه است. وی البته دلیل شرکت در این طرح را تنها کسب سود اعلام نمی‌کند و می‌گوید به خاطر کمک به دولت و بودجه تصمیم گرفتم با یک تیر دو نشان بزنم؛ به خاطر اینکه اگر پولم را در بانک بگذارم به طور حتم صرف امور عمرانی دولت خواهد شد اما الان اگر بخواهم از صرافی‌ها به قیمت آزاد سکه بخرم فقط به سفته بازی بازار کمک کرده‌ام.

یکی دیگر می‌گوید بنده بیشتر از 50 سال سن دارم بنابراین با تجربه وارد بازار می‌شوم از ساعت 8 آمده‌ام اینجا تا برای ثبت‌نام اقدام کنم ولی جمعیت زیاد اجازه پاسخگویی مناسب مسئولان شعبه را نمی‌دهد؛ از صادقیه آمده‌ام. شعبه صادقیه خیلی شلوغ بود نزدیک 100 نفر جلو من بودند برای همین آمدم اینجا.

از کارمندان شعبه که می‌پرسیم چرا این شعبه از  بقیه شعب شلوغ‌تر است می‌گویند به خاطر اینکه این شعبه در منطقه مسکونی قرار دارد مردم منطقه بیشتر به اینجا می‌آیند اما شعب دیگر در مراکز شهر خلوت هستند ولی کسی آنجا نمی‌رود.

امروز متقاضیانی که برای ثبت نام در پیش  فروش سکه آمده بودند همه یک هدف مشترک داشتند و آن چیزی نبود جز حفظ ارزش پول؛ نگرانی‌ از افزایش تورم و نرخ سود پایین بانک‌ها موجب می‌شود تا مردم سرمایه خرد خود را در بازارهای چون طلا و دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طرح پیش فروش سکه نیز چراغ سبز بانک مرکزی است به مردم که این بازارها سود آورند و آنها می‌توانند برای حفظ ارزش پول خود در بازار طلا اقدام کنند.

هرچند بانک مرکزی هدف از پیش‌فروش سکه را کسب سود نمی‌داند و تاکید داشته به منظور کنترل نقدینگی و پاسخ به نیازهای خرد اقدام پیش‌فروش سکه کرده است اما به اعتقاد کارشناسان کارهای بهتری برای مدیریت نقدینگی در جامعه وجود دارد که بهتر بود بانک مرکزی این راه‌ها در دستور کار خود قرار دهد.

به هر حال دوره جدید پیش‌فروش سکه با قیمت قطعی یک میلیون و 250 هزارتومان آغاز شد و در همان ساعات ابتدایی اعلام این نرخ بازار واکنش نشان داد  و قیمت طلا و سکه یکبار دیگر صعودی شد. منتظریم تا رئیس کل بانک مرکزی که دیروز اعلام کرده بود اگر قیمت طلا در بازار آزاد افزایش پیدا کند قیمت پیش‌فروش را کاهش خواهیم داد به وعده خود عمل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار