کد خبر: 513100
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
تسنیم: حمادی الجبالی، نخست‌وزیر تونس و دبیرکل حزب النهضه، از چند هفته پیش بر اساس یک راهبرد هوشمندانه و با توجه به شرایط سیاسی پیچیده داخل تونس پیشنهادی مبنی‌بر تشکیل کابینه تکنوکرات را مطرح کرد و به‌دلیل محقق نشدن این پیشنهاد از تصمیم به استعفا گرفت.
 
منظور حمادی الجبالی از تشکیل کابینه‌ای تخصصی و غیر حزبی کابینه‌ای بود که بتواند بدون دغدغه‌های حزبی وظایفش را بهتر انجام دهد. البته این پیشنهاد ابتدا از جانب دیگر رهبران حزب النهضه پذیرفته نشد و مقامات این حزب آن را متضاد با امتیازات و حقوق حزبی‌شان تلقی کردند. زیرا تشکیل چنین کابینه‌ای نه تنها به معنای نادیده گرفتن برتری‌های حزب النهضه بلکه به مفهوم محاسبه نکردن آرای عمومی در انتخابات سال گذشته بود.
 
در این حال راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضه نیز درخصوص تغییر ترکیب کابینه‌ای، مبنی بر جایگاه انتخاباتی هر یک از احزاب نیز پیشنهادی را مطرح کرد که زمینه‌های لازم را برای تحقق پیدا نکرد. دلیل این امر آن بود که این پیشنهاد الغنوشی زمینه‌های اجرایی و راهبردی لازم را نیافت. مجموعه این عوامل زمینه ساز استعفای الجبالی را فراهم ساخت.
 
محاسبات الجبالی محاسباتی دقیق بود. چراکه از دیدگاه وی تمامی اشکالات و ایرادات از سال گذشته و زمان تقسیم وظایف میان احزاب بر اساس قانون و برتری کابینه‌ای که اعضای آن از حزب النهضه تشکیل شد، آغاز گشت. براین اساس تمامی وظایف اجرایی بر عهده حزب النهضه گذاشته شد.
 
همچنین حمادی الجبالی به عنوان دبیرکل حزب آزادی و عدالت با پذیرش مقام نخست‌وزیری با بیشترین مطالبات مردمی روبه رو شد. مردم و جوانانی که خواهان بهبود سریع شرایط اقتصادی، افزایش درآمد‌ها و رفاه عمومی بودند فارغ از شرایط دشوار در تونس، مشکلات ناشی از انقلاب و رژیم سابق تونس تنها به مطالبات خود می‌اندیشیدند.
 
در حالی که با توجه به شرایط مذکور تحقق آنها بعید به نظر می‌رسد. بنابر این، این مسائل از جمله عللی بود که باعث شد حزب النهضه به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب در تونس با بیشترین موج مخالفت‌های عمومی مواجه شود. با توجه به شرایط پیچیده در تونس، الجبالی نیز درصدد است تا احزاب دیگر را به نوعی در امور اجرایی مشارکت دهد تا مشکلات و کاستی‌های عدم پاسخگویی سریع به مطالبات مردم را بر دوش آنها هم بگذارد اما با این وجود شاهد این امر هستیم که با توجه به استعفای الجبالی، همچنان وی اصلی‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری تونس است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار