سرمایه اصلی سینمای آینده کشور جوانانی هستند که امروز وارد مسیر آموزش میشوند و شناسایی این استعدادها بهعنوان یک راهبرد اساسی جشنواره مطرح است جوان آنلاین: دبیر جشنواره فیلم کوتاه بسیج در نشست خبری این رویداد با اشاره به رویکرد این جشنواره برای تقویت بدنه حرفهای فیلمسازان، امکان جریانسازی فرهنگی و معرفی استعدادهای جوان در سطح ملی، هدف اصلی آن را ایجاد مسیر ورود فیلمسازان جوان به بدنه حرفهای سینما اعلام کرد.
به گزارش «جوان»، نشست خبری ششمین جشنواره فیلم کوتاه بسیج روز گذشته در سالن شهید سلیمانی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد. در آغاز این نشست آرش زینالخیری، دبیر ششمین جشنواره فیلم کوتاه بسیج گفت: سال گذشته تمام استانها، جشنواره فیلم کوتاه بسیج را در سطح استانی برگزار کردند. آثار منتخب هر استان پس از داوری اولیه به دبیرخانه مرکزی ارسال شد و در مجموع ۲۳۵ اثر به صورت رقابتی وارد چرخه داوری ملی شد. این آثار در بخشهای پویانمایی، داستانی، مستند، فیلمنامه و نماهنگ مورد ارزیابی قرار گرفتند.
شگفتی هیئت بازبینی از آثار
دبیر جشنواره فیلم کوتاه بسیج در ادامه افزود: تمام آثار ارسالی در تهران بازبینی مجدد شد و فقط آثاری که تأیید هیئت انتخاب را دریافت کردند، به مرحله داوری ملی راه یافتند. سطح حرفهای آثار امسال نسبت به دورههای گذشته رشد محسوس داشت و برخی استانها با حمایت مستقیم سازمان بسیج هنرمندان وارد عرصه تولید حرفهای شدند. همکاری مدیران استانی و همراهی هنرمندان سبب تولید آثار اختصاصی شد و نشان داد ظرفیت تولید در بدنه بسیج هنرمندان به سطح مطلوبی رسیده است. با حمایت فرماندهی سازمان بسیج و ریاست سازمان بسیج هنرمندان کشور، امکان تبدیل فیلمنامههای منتخب به آثار تولیدی فراهم شده و این حمایت مسیر حرفهای شدن فیلمسازان جوان را هموار میکند.
زینالخیری به آثار تولیدشده در استانهای مرزی و کمبرخوردار اشاره و این تولیدات را ارزشمند توصیف کرد و گفت: تلاش هنرمندان این مناطق در شرایط محدود امکانات مورد تقدیر قرار میگیرد و موضوعات ایثار و شهادت در بخش قابل توجهی از این آثار حضور مؤثر خواهند داشت. پایداری هنرمندان در مسیر تولید موجب شگفتی هیئت بازبینی شد و برنامهریزی برای نمایش این آثار در آیین اختتامیه انجام شده است.
وی بر لزوم اکران عمومی آثار تأکید کرد و افزود: برنامهریزی برای اکران سراسری آثار در دستور کار قرار گرفته است. هدف اصلی جشنواره ایجاد مسیر برای ورود فیلمسازان جوان به بدنه حرفهای سینماست. معرفی استعدادهای برتر به نهادهایی مانند بنیاد روایت و انجمن سینمای دفاع مقدس در دستور کار قرار دارد و برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی برای فیلمسازان جوان ضروری تلقی میشود. این فرآیند زمینهساز شکلگیری کارگردانان فیلم اولی در آینده خواهد بود.
زینال خیری در ادامه با اشاره به آثاری که با محوریت جنگ تحمیلی ۱۲ روزه تولید و به جشنواره ارسال شدهاند، تأکید کرد: با توجه به اینکه فراخوان جشنواره سال گذشته منتشر شده بود در بخش داستانی هفت اثر به دبیرخانه رسید. به دلیل پیشبینی نشدن این موضوع در فراخوان اولیه، این آثار بهصورت استثنا در بخش داوری قرار گرفتند و قرار است از آثار مرتبط با جنگ ۱۲ روزه به شکل ویژه تقدیر شود. برای هفتمین دوره جشنواره، بخش مستقل با محور جنگ ۱۲ روزه در نظر گرفته خواهد شد و این رویکرد به تقویت ادبیات مقاومت در فیلم کوتاه کمک خواهد کرد.
موازی کاری نداریم
دبیر جشنواره در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» در راستای جلوگیری از همپوشانی این رویداد با دیگر رویدادهای مرتبط با فیلم کوتاه تأکید کرد: اولین معضل دسترسی نداشتن عامه مخاطبان به آثار این جشنواره و حتی دیگر جشنوارههای مرتبط با فیلم کوتاه است. امیدواریم این موضوع را صداوسیما مورد توجه قرار دهد و آثار برجسته در این رویدادها، از طرف صداوسیما پخش شود. موضوع دیگر، مسئله فرهنگسازی است که توسط فیلم کوتاه اتفاق میافتد، اما بازهم به دلیل محدود بودن مخاطبان، این فرهنگسازی به شکل جامع صورت نمیگیرد. راهکار دیگر تبادل با مدارس و دانشگاههاست که آثار در مدارس و دانشگاهها اکران شود. کمبود سینما نیز در سراسر نقاط ایران از چالشهای این موضوع است. در کل فکر میکنم موضوع همپوشانی خیلی مطرح نیست.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «جوان» در مورد اکران آثار منتخب جشنواره در شهرها و استانهای کشور اظهار کرد: در تدارک این هستیم که آثار جشنواره را پس از برگزاری اختتامیه، در کل کشور و طی روزهای مشخصی اکران کنیم. تصمیم اولیه اجرای اکران همزمان آثار در هفته بسیج در سراسر کشور بود. در واقع، تصمیم ما بر این بود که آثار جشنواره در کشور اکران بشوند، به این معنی که هر استانی بتواند تمام آثار منتخب جشنواره را برای مردم اکران کند. متأسفانه بنا به دلایلی از جمله نبود سالن این موقعیت برای همه استانها مهیا نشد ولی امیدواریم که بعد از برگزاری اختتامیه این رویداد و ارائه تمام فیلمها به استانها، مسئولان استانی بتوانند در شهرهای استان خودشان طی یک یا دو روز این آثار را اکران کنند تا جوانان و هنرمندان و همچنین مردم عزیز کشورمان شاهد آثار تولید شده از سوی بسیجیان هنرمند باشند. در این راستا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید زمینه پخش منتخب آثار جشنوارهها را فراهم کند، زیرا اکران آثار میتواند نقش مؤثری در فرهنگسازی عمومی ایفا کند و تجربه نشان داده است که نمایش آثار کوتاه متعهد باعث شکلگیری نگاه اجتماعی و فرهنگی قوی در مخاطب میشود.
هوش مصنوعی و تولید آثار هنری
دبیر جشنواره در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «جوان» درباره موضوع هوش مصنوعی و تأثیر آن بر تولید آثار هنری اظهار داشت: هوش مصنوعی همانقدر که بعضیها فکر میکنند خوب است به اعتقاد من همانقدر نیز میتواند بد باشد. هوش مصنوعی نمیتواند اثر هنری خلق کند و نهایتاً آن چیزی که این فناوری میتواند ارائه کند، در بهترین حالت میتواند صنعت به حساب بیاید، نه یک اثر هنری. چه اینکه محتوا و اثر تولید شده از سوی هوش مصنوعی اثری نیست که از روح و ذهن یک انسان جاری شده باشد، مثل اینکه ما به یک ربات بگوییم برایمان شعر بسراید یا مثلاً از او بخواهیم که برایمان یک نقاشی بکشد!
وی خاطرنشان کرد: فیلمنامهنویس از روح و جان و تفکر و مطالعاتش که ترکیبی از همه تجارب و داشتههای اوست، یک اثری را مینویسد. حالا ممکن است که هوش مصنوعی اطلاعات همه کتابها را داشته باشد، اما آن چیزی را که انجام میدهد و خلق میکند، فاقد روح هنری است که از خلاقیت انسانی نشئت میگیرد. به همین علت هوش مصنوعی را در بهترین حالتش باید یک صنعت دانست.
زینالخیری در پایان بر ضرورت تربیت نسل جدید هنرمندان تأکید کرد و گفت: سرمایه اصلی سینمای آینده کشور نوجوانان و جوانانی هستند که امروز وارد مسیر آموزش میشوند. شناسایی استعدادها در سنین پایین بهعنوان یک راهبرد اساسی مطرح است و تقویت فن بیان، صدا، بازیگری و فیلمنامهنویسی برای نوجوانان از اولویتهای فرهنگی معرفی است.