جوان آنلاین: دبیر هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی در نشست خبری این رویداد تدوین و ابلاغ سند جامع هنر خوشنویسی را پایاندهنده همه سرگشتگیهای این هنر دانست.
به گزارش «جوان»، نشست خبری هشتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. آیدین مهدیزاده، مدیرکل هنرهای تجسمی در ابتدای نشست بیان کرد: در اولین جلسه سیاستگذاری تقاضایی داشتم که خلاف روال بود؛ اینکه شورای سیاستگذاری دوسالانه خوشنویسی در قزوین صرفاً شورای سیاستگذاری این رویداد نیست، بلکه باید در مورد آسیبهای مختلف خوشنویسی همفکری و ما را راهنمایی کنند. باید کشور ایران به عنوان محور و صاحب ۲۰ نوع خط مختلف نسبت به همه اینها موضع داشته باشد و نقشآفرینی کند. همه ما میدانیم لطافت خط فارسی، مثالزدنی و کمنظیر است و بر ما واجب است که این را حفظ و به نسلهای بعدی منتقل کنیم. مهدیزاده تصریح کرد: امیدواریم این اعضا صرفنظر از این دوسالانه، کلیات منظمی در حوزه طراحی راهکار و مسیری را پیشنهاد دهند که بتوانیم هر سال و در هر برنامهای بتوانیم هنرمندان ایران را در قلههای جهانی ببینیم، چراکه جریان دوسالانه خوشنویسی بدون وثوق جمعی در حوزه هنر خوشنویسی غیرممکن است. مهدیزاده درباره برگزاری رویدادی مشترک با کشورهای منطقه که روی خوشنویسی نظر دارند، گفت: هنر خوشنویسی ایران، هنری متعلق به ایران نیست، بلکه متعلق به جهان است و وقتی ما نمیتوانیم آن را به دنیا ارائه کنیم، این مشکل ماست. امسال عنوان بینالمللی انتخاب نکردیم، چراکه با برگزاری چند کارگاه و افزودن چند کشور این دوسالانه نمیتواند این عنوان را بگیرد. بنابراین امسال با نگاه به حوزههایی نظیر مواردی که مطرح شد به صورت گام به گام در این مسیر قرار خواهیم گرفت. وی عنوان کرد: برای برگزیدگان نیز برنامهریزی شده تا در کشورهایی که با آنها اشتراکات فرهنگی داریم و آنها استقبال کردند، نمایشگاههایی را برگزار کنیم. همین الان با کشورهایی مثل مالزی، اندونزی، یونان، عراق، قرقیزستان و ازبکستان صحبتهایی شده که نمایشگاه آثارمان را در آن کشورها برگزار کنیم. مهدیزاده تصریح کرد: ما این دوسالانه را به عنوان بانک اطلاعاتی میبینیم و بعد از اختتامیه رویداد، تازه اول راه هستیم تا برای خریداران مسیر جدید باز شود. در مجموع نزدیک به ۳۰ داور در حال بررسی آثار خواهند شد، به همین دلیل بانک اطلاعاتی غنی خواهیم داشت. اگر بتوانیم به اقتصاد هنر نیز توجه کنیم، بخش فروش در نمایشگاه آثار خواهیم داشت. علی هوشمند، مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد استان قزوین و دبیر دوسالانه خوشنویسی نیز در ادامه گفت: تقریباً همه ما درباره اهمیت انقلاب صنعتی اطلاع داریم که در آن دوره به مستندسازی توجه نکردیم، درست زمانی که خط اختراع شد. خط از آن زمان سبب شد دانش بشری و علمی اتفاق بیفتد و خودش هم از این پیشرفتها جا نماند و صیقل پیدا کرد تا امروز که به دست ما رسیده است. امروز نگاه و توجه ویژهای به سیاهمشقها و خطهای ایرانی میشود، آن هم به دلیل حال و هوایی است که به صورت مفهومی برای مخاطب دربر دارد و این حاصل جریان کمالگرایی هنر ایران است. وی عنوان کرد: ما دوسالانه امسال را یادبود سیدعلیاکبر گلستانه قرار دادیم که از اساتید فاخر خوشنویسی محسوب میشود. در این دوره «خطتعلیق» را که شاید اقبال جدیدی به آن میشود، در گرایشهای رقابتی خواهیم داشت. بخش خوشنویسی نوین را نیز در دوسالانه هشتم داریم. همچنین در بخش دانشگاهی و پژوهشی، نگاهی ویژه و به صورت کاملاً جدی خواهیم داشت. آبانماه مهلت دریافت آثار به پایان میرسد. در این رویداد بنا داریم میزبان همه ایرانیان علاقهمند و خوشنویسان باشیم. هوشمند با اشاره به اینکه پایتخت خوشنویسی ایران باید فضاهای شهری این هویت بصری را به مخاطبان و توریستها بدهد، افزود: بر همین اساس، سند جامع خوشنویسی ایران باید تدوین شود. ما نیز به این خلأ رسیدهایم و در شورای استان طرح شده و باید زودتر اتفاق بیفتد. وی بیان کرد: اگر سند جامع هنر خوشنویسی تدوین و ابلاغ شود، همه این سرگشتگیها تمام خواهد شد. در مورد بحث فروش تخصصی آثار خوشنویسی باید بگویم یکی از ظرفیتهایی که در دوره هشتم مطرح شده، حضور سازمان فرهنگ و ارتباطات است که به معرفی آثارمان کمک میکند.