جوان آنلاین: سردار سید ابوالفضل موسوی پور روز یکشنبه در این خصوص اظهار کرد: این آمار نشاندهنده ضرورت توجه بیشتر رانندگان به الزامات قانونی و ایمنی وسایل نقلیه است چراکه معاینه فنی یکی از مهمترین ابزارهای کنترل سلامت وسایل نقلیه، ایمنی و کاهش آلایندههای زیستمحیطی است.
وی ادامه داد: رانندگان خودروهای فاقد معاینه فنی نهتنها خطرات جدی برای خود و دیگر رانندگان ایجاد میکنند، بلکه سهم قابل توجهی در آلودگی هوای تهران دارند.
تاکسی و وانت هر ۶ ماه باید معاینه فنی بگیرند
سردار موسوی پور درباره قانون زمان بندی اخذ معاینه فنی خودرو هم تاکید کرد: خودروهای سواری شخصی پس از گذشت ۴ سال از تاریخ تولید، باید سالانه معاینه فنی دریافت کنند ضمن اینکه خودروهای عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس، وانت از سال اول تولید، موظف به دریافت معاینه فنی بهصورت ۶ ماهه هستند.
وی همچنین در مورد مراحل معاینه فنی و نقصهای رایج آن گفت: در مراکز معاینه فنی، خودروها از نظر فنی و زیستمحیطی بررسی میشوند که مهمترین آنها سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان، لاستیکها و میزان آلایندگی است که در صورت وجود نقص در هر یک از این موارد، خودرو مردود شده و مالک موظف است نسبت به رفع ایرادات و مراجعه مجدد اقدام کند.
جریمه ۴۶۹ هزار خودرو فاقد معاینه فنی در تهران
رییس پلیس راهور پایتخت
سردار موسوی پور این را هم گفت: معاینه فنی یک الزام قانونی و اخلاقی است؛ پلیس با استفاده از دوربینهای هوشمند و گشتهای میدانی، بهصورت مستمر خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی و جریمه میکند.
وی افزود: در کنار برخورد قانونی، ما به دنبال فرهنگسازی هستیم. رانندگان باید بدانند که معاینه فنی فقط یک برگه نیست؛ بلکه تضمینی برای سلامت خودرو و ایمنی سفر است.
سردار موسوی پور توصیه کرد: از همه رانندگان تقاضا داریم پیش از پایان اعتبار معاینه فنی خودرو، نسبت به تمدید آن اقدام کنند؛ مراجعه به مراکز معاینه فنی نهتنها زمانبر نیست، بلکه میتواند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند. ایمنی، مسئولیت همه ما است.