جوان آنلاین: موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی نواحی کشورمان در مراسم تشییع مرحوم احمد پژمان موسیقیدان و آهنگساز فقید موسیقی کشورمان که روز جمعه در مقابل تالار وحدت تهران برگزار شد، محمدرضا درویشی در وصف مرحوم پژمان با اشاره به تک مصرع «طراوت برون مینماید از سر درون»، آثار فرهنگی هنری ارزشمند هنرمندان را طراوات برون و آن سر درون را نیز باطن او دانست که اگر نباشد آثار درجه یک بیرون نمیآید و تأکید کرد که مرحوم احمد پژمان دربرگیرنده چنین ویژگیهای ارزشمندی بود.
به گزارش جوان، طبق برنامهریزیهای انجام گرفته پیکر مرحوم احمد پژمان موسیقیدان و آهنگساز فقید موسیقی کشورمان، پس از تشییع از مقابل تالار وحدت، برای خاکسپاری به شهر لار منتقل شد و امروز (شنبه) با حضور هنرمندان موسیقی و مردم لار، به خاک سپرده میشود.
در بخش ابتدایی این برنامه قطعاتی از آثار منتخب مرحوم احمد پژمان توسط ارکستری مشتمل بر سازهای زهی و بادی در پهنه رودکی پیش روی حاضران در مراسم قرار گرفت.
هوشنگ کامکار در ادامه این مراسم بیان کرد: واقعا کارهایی که استاد پژمان انجام داده است دربرگیرنده مؤلفههای متعددی است که تا ابد در دل هنرمندان و علاقهمندان موسیقی باقی میماند. او آثار ارجمندی دارد که من از کردستان تا تهران پیگیر کارهایش بودم.
وی افزود: من و احمد پژمان چندین سال با هم بودیم. روزی رفتم تا وی را ببینم، او دستگاههای بزرگیگذاشته بود و من وقتی از او پرسیدم گفت اینها سینتی سایزر است و وقتی گفتم چه کاربردی دارد، کاری کرد که من از این هنرنماییاش حیرت زده شدم. وقتی هم گفتم دوباره بشنوم، گفت پاک کردم. اینها ویژگیهایی است که نشأت گرفته از خلاقیت و آشنایی با علم موسیقی کلاسیک است. او با همه موسیقیها آشنایی داشت و در عین انسانیت و بزرگی نقش بسیار مهمی در موسیقی داشت.
کامکار گفت: من میدانم شما عزیزان در ایران هم از مرگ احمد پژمان ناراحت هستید، چون وقتی من خبر را شنیدم واقعا در بیمارستان بستری شدم. به هر حال کارهای خوب یا بد یک هنرمند بعد از مرگش در دنیا خواهد ماند و اگر کار خوبی انجام داده باشد پروازش جاودانه باقی میماند همان طور که احمد پژمان تا ابد برای ما جاودانه خواهد شد.
محمدرضا درویشی موسیقی دان، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی هم در ادامه این مراسم تشییع گفت: حدود پنجاه سال پیش که من سال اول دانشکده هنرهای زیبا بودم و آقای هوشنگ کامکار هم سال چهارم همین مجموعه بود ما درسی با مرحوم داریوش صفوت به نام آشنایی با موسیقی ایرانی داشتیم. در آن زمان مرحوم صفوت گفت «طراوت برون مینماید از سر درون»؛ در عرصه هنر طراوات برون چه هست؟ به نظر من آثار فرهنگی هنری ارزشمند و آن سر درون هم باطن هنرمند است که اگر نباشد آثار درجه یک بیرون نمیآید و مرحوم احمد پژمان دربرگیرنده چنین ویژگیهای ارزشمندی بود.
مرحوم احمد پژمان از هنرمندان و موسیقیدانان شاخص کشورمان که طی سالهای گذشته آثار ارزشمندی را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، روز هفتم شهریور در لس آنجلس امریکا دار فانی را وداع کرد.
زنده یاد پژمان متولد ۱۸ تیر ۱۳۱۴ بود. این هنرمند در دوران دبیرستان به فراگیری ویولن نزد حشمت سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نیز نزد حسین ناصحی فرا گرفت. وی در سال ۴۳ با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین به تحصیل آهنگسازی پرداخت. پژمان بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران به کار مشغول شد.
از آثار او در این دوره میتوان به «اپرای جشن دهقان»، «اپرای دلاور سهند» و «اپرای سمندر» اشاره کرد. این هنرمند در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیلات در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد. که از استادان او در این دوره میتوان به ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن و بولانت آرل اشاره کرد.
تولید چند پروژه موسیقایی ماندگار در عرصههای مختلف و ساخت موسیقی فیلم برای چندین اثر شاخص سینمای کشورمان تنها بخشی از فعالیتهای مرحوم احمد پژمان را شامل میشود.