جوان آنلاین: جان باختن ۳ هزار کودک در جریان سوانح رانندگی سال گذشته، آماری است که پلیس گزارش آن را اعلام کردهاست، اما در مقام عمل برای پیشگیری از این سوانح هولناک گزینهای روی میز قرار ندارد؛ از همینرو پلیس عملاً به تریبونی برای اعلام آمار نگرانکننده در حوزه سوانح رانندگی تبدیل شدهاست.
پروندههای جنجالی مثل قتل امیرمحمد خالقی، دانشجوی دانشگاه تهران که ۲۴ بهمنماه سال گذشته کشتهشد، علاوه بر بدنه اجتماعی، واکنشهای بسیاری در حوزه مدیریتی جامعه به دنبال داشت، از جمله اینکه رؤسای سه قوه با صدور فرمانهای جداگانه خواستار پیگیری پرونده شدند و فرمانهای صادر شده منجر به سرعت بخشیدن در روند رسیدگی به پرونده، بازداشت عاملان حادثه، محاکمه و صدور احکام مورد نظر شد. در مقام عمل تلاشهای بسیاری برای رفع بسترهایی که منجر به این عمل مجرمانه شدهبود، در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت، از جمله اینکه امکان بیمه شدن لپتاپ و گوشیهای تلفن همراه دانشجویان با در نظر گرفتن تسهیلات لازم فراهم شد و معبر تاریکی که حادثه در آن اتفاق افتادهبود، روشن و دوربینهای نظارتی در محل نصب و فعال شد.
مزیت جنجالها
یکی از مزیتهای مهم پروندههای جنجالی این بوده و هست که ساختارهای مدیریتی جامعه را از انفعال خارج میکند و یادآور میشود که جنجالهای صورت گرفته عمدتاً به دلیل بیتوجهی و ترک فعلهایی است که وقعی به آن گذاشته نمیشود. در این بین، کاش پرونده خاکخورده سوانح رانندگی هم سیاقی از پروندههای جنایی به خود میگرفت تا شاید ساختار مدیریتی جامعه را از انفعال خارج کند؛ اینکه همه ساله ۲۰ هزار نفر در جادههای ایران جانشان را از دست میدهند و حدود ۴۰۰ هزار نفر مجروح و معلول میشوند و هزاران میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت وارد میشود، اما با این حجم گسترده از تلفات انسانی نمیتواند سازمانهای مدیریتی را از حالت انفعال خارج کند.
آمار تکاندهنده مرگ ۳ هزار کودک
در تازهترین گزارش، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به جانباختن حدود ۳ هزار کودک در تصادفات سال گذشته، بر ضرورت همکاری خانوادهها، رانندگان و دستگاههای مسئول برای حفاظت از جان دانشآموزان تأکید کرد. سردار تیمور حسینی گفت که مرگ ۳ هزار کودک، آماری تکاندهنده است که ضرورت توجه فوری به ایمنی دانشآموزان را نشان میدهد. وی ادامه داد: آغاز سال تحصیلی همواره با افزایش حدود ۲۰ درصدی ترددها در معابر شهری و جادهها همراه است. پایان تابستان، سفرهای آخر تعطیلات و آمادهسازی خانوادهها برای بازگشت کودکان به مدارس باعث ایجاد شلوغی و جنبوجوش مضاعف در سطح شهر میشود. در این شرایط، سرویس مدارس هنوز به ثبات کامل نرسیده و بسیاری از والدین روزهای اول فرزندانشان را شخصاً به مدرسه میرسانند، که این مسئله به پیچیدگی ترافیک دامن میزند. وی با اشاره به اقدامات پلیس راهور گفت: از ابتدای صبح تا حوالی ساعت ۹:۳۰ مأموران در مقابل مدارس حضور فعال دارند و بیش از ۴ هزار مدرسه در کشور، از جمله ۲۹۹ مدرسه در تهران، تحت پوشش مستقیم پلیس هستند.
مرگهای آسان
مرگ ۳ هزار نفر از آیندهسازان کشور آن هم در شرایطی که به دلیل معضلات اقتصادی و اجتماعی فرزندآوری به یک کنش اجتماعی تبدیل شدهاست از مرزهای نگرانی عبور کردهاست. در چنین شرایطی، سکوت و انفعال دستگاههای مسئول و نقش ناظرگونه قوه قضائیه جای پرسش جدی دارد که چرا ارادهای برای کشیدن ترمز کشتارهای جادهای وجود ندارد. قوه قضائیه باید خودروسازان و نهادهای راهسازی را به دلیل قصور در ایمنی پاسخگو کند، از طریق دادستانی کل وضعیت جادهها و استاندارد خودروها را بهطور مستمر پیگیری و گزارشهای شفاف از علل و عوامل تصادفات منتشر کند. همچنین تدوین و اجرای قوانین بازدارندهتر برای تخلفات پرخطر رانندگی ضرورتی انکارناپذیر است.
تصادفات جادهای تنها یک مشکل ترافیکی نیست؛ بحرانی انسانی- اقتصادی است. جامعه انتظار دارد قوه قضائیه در برابر مرگ ۳ هزار کودک بیگناه سکوت نکند. اینجا سخن از جان انسانهاست و هر روز تأخیر در صیانت از آن، بهایش هزاران زندگی است.