جوان آنلاین: مدیرعامل مجمع ایراننوشت در نشست خبری نمایشگاه «ایراننوشت» گفت: غیر از مصلای امام خمینی (ره) و صداوسیما هیچ نهادی از ما حمایت نکرد و حتی از جانب وزارت ارشاد برای یارانه و ارسال بستههای پستی حمایت نشدیم.
به گزارش «جوان»، نشست خبری یازدهمین نمایشگاه «ایراننوشت»، در شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد. در ابتدای این نشست خبری مهدی کلانتری، مدیرعامل مجمع ایراننوشت گفت: همزمان با افتتاح این نمایشگاه، در شش استان دیگر هم نمایشگاه داریم که بعضی از آنها برگزار شده یا برگزار میشود؛ در شهرهای مشهد، شیراز، قم، یزد، اهواز و کرج. همچنین امسال برای اولینبار «نمایشگاه ایراننوشت مجازی» راه افتاده است تا ایرانیها بتوانند اقلام این نمایشگاه را با خرید از سایت نمایشگاه، جلوی در منزلشان تحویل بگیرند.
کلانتری ادامه داد: در یازدهمین نمایشگاه ایراننوشت ۶۳ غرفه حضور دارند، به علاوه یک غرفه بزرگ به نام «سرزمین نوشتافزار» که همه محصولات موجود در نمایشگاه، آنجا اکران شدهاند. همچنین باید بگویم همه غرفههای حاضر در نمایشگاه، تولیدکننده هستند و ما اجازه ندادیم هیچ غرفهای غیراز تولیدکنندهها در نمایشگاه حضور داشته باشند. ۳۹ غرفه دفتر داریم که از این بین ۱۲ غرفه کوله و جامدادی، یک غرفه به نام کتاب، ۱۰ غرفه اقلام تحریر و تخته شانسی، یک غرفه هم انواع و اقسام اسباب بازیهای ایرانی.
وی افزود: در این نمایشگاه نزدیک ۲، ۳ هزار کالا حضور دارد که تقریباً تمام آنها ایرانی است. فقط حدود ۲۰ قلم کالای خارجی در نمایشگاه داریم که دلیل حضور آنها نیاز خانوادهها و نیز عدم تولید در کشور است.
کلانتری با اشاره به شعار امسال «سال سرمایهگذاری در تولید»، گفت: بر اساس همین شعار، تولیدکنندههای مختلف و کوچک و بزرگی در این نمایشگاه حضور دارند، حتی تولیدکنندههای کوچک در شهرستانها هم دعوت شدند و حضور دارند. دلیل اختلافاتی که در غرفهسازیها مشاهده میکنید همین است که همه غرفهها توانایی هزینههای سنگین نداشتهاند.
مدیرعامل مجمع ایراننوشت درباره برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران گفت: ۹ سال اول نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان برگزار میشد که فضایی ۵ هزار متری در اختیار داشت. امسال به لطف خدا و کمک مصلای تهران، شبستان و حدود ۱۴ هزار متر فضا را در اختیار داریم.
وی با تأکید بر اهمیت نوشتافزار، گفت: نوشتافزار یکی از کالاهای استراتژیک است و رهبری سه بار درباره نوشتافزار ایرانی پیام دادهاند که همین نشان میدهد روی این موضوع حساس هستند. طول عمری که بچهها و دانشآموزان ما با لوازم تحریر روبهرو هستند، زمان زیادی است؛ آنها از کودکی تا دبستان و دبیرستان و دانشگاه با این لوازم ارتباط دارند. این کالا دو جنبه دارد؛ یک جنبه اقتصادی است که باید کار تولیدکننده ایرانی باشد، دو اینکه محتوا و پیوست فرهنگی آن هم باید ایرانی باشد، یعنی ما به این دو موضوع به صورت جدی توجه کردیم. به همین دلیل تولیدکنندههای ما با دیگر تولیدکنندههای بازار تفاوتهایی دارند.
کلانتری توجه به جنگ ۱۲ روزه و تولید محصولات با شمایل شهدا را یکی از ویژگی محصولات این نمایشگاه دانست و ادامه داد: این هم بخشی از ذائقهسازی ماست. البته متأسفانه شبکه توزیع ما ترس دارند که این محصولات را توزیع کنند و فکر میکنند مخاطب استقبال نمیکند، ولی اگر به این نمایشگاه بیایند، میبینند که مردم از کالای ایرانی با پیوست فرهنگی مناسب، استقبال میکنند.
مدیرعامل مجمع ایراننوشت با انتقاد از عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر سازمانها از برگزاری این نمایشگاه گفت: غیر از مصلای امام خمینی (ره) و صداوسیما که حمایت رسانهای داشته است، متأسفانه هیچ نهادی از ما حمایت نکرده است، حتی برای ایراننوشت مجازی میخواستیم مثل نمایشگاه کتاب از وزارت فرهنگ بن و یارانه بگیریم، ولی این اتفاق صورت نگرفت. وزارت فرهنگ حتی برای رایگان شدن ارسال بستههای پستی هم با ما همراهی نکرد. البته خود ما تصمیم گرفتیم در ایراننوشت مجازی، خریدهای بالای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را با پست رایگان، ارسال کنیم. هرچند ما خودمان دوست داشتیم اگر یک نفر فقط ۱۰۰ هزار تومان خرید دارد و اولین سال است که با نوشتافزار آشنا میشود، ارسالش رایگان باشد، اما این اتفاق میسر نشد.