جوان آنلاین: بسیاری از کارشناسان بر این باورند، رسانهها نقش پررنگی در حل چالشها و مشکلات جامعه دارند، به ویژه در مورد قشر جوان که امروز رسانه در نگاه آنها جایگاه ویژهای یافته است. استفاده درست از این ظرفیت میتواند به ارائه راهکارهای مؤثر و آگاهانه کمک و خانوادهها و جوانان را در مسیر تصمیم گیریهای مهم زندگی همراه کند. از سال ۱۳۹۹، «حامین مدیا» با این باور که ازدواج یکی از مهمترین تصمیمهای زندگی است، مسیر خود را آغاز کرده است تا به جوانان کمک کند با آگاهی و اطمینان، ازدواجی آسان و موفق را تجربه کنند. این مجموعه رسانهای فرهنگی و اجتماعی، با تلفیق نگاه علمی و هنری، تلاش کرده است ازدواج را به گزینهای جذاب و منطقی در برابر سایر انتخابها تبدیل و خانوادهها را با اصول و معیارهای درست ازدواج آشنا کند، به همین منظور، با مدیر این مجموعه گفتوگویی داشتیم تا مخاطبان با اهداف، دستاوردها و چشم اندازهای حامین مدیا بیشتر آشنا شوند و بدانند این رسانه چگونه میتواند در مسیر ازدواج جوانان به درستی نقش آفرینی کند.
مجموعه حامین مدیا با چه هدفی شکل گرفت؟
بگذارید خیلی ساده بگویم، دیدیم ازدواج میتواند بسیار سادهتر و آسانتر از آنچه معمولاً تصور میشود باشد، پرسیدیم از دست ما چه کاری برمیآید؟ نتیجه شد «حامین مدیا»، این مجموعه از همان بدو تأسیس تلاش کرده است با شناسایی عواملی که ازدواج جوانان را پیچیده میکنند و با تلفیق نگاه علمی و هنری به جوانان کمک کند ازدواج را از زاویهای ببینند که در مقایسه با سایر انتخابها، بهترین گزینه باشد.
با توجه به تجارب شما در این مجموعه، چرا بسیاری از جوانان امروز نسبت به ازدواج بیانگیزه یا حتی منصرف شدهاند؟
مؤلفههای مختلفی در تغییر نگاه جوانان به ازدواج نقش داشته و دارد. از اقتصادی گرفته تا نگاه پدر و مادرها، جامعه و حتی خود جوانها، اما نکته مهم این است که میتوان با معرفی زاویه نگاههای جدید کمک کرد جوانان نگاهشان به ازدواج بهبود پیدا کند.
خانوادهها چه نقشی در تغییر نگرش فرزندان نسبت به ازدواج دارند؟ مجموعه شما در این زمینه چه آموزشهایی ارائه میدهد؟
بدون شک خانوادهها یکی از بازیگران تأثیرگذار در نگاه جوانان به ازدواج به شمار میروند. بنابر یک پژوهش در ایران تأثیر خانوادهها در مثبت یا منفی شدن نگاه جوانان به ازدواج تا ۶۰ درصد مؤثر است. مصادیق مختلفی هم برای این تأثیر گذاری میتوان پیدا کرد. از سختگیری در فرایند انتخاب تا کیفیت مراسم و شروع زندگی که مجموعه تلاش کرده است در این زمینه فعالیتهای زیادی داشته باشد.
تاکنون چه برنامهها و دورههایی از سوی «حامین مدیا» اجرا شده و استقبال جوانان چطور بوده است؟
در حامین مدیا به طور مستمر در طول سال متناسب با نظام مسئلهشناسی که داریم و دغدغههایی که از سوی جوانان مطرح میشود، دورههای مختلفی با استادان این حوزه برگزار میکنیم. برای مثال در پنج ماه سال ۱۴۰۴، حدود ۲۰ دوره آنلاین و آفلاین برای جوانان برگزار کردیم که اغلب آنها به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
تجربه موفقی که در تسهیل ازدواج یک یا چند زوج داشتید را برایمان بگویید.
یکی از موفقیتهایی که ما بابت آن به خود میبالیم، ارتباط صمیمی با مخاطبان است. کم نیستند جوانانی که از طریق شبکههای اجتماعی به ما پیام میدهند و میگویند گره بخشی از مسیر ازدواجشان از طریق محتوای ما برطرف شده است. دختر و پسرهایی که پس از آشنایی وقتی متوجه شدند هر دو مجموعه حامین را دنبال میکنند و برایشان حجت شده بود که معیارهایشان به هم نزدیک است و میتوانند با هم زندگی مشترکی داشته باشند، خیلی سریع با ورود خانواده هایشان این وصلت شکل گرفت و به لطف خدا زندگی خیلی خوبی هم دارند یا دخترخانمی پیام داده بود که پدر و مادرش نگاه خیلی سختگیرانهای به ازدواج داشتند و خیلی از خواستگارهایشان توان عملی کردن خواستههای والدین این دختر خانم را نداشتند که این نگاه با دیدن کلیپهای مجموعه تغییر کرد و کاملاً نگاهشان به معیارهایی که ساخته بودند عوض شد و آن دختر خانم توانسته بود ازدواج موفقی داشته باشد. به لطف خدا پیامهای بسیاری از این دست داریم. از اماکن مذهبی که زوجها دست در دست هم از حلقه ازدواجشان برایمان تصاویری ارسال کردند و گفته بودند حامین به ما یاد داد میشود ساده و هوشمندانه ازدواج کرد.
حامین، چه خدماتی به جوانانی که از لحاظ مالی یا روانی دچار مشکل هستند، ارائه میکند؟
تمرکز اصلی مجموعه ما در مسیر فرهنگسازی برای ازدواج آسان است ولی در طول سال با کمک مخاطبان برای زوج یا زوجهای نیازمند جهیزیه تهیه میکنیم، اما تمرکز اصلیمان در حوزه فرهنگسازی است. علاوه بر این اگر از طریق ارتباطاتمان مخاطب نیاز به مشاوره داشته باشد تا حد امکان سعی میکنیم این نیاز مخاطب را برطرف کنیم.
خیرین و نهادهای مردمی چگونه میتوانند در برنامههای شما مشارکت داشته باشند؟ بهترین شیوه برای جلب اعتماد و همراهی خیرین در حوزه ازدواج چیست؟
همانطور که اشاره کردم مجموعه حامین یک خیریه نیست، اما با توجه به استقبال و درخواست خود مخاطبان حامین در طول سال و در مناسبتهای خاص سعی میکنیم بخشی از نیازهای مالی زوجها را در حد امکان برطرف کنیم. در سال تقریباً دو الی سه بار در کانال اعلام عمومی میکنیم که مثلاً به این مقدار پول برای درست کردن جهیزیه یک زوج نیاز داریم. بلافاصله این پیام از سوی خیرین پاسخ داده میشود. به طور مثال آخرین بار عید غدیر بود که خیری وقتی پیام ما را دیده بود، اعلام کرد میتواند به صورت کامل یک جهیزیه را متقبل شود که توانستیم با کمک این خیر و دیگر خیرها دو جهیزیه را آماده کنیم.
رسانهها چه نقشی میتوانند در بازنمایی فعالیتهایی مانند این مجموعه برای ایجاد انگیزه ازدواج در جوانان ایفا کنند؟
بیشک رسانهها نقش پررنگی در اصلاح نگاه جوانان به ازدواج دارند. با توجه به تجربه ما در این چند سال اصلیترین نقش رسانه در وهله اول شناخت دقیق نقاطی است که ازدواج جوانان را سخت کرده و دوم ارائه راهکار مبتنی بر علم و بیان آن با زبان هنر است. در کنار این ضرورت وجود یک سیاستگذاری واحد برای کنش مؤثر در حوزه ازدواج برای رسانههای دغدغهمند ضروری است.
چشم انداز پنج ساله «حامین مدیا» را چگونه ترسیم میکنید؟
در نگاه به آینده همواره اولویت اول ما شناخت چالشهای جدیدی است که در مسیر ازدواج پیش روی جوانان قرار میگیرد. بسیاری از مسائل امروز برای ازدواج تا پنج سال پیش نبود و به طور قطع در پنج سال آینده مسائلی جدید در حوزه ازدواج خواهیم داشت که امروز چالش نیستند. دوم استفاده از ابزارهای روز مثل هوش مصنوعی و سایر تکنولوژیها برای حضور بهروز و گسترده در پاسخ به نیازهای جوانان به خصوص برای ازدواج به عنوان یک افق پیش روی ماست. همچنین سعی داریم جوانان دغدغهمند برای کنش در این حوزه را به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای حضور فعال رسانهای و پاسخ به چالشهای این عرصه فعال کنیم.
اگر بخواهید یک پیام کوتاه و دلگرم کننده برای جوانانی که نسبت به ازدواج تردید دارند داشته باشید، آن پیام چیست؟
اینکه ازدواج سختیهای خودش را دارد، در این شکی نیست، اما طبق آمار و تجربه چند ساله در این راه همچنین مصاحبت با جوانان مجرد و متأهل باید بگویم که مجردی به مراتب و با اختلاف فاحشی دشوارتر از ازدواج است و از جوانان میخواهیم به آن توجه ویژهای داشته باشند.