جوان آنلاین: کانال ژئوپلتیک رسانه نوشت: به گفته دانشمندان، اعتیاد به پلتفرمهای فضای مجازی میتواند باعث عجله در تصمیمگیریها و ناتوانی در درک ریسکهای مالی شود.
پژوهشگران در یک مطالعه جدید با استفاده از تکنیک تصویربرداری مغزی نشان دادهاند اعتیاد به پلتفرمهایی مانند تیکتاک، اینستاگرام ریلز و یوتیوب شورتز که شامل ویدئوهای کوتاه میشوند، میتواند به شکلهای مختلفی نحوه عملکرد مغز را تغییر دهد.
بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله NeuroImage منتشر شده، کاربران این پلتفرمها ممکن است حساسیت کمتری به زیانهای مالی داشته باشند و سریعتر و عجولانهتر تصمیمگیری کنند. به گفته دانشمندان دلیل این تغییرات الگوهای خاصی از فعالیت مغز است که به ویژه در بخشهایی که مسئول ارزیابی پاداش هستند، دیده شدهاند. طبق توضیح آنها، رفتارهایی که با اعتیاد مرتبط هستند، مانند مصرف مواد مخدر و قمار، معمولاً با کاهش توانایی در سنجش هزینهها و منافع بالقوه همراه میشوند. در واقع این افراد اغلب پاداشهای کوتاه مدت را بر پیامدهای بلندمدت ترجیح میدهند. با ظهور پلتفرمهای نشر ویدئوهای کوتاه، نوع جدیدی از عادتهای دیجیتالی مضر شکل گرفته است. این برنامهها با ارائه محتوای شخصیسازی شده و بی پایان میتوانند ترشح دوپامین را تحریک و کاربر را به استفاده مکرر تشویق کنند. دکتر «چیانگ وانگ»، استاد روانشناسی دانشگاه تیانجین و نویسنده این تحقیق میگوید: «اعتیاد به ویدئوهای کوتاه یک تهدید جهانی برای سلامت عمومی است. کاربران در چین به طور میانگین روزانه ۱۵۱ دقیقه در این پلتفرمها وقت میگذرانند و ۵/۹۵ درصد از کاربران اینترنت درگیر آنها هستند. این مصرف شدید با پاداشهای فوری نه تنها تمرکز، خواب و سلامت روان را مختل میکند، بلکه خطر افسردگی را هم افزایش میدهد.»
وانگ در ادامه میگوید هرچند اعتیاد به مواد و رفتارهایی مانند قمار همیشه با کاهش حساسیت به زیان همراه بوده، نحوه تأثیرگذاری اعتیاد به ویدئوهای کوتاه بر ارزیابی «ریسک در برابر زیان» توسط مغز تقریباً ناشناخته بوده است. به همین دلیل، آنها با ترکیب مدلسازی محاسباتی (DDM) و تصویربرداری عصبی (fMRI) تلاش کردند به سؤالاتی از جمله اینکه «آیا افراد معتاد به ویدئوهای کوتاه، هزینههای بلندمدت استفاده از آن را کمتر از واقعیت ارزیابی میکنند یا خیر؟» پاسخ دهند.