جوان آنلاین: حسن فتحی در گفتوگوی اخیرش با کیوان کثیریان در برنامه «خط فرضی» سویههای تاریک شبکه نمایش خانگی را نقد میکند و اطلاعات تازهای درباره وضعیت کمپین تبلیغاتی سریال «ازازیل» میدهد. حرفهای این کارگردان باتجربه مشخص میکند در شبکه نمایش خانگی چه میگذرد و گاهی بریز و بپاشهای مالی پلتفرمها همراه خودش بیاخلاقیهایی را به همراه میآورد.
«ازازیل» سریال پرحاشیه و ناموفقی بود. سریال پیش از پخش با حاشیههای عجیبی روبهرو شد و کمپین تبلیغاتی عجیبش به حاشیهها دامن زد. حالا حرفهای فتحی به شکلی دقیقتر سرنخی از تمام اتفاقات این سریال و آشفتگیهای موجود در شبکه نمایش خانگی میدهد.
رفتارهای غیرحرفهای بازیگران صاحبنام
پیش از پخش سریال «ازازیل» رقم دستمزد بازیگران این سریال به بیرون درز کرد و در شبکههای اجتماعی و رسانهها منتشر شد. رقمهایی نجومی که بار دیگر مهر تأییدی بر آشفتگی دستمزدها در شبکه نمایش خانگی زد. بازیگری که برای١١٠ جلسه که در بهترین حالت ۶٠ روزه جمع میشود ماهی ٢ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دستمزدش مشخص شدهبود که برای یک سریال رقمی زیاد به حساب میآید.
نکته عجیب بعدی به ورود تهیهکنندگان ناآشنا به حوزه سریالسازی و رفتار غیرحرفهای بازیگران نام آشنا برمیگردد. فتحی توضیح میدهد که ناآشنایی تهیهکننده «ازازیل» در برخورد با بازیگران و دادن چکبه آنها، او را وارد مرحله شکایت و شکایتکشی کردهاست. عجیبتر از همه انصراف بازیگری باسابقه در وسط فیلمبرداری سریال بودهاست!
این بازیگر با وجود داشتن قرارداد و رفتن مقابل دوربین، ناگهان تصمیم میگیرد به تلویزیون برود تا در سریال محبوبش بازی کند! بروز چنین رفتارها و کارهایی مشخص میکند شبکه نمایش خانگی برای برخی چهرهها بیشتر حکم زنگ تفریح را دارد و آنها اگر پیشنهاد خوبی از تلویزیون داشتهباشند، قراردادشان را نیمهکاره رها میکنند! ریز شدن روی این مسائل نشان میدهد سینما و شبکه نمایش خانگی در ایران چه راه دور و درازی برای حرفهای شدن دارد.
کمپین تبلیغاتی ۴ میلیارد تومانی!
نقطه عطف حرفهای فتحی درباره کمپین تبلیغاتی سریال «ازازیل» است. فتحی در صحبتهایش با انتقاد از وضعیت کمپینتبلیغاتی این سریال میگوید: «گروه تبلیغاتی نماوا اشتباه فاحشی کردند و هر چه بیشتر فکر میکنم، بیشتر پی میبرم که شما چگونه میتوانید به دلیل تعجیل و کمتجربگی پول خرج کنید و آن پول علیه خودت عمل کند. حدود ۴ میلیارد تومان پول را به یک کمپین تبلیغاتی و آقایی دادند که ایشان گفت من یک کمپین تبلیغاتی راه میاندازم و با آن میترکانم!»
فتحی ادامه میدهد: «نکته جالب اینجاست که من کمترین اطلاعی از این موضوع نداشتم. یکی از دستیارانم به من زنگ زد و گفت خبر دارید اینها یک کمپینی راه انداختهاند. من رفتم کمپین را دیدم و به شدت شوکه شدم. البته متنی هم در نقد این موضوع در شبکههای اجتماعی گذاشتم. نکته این است شما ۴ میلیارد هزینه میکنید تا یک کمپین تبلیغاتی راه میاندازید که علیه خودتان شود! آنقدر این تبلیغات بد بود که یک عده از همان زمان موج تحریم سریال «ازازیل» را شروع کردند. همچنین شما آدرس اشتباهی به مردم دادید. این کار ژانر وحشت نبود و سریالی معمایی، جنایی بود با جلوههایی از روابط عاشقانه و متافیزیک و وحشت.»
رقابت ناسالم پلتفرمهای نمایش خانگی
فتحی در ادامه حرفهایش نداشتن تحقیق و پژوهش در مورد کمپین تبلیغاتی و نشناختن مخاطبان را دلیل دیگری در مورد اثرات منفی این کمپین میداند. حرفهایی که مدتهاست منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما میزنند و میگویند نبود پژوهش و مخاطبسنجی نه فقط در بخش تبلیغات، بلکه در هیچ کجای سینما و شبکه نمایش خانگی وجود ندارد و ماحصلش تولید فیلم و سریالهایی است که مخاطب ایرانی ارتباطی با آن برقرار نمیکند.
صحبتهای حسن فتحی یک بخش تاریک دیگر از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی را روشن میکند. فتحی در ادامه از رقابت ناسالم پلتفرمهای نمایش خانگی با همدیگر صحبت میکند که به این صنعت آسیب زدهاست. کارگردان سریال «شهرزاد» با اشاره به پولپاشی پلتفرمها میان برخی منتقدان و نویسندگان توضیح میدهد که آنها چگونه علیه تولیدات هم مطلب مینویسند! او بیان میکند که دستیارم میگفت نماوا ساعت ۱۲ شب «ازازیل» را پخش میکند و ساعت ۱۲ و ۵ دقیقه نقد آن منتشر میشود.
فتحی اضافه میکند که پلتفرمهای نمایش خانگی به جای اینکه بازارهای جهانی و منطقهای را هدف بگیرند، به جان هم افتادهاند تا بازار کوچک داخلی را مال خود کنند. البته این بازار به قول حسن فتحی کوچک، گردش مالی بالایی در سال دارد و هر سال پولهای وارد آن میشود. قطعاً اگر این بازار کوچک بود، پلتفرمهای نمایش خانگی اینطور به جان هم نمیافتادند.
آسیبهای شبکه نمایش خانگی به سینما
کارگردان «ازازیل» مصادیق روشن و مشخصی از وضعیت غیرحرفهای و آشفته شبکه نمایش خانگی را بازگو کرد. این همه حاشیه و اتفاق فقط مربوط به یک سریال در شبکه نمایش خانگی است و قطعاً سریالهای دیگر هم چنین حاشیههایی را تجربه کردهاند. نبود شفافیت در مورد عملکرد شبکه نمایش خانگی، ورود سرمایههای نه چندان مشخص و حضور آدمهای غیرمرتبط در طول این سالها آسیبهای زیادی به شبکه نمایش خانگی زدهاست. آسیبهایی که دامنهاش تا سینما هم رفته و وضعیت تولید فیلم در سینما را هم مختل کردهاست.
بالا رفتن بدون حساب و کتاب دستمزدها، یکی از عوارض منفی شبکه نمایش خانگی در سالهای اخیر بوده که دودش به چشم سینما و فیلمسازان رفتهاست. با توجه به صحبتهای فتحی، شبکه نمایش خانگی با ادامه این روند، وضعیت و دورنمای روشنی نخواهد داشت. شبکه نمایش خانگی به سرمایهگذاران و تهیهکنندگان حرفهای با پولهای سالم و شفاف نیاز دارد.
فروش حق اشتراک، گرفتن تبلیغات پرشمار و سودآوری از پخش اینترنتی، سود خوبی را نصیب پلتفرمهای نمایش خانگی میکند، اما این پولها در جای درستش هزینه نمیشوند. تا زمانی که در شبکه نمایش خانگی مخاطبشناسی صورت نگیرد و نگاه مدیران پلتفرمها و تهیهکنندگان به ساخت آثاری معمولی و سطحی باشد، اتفاق خاصی در شبکه نمایش خانگی نخواهد افتاد. همچنان سریالهای ضعیف ساخته میشوند و عدهای برای همانها مطلب مینویسند و این چرخه معیوب همینطور ادامه پیدا میکند.