کد خبر: 1300096
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۷

جوان آنلاین: یکی از کاربران توئیتری در مطلبی با عنوان رقابت آمریکا و چین در صنعت کشتی‌سازی نوشت:

وب‌سایت اوراسیا ریویو در گزارشی تحلیلی به بررسی گسترش رقابت راهبردی میان ایالات متحده و چین در عرصه کشتی‌سازی پرداخته که نشان‌دهنده تحول بنیادین در توازن قدرت دریایی جهان است.

بر اساس این گزارش، چین طی دو دهه گذشته توانسته سهم خود از صنعت کشتی‌سازی جهانی را از ۵ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۵۳ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد، در حالی که ایالات متحده تنها کمتر از ۱ درصد از این بازار را در اختیار دارد. این تحول منجر شده چین اکنون بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان با ۲۳۴ کشتی جنگی در مقابل ۲۱۹ کشتی آمریکا را داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۳۰ این فاصله به ۴۵۰ در مقابل ۳۰۰ کشتی برسد. موفقیت چین حاصل اتخاذ سیاست ادغام نظامی-مدنی، حمایت دولتی گسترده، هزینه‌های پایین نیروی کار و استفاده از کشتی‌سازی برای اهداف دوگانه بوده است.

در واکنش به این چالش راهبردی، دولت ترامپ در آوریل ۲۰۲۵ فرمان اجرایی برای احیای صنعت کشتی‌سازی آمریکا صادر کرد و کهنه‌سربازان نظامی نیز طرح قانون «نجات کارخانه‌های کشتی‌سازی» را در مارس ۲۰۲۵ ارائه دادند. با این حال، صنعت کشتی‌سازی آمریکا با چالش‌های عمیق ساختاری نظیر کمبود سرمایه‌گذاری، تجاوز از بودجه، تأخیر در تحویل و ضعف زیرساخت‌های صنعتی مواجه است. این رقابت همچنین به مناطق جدیدی نظیر قطب شمال گسترش یافته که چین سه یخ‌شکن جدید مستقر کرده در حالی که آمریکا طرح خرید ۴۰ یخ‌شکن بزرگ را اعلام نموده است. اهمیت این موضوع در آن است که کنترل صنعت کشتی‌سازی نه تنها بر قدرت اقتصادی، بلکه بر توانمندی‌های دفاعی، کنترل مسیر‌های تجاری و جایگاه ژئوپلیتیک در مناطق حساس نظیر اقیانوس‌های هند و آرام تأثیر مستقیم دارد و آینده نظم قدرت جهانی را تعیین خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار