جوان آنلاین: علاءالدین رفیعزاده معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور که مهمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بود، با حضور در استودیوی ایرنا از برنامه های این سازمان برای اصلاح امور اداری کشور خبر داد و جزئیاتی از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی نیروهای انسانی دولت را رسانه ای کرد.
وی بر این اعتقاد است که برنامه اصلاح نظام اداری در بازه ۴ ساله اجرا میشود، از برنامه ریزی ها برای بهبود و نظام مند کردن استخدام ها سخن گفت.
معاون رئیس جمهور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برنامه اصلاح نظام اداری کشور که از سوی این سازمان در حال برنامهریزی و پیادهسازی است و انتظارات رئیس جمهور از این سازمان، اظهار کرد: اصلاح نظام اداری یکی از وظایف اصلی سازمان استخدامی کشور بوده و هست؛ رئیس جمهور پزشکیان در جلسهای که به این سازمان آمد، تاکید کرد اگر سازمان اداری و استخدامی کشور بتواند نقش خود را به معنی واقعی در مسیر اصلاح نظام اداری کشور ایفا کند، بسیاری از از مسائل نظام اداری و مدیریتی کشور قابل حل است.
رفیع زاده درباره مهمترین اقداماتی که این سازمان از ابتدای دولت چهاردهم انجام داده است، گفت: در چند ماه گذشته درگیر مسائل نظام اداری بودیم؛ اولین کاری که برای اجرای دستور رئیس جمهور انجام دادیم، تدوین برنامه جامع «برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم» بود که البته مطالعات آن از قبل انجام شده بود و با دستور رئیس جمهور، این مطالعات تکمیل شد.
وی ادامه داد: اکنون مراحل اجرای برنامه اصلاح نظام اداری در دولت چهاردهم آغاز شده و نقش هر کدام از دستگاههای اجرایی در حال نهایی شدن است که پس از آنکه این نقش ترسیم شد، به دستگاهها ابلاغ میشود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: اکنون به جز ۷ یا ۸ دستگاه بقیه دستگاهها برنامههای عملیاتی که در مسیر برنامه اصلاح نظام اداری باید انجام دهند به همراه اهداف کمّیِ مشخص، تقریباً آماده شده که تا دو هفته آینده ایلاغ می شود و این موضوع مبنای عمل ما در اصلاح نظام اداری خواهد بود.
معاون رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا روند اجرای این برنامه، پیچیده، هزینهبَر و زمانبَر است؟ تصریح کرد: اصلاح نظام اداری در نهایت منجر به افزایش هزینه نخواهد شد بلکه منجر به کاهش هزینه و افزایش بهرهوری میشود؛ البته ممکن است در جایی مثلاً سامانه یا نرمافزاری تهیه کنیم که نیازمند هزینه است ولی این هزینهکرد در مسیر کاهش هزینههای کلان نظام اداری است .
رفیع زاده ادامه داد: به عبارت دیگر دنبال این هستیم تا هزینههای نظام اداری را از طریق اصلاح فرآیندها و کاهش اندازه دولت کاهش و با اصلاح این نظامات افزایش بهرهوری را محقق کنیم.
وی درباره جزئیات برنامه اصلاح نظام اداری دولت گفت: این برنامه ۶ محور دارد که هر محور دنبال هدفهای خاص خود است؛ برای مثال در محور اول در حوزه ساختار و اندازه دولت دنبال واگذاری وظایف، اختیارات و ماموریتها به واحدهای عملیاتی و بخش غیر دولتی هستیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر اینکه به دنبال کاهش اندازه دولت از محل تعریف دقیق ماموریت ها و وظایف دستگاههای اجرایی و تفکیک ماموریتهای حاکمیتی و ستادی و در کنار آنها، وظایف تصدیگری هستیم، افزو: هدف این کار این است که بتوانیم وظایف حاکمیتی و سیاستگذاری را بر عهده ستاد وزارتخانهها بگذاریم و بقیه وظایف را جدا کنیم و آنچه از طریق بخشهای غیردولتی، واحدهای عملیاتی، استانی و شهرستانی قابل انجام است را به آنها واگذار کنیم.
نقشه راه توسعه دولت هوشمند ابلاغ شد
معاون رئیس جمهوری محور دیگرِ نظام اصلاح اداری را هوشمندسازی دولت عنوان کرد و گفت: به تازگی سند مربوط به نقشه راه توسعه دولت هوشمند را به عنوان یکی از زیربرنامههای سند تحول اداری دولت چهاردهم مصوب و ابلاغ شد؛ این سند، سند بسیار مهمی است و اقدامات گستردهای را ذیل این سند دنبال خواهیم کرد.
رفیع زاده اظهار داشت: یکی از این برنامهها، مدیریت مبتنی بر داده است که مسیر حرکت خود را از تصمیمگیری بر اساس مطالعات نظری به سمت تصمیمگیریها بر اساس دادههای واقعی که وجود دارد، منتقل و با این کار مدیریت ها مبتنی بر داده باشد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره اینکه آیا برنامه اصلاح اداری دولت به کاهش نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی منجر خواهد شد، تصریح کرد: محور دیگر برنامه اصلاح نظام اداری در حوزه سرمایه انسانی است؛ در این بخش، بحث جذب و اصلاح روشهای جذب و استخدام نیروی انسانی پیگیری میشود و فقط بحث تعدیل نیروی انسانی مطرح نیست.
رفیع زاده تاکید کرد: اگرچه قانون بر کاهش نیروی انسانی در دولت تاکید دارد اما اینکه صرفاً به دنبال تعدیل نیروها باشیم، هدف نهایی ما نیست بلکه دنبال این هستیم تا در جاهایی مانند حوزه های عملیاتی که جذب نیرو ضرورت دارد، مجوز استخدام به آنها بدهیم و در مقابل از ستاد و جاهایی که انباشت نیرو داریم، به واحدهای عملیاتی رهسپار کنیم تا در این حوزهها بتوانند خدمترسانی کنند.
وی یکی دیگر از محورهای این برنامه را ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی، مدیران و کارمندان و نیز بهره وری دانست و افزود: هر کدام از این محورها اهداف و برنامه های اجرایی دارد که مجموعاً ۴۷ برنامه عملیاتی ذیل این ۶ محور میشود.
برنامه اصلاح نظام اداری ظرف ۴ سال اجرا میشود
رفیعزاده در خصوص باید بازه زمانی در نظر گرفته شده برای اجرای این برنامه گفت: این برنامه برای دولت چهاردهم طراحی و سهم هر دستگاه در آن مشخص شده است به طوری که حتی انحلال و ادغام سازمانی هم خواهیم داشت.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت تکالیف مهمی را به عهده سازمان اداری و استخدامی گذاشته است، اظهار داشت: البته نمیخواهم از بحث انحلال استفاده کنم؛ ابتدا وظایف و ماموریتهایی که فلسفه وجودی هر دستگاه اجرایی ایجاب میکند که آن خدمات را ارائه دهد یا راهبری کند احصا میکنیم و سپس وظیفه راهبری و نظارت بر آن را به عهده ستاد وزارتخانه میگذاریم و ماموریتهای ذاتی دستگاه اجرایی را از تصدیگریها جدا کرده و به بخش غیردولتی که بهتر از بخش دولتی انجام میدهد، واگذار میکنیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: پس از آنکه ماموریت ها وظایف هر دستگاه مشخص و امور غیرحاکمیتی به بخش غیردولتی واگذار شد، از دل اینها یک سری ادغامها صورت میگیرد که به منزله انحلال کامل و اخراج نیروها نیست بلکه دنبال تنظیمگری صحیح نیروها هستیم تا همان نیرو در حوزههای دیگر مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه کمک کند تا همان واحد وظیفهاش به نحو بهتری انجام شود.
رفیع زاده افزود: در چنین رویکردی وظایف تصدیگری را به چند حوزه واگذار میکنیم که شامل بخش غیردولتی، شرکتهای خصوصی، نهادهای عمومی غیردولتی و واحدهای استانی و شهرستانی است.
ادارات دولتی شهرهای زیر ۷۰ هزار نفر در یک ساختمان تجمیع میشوند
معاون رئیس جمهور یادآور شد: قرار است در شهرستانهایی که زیر ۷۰ هزار نفر جمعیت دارند، مجتمعهای اداری راه اندازی شود تا همه ادارات زیر نظر فرماندار شهرستان تجمیع شوند؛ با این اقدام هم نظارت بهتری اعمال میشود و هم شهروندان برای دریافت خدمت به نقاط مختلف شهر تردد نمیکنند.
رفیع زاده صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش ترافیک و همچنین بهبود فرآیندهای اداری و اخذ استعلام ها را از مزیت های این کار برشمرد و گفت: خروجی این کار رضایت مندی مردم ، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها خواهد بود.
وی افزود: فرض کنید در یک شهر ۳۰ اداره تجمیع شود که در این صورت در بخش انرژی، حمل و نقل و پشتیبانی صرفه جویی صورت می گیرد.
سامانه فواد ۱۲۸ چیست؟
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره راهاندازی سامانه فواد نیز گفت: سامانه «فواد» (فوریتهای اداری ۱۲۸) یک شماره سه رقمی است که مردم میتوانند تماس بگیرند و مشکلات خوددر مراجعه به دستگاه اداری را گوشزد کنند؛ این سامانه یکی از زیربرنامههای اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم است که آن را عملیاتی کردیم و اکنون به صورت پایلوت در استان قزوین در حال اجراست.
رفیع زاده تاکید کرد: هدف ما این بود که در قالب برنامه فواد از سمت مردم به سمت اصلاح نظام اداری حرکت کنیم به این معنا که از طریق این شماره سه رقمی نظرات یا شکایتهای مردم اخذ شود و در هر ادارهای تخلفی مشاهده کردند یا مثلا کارمند پشت میزش نبود یا برخورد نامناسبی با اربابرجوع یا در حال انجام کار غیر اداری بود یا درخواستهای خارج از خارج از عرف اداری از مواجعهکنندگان داشت، تماس بگیرند تا ناظران اداری بلافاصله برای حل مشکل ورود کنند.
معاون رئیس جمهور این نکته را یادآور شد که نظرات مردم در سامانه فواد جمعآوری کرده و مبنای عمل اصلاح نظام اداری قرار می گیرد و در این باره توضیح داد: یک نقشه حرارتی داریم که در آن مشخص میشود در کدام شهرستان استان قزوین نارضایتی وجود دارد یا این نارضایتی مربوط به کدام فرآیند، یا کدام شخص یا کدام اداره است.