جوان آنلاین: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت تولیدات فرهنگی کودک در کشور گفت: این حوزه فقیر است و توجه کافی به آن نمیشود، دفتر موسیقی در نظر دارد کارگروهی تخصصی در این حوزه تشکیل دهد و باید عقبماندگیهای موجود تا حدی جبران شود.
به گزارش جوان از روابط عمومی نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان، بابک رضایی در جریان بازدید از این نمایشگاه اظهارداشت: نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران سال ۱۳۸۶ از سوی انجمن موسیقی و با حمایت دفتر موسیقی در مرکز آفرینشهای فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد. وی گفت: در آن سال، ظرفیتهای حوزه موسیقی برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد و در سالهای بعد نیز تلاشهایی از سوی دیگر فعالان صورت گرفت، نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان در حال حاضر بار دیگر فرصتی مهم برای تمرکز بر این ظرفیت بزرگ فراهم کرده است. رضایی افزود: صنعت موسیقی باید موقعیت و شرایط خود را در جامعه به نمایش بگذارد و به گونهای عمل کند که سرمایهگذاران و بنگاههای اقتصادی متوجه شوند در دل این صنعت چه گردش مالی عظیمی میتواند شکل گیرد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: قطعاً حمایت بخش خصوصی و سرمایهگذاران میتوانند باعث رونق صنعت موسیقی در کشور شوند و این موضوع از جمله برنامههایی است که از آغاز مسئولیت خود در دفتر موسیقی به آن فکر کردهام.
وی با ابراز خرسندی از اینکه امروز شاهد برگزاری این رویداد با حضور بخش خصوصی و صنف موسیقی است، گفت: امیدوارم در برگزاری دومین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران، بتوان حمایتهای گستردهتری را با برنامهریزی علمی و تکنیکی جلب کرد.
رضایی افزود: تلاش خواهد شد تا نمایشگاه بعدی گستردهتر برگزار شود و همه ابعاد موسیقی را با هماهنگی سایر نهادها و در زمانی مناسب دربرگیرد تا بار دیگر ظرفیت غنی و پویای موسیقی ایران به نمایش گذاشته شود. این ظرفیت میتواند با توجه بیشتر، رونق اقتصادی برای فعالان صنف و حوزه موسیقی به همراه داشته باشد. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت تولیدات فرهنگی کودک در کشور اظهارداشت: این حوزه واقعاً فقیر است و توجه کافی به آن نمیشود، دفتر موسیقی در نظر دارد کارگروهی تخصصی تشکیل دهد تا به همه ابعاد این مسئله، چه در نمایشگاه آینده و چه در سایر برنامهریزیهای پیش رو برای موسیقی کودک توجه شود. وظیفه دفتر موسیقی توجه جدی و علمی به این عرصه است و باید عقبماندگیهای موجود تا حدی جبران شود.
رضایی تأکید کرد: ظرفیت بسیار زیاد است، امکانات نیز فراهم است و اگر این همافزایی با یک مدیریت هدفمند همراه شود، میتوان به خروجی و تولیداتی رسید که کودکان و نوجوانان کشور از آن بهرهمند شوند.
سومین نشست پژوهشی نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان نیز با حضور امیر احمد جوادی آهنگساز و کارشناس موسیقی کودک و مدرس دانشگاه برگزار شد. جوادی در این نشست با اشاره به تجربیات خود در عرصه موسیقی کودک گفت: سالهاست که در حوزه کودک با رویکردی میانرشتهای فعالیت میکنم و تلاش دارم میان موسیقی، هنر و خلاقیت پیوند برقرار کنم. وی با بیان اینکه صرفاً نواختنسازی مانند بلز یا فلوت کافی نیست، چراکه موسیقی فقط تکنیک نیست، توضیح داد: در آغاز این مسیر خانوادهها باید آگاه شوند و همزمان به تربیت مربیان متخصص کودک توجه شود، حوزهای که در آن با کمبود مواجه هستیم.
جوادی افزود: فردی که قرار است موسیقی کودک تدریس کند، باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته باشد و در کنار آن تجربه عملی نیز کسب کند. اکنون در خیلی از آموزشگاهها، اجراها صرفاً به بازیهای ریتمیک محدود میشوند، بدون آنکه مربی شناخت درستی از ریتم، ویژگیهای شنیداری و درک موسیقایی داشته باشد. چنین فردی نمیتواند انتقالدهنده خوبی باشد. آموزش مستقیم در موسیقی کودک نباید در اولویت باشد بلکه باید فرآیند آموزش غیرمستقیم و مبتنی بر تجربه باشد. لازم است در این حوزه زنجیرهای منسجم ایجاد شود تا فعالیتها پراکنده نباشند.
این آهنگساز خاطر نشان کرد: نخستین قدم، پرورش مربیان زبده کودک است، به نظرم باید رشتهای دانشگاهی با سرفصلهای مشخص برای این موضوع تعریف شود، چراکه کلاسهای کوتاهمدت کنونی کفایت نمیکنند و معلوم نیست مربیان تا چه حد در حوزه کودک تجربه دارند.