کد خبر: 1257051
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
متن و حاشیه حضور رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی 
در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که در دانشگاه تهران با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، علاوه بر سخنرانی رئیس‌جمهور، وزرای علوم و بهداشت نمایندگان دانشجویان و اساتید دغدغه‌های جامعه علمی کشور را بیان کردند
جوان آنلاین: مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی صبح شنبه با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد. رئیس‌جمهور، وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه سه نماینده از سوی دانشجویان در این مراسم سخنرانی کردند و از داوطلبان برتر گروه‌های پنج‌گانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ تقدیر شد. 
 
دکترمسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به اینکه اگر ما امیدی به آینده کشور داشته‌باشیم، بخش مهمی‌از آن معطوف به دانشگاه و دانشگاهیان است، تصریح کرد: رسالت دانشگاه و دانشگاهی این است که کشور عزیز ما را بر قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی بنشاند. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنده با هدف خدمت و حل مشکلات مردم رشته تحصیلی و زمینه شغلی خود را انتخاب کردم، افزود: امروز نیز که اینجا ایستاده‌ام نه از پی پست و مقام، بلکه برای آن بوده که احساس کردم باید وسط میدان برای حل مشکلات مردم و مملکت تلاش کنم، چراکه عمیقاً باور دارم که مشکلات این کشور را هیچ‌کس جز خود ما قرار نیست حل کند؛ همواره این جمله دکتر شریعتی مدنظر بنده بوده که خدایا به من ایمانی بده که برای آن نام و نانم را بدهم، نه آنکه به خاطر ایمانم به نان و نام برسم. 
پزشکیان انتظار منطقی خود و جامعه از دانشجویان و اساتید را تلاش برای حل مشکلات و گشودن گره‌ها در جامعه دانست و اظهار داشت: کسی می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند که ذهنی خلاق، اندیشه‌ای توانمند و بالنده و انگیزه‌هایی والا داشته باشد و دلش بخواهد ایران را به عزت برساند. آن سند چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب اسلامی‌پیش‌روی ما قرار دادند که بر اساس آن باید در منطقه به جایگاه اول برسیم، نه با شعار و دعوا بلکه با تلاش و کوشش محقق می‌شود. 
 
 پزشکیان: در هیچ عرصه‌ای کمبود و کاستی نسبت به دیگران نداریم
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما به هیچ‌وجه و در هیچ عرصه‌ای کمبود و کاستی نسبت به دیگران نداریم و لذا باید به همان جایگاهی برسیم که دیگران در پیشرفت رسیده‌اند، گفت: وجود فاصله در سطح و کیفیت زندگی ما با کشور‌های دیگر برای بنده به هیچ‌وجه قابل‌تحمل و قبول نیست؛ بنده نسبت به این مسئله تعصب دارم که لیاقت مردم ما بسیار بالاست و نباید در هیچ زمینه‌ای از دیگران عقب‌تر و کمتر باشیم. دلیل اینکه بر وفاق تأکید می‌کنم نیز همین است که با دعوا نمی‌شود به این هدف رسید. 
پزشکیان با بیان اینکه هیچ ظلمی‌بزرگ‌تر از آن نیست که کسی دروغ بگوید، یا بدتر از آن حرف درستی را تکذیب و رد کند، خاطرنشان کرد: اگر کسی حرف درست و مستندی ارائه کند باید در برابر او سر فرود آورد و اساساً تقوا یعنی همین. اتفاقاً جهنم جای کسانی است که حرف مستند و صحیح را نمی‌پذیرند و بزرگ‌ترین ظلم همین ایستادن در مقابل حرف درست است. 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هر فرد، گروه، جناح و دسته‌ای که حرف درست و مستند داشته باشد، موظفیم با تمام وجود آن را بپذیریم، گفت: اساساً ایستادن در مقابل حرف درست یک ظلم بزرگ است. امروز در دنیا برای حل مشکلات جوامع بشری راه‌هایی یافته و الگو‌هایی ارائه کرده‌اند و ما باید مناسب‌ترین الگو و روش را برای حل مشکلات‌مان، متناسب با مشکلات و شرایط خود انتخاب کنیم. 
پزشکیان با بیان اینکه اگر ما به همه تجارب گذشته و الگو‌های موجود برای حل مشکلات اشراف داشته‌باشیم و بتوانیم انتخاب کنیم، هیچ وقت راه اشتباه را انتخاب نخواهیم کرد، افزود: باید حرف خود را بر اساس مستندات و بررسی‌های دقیق علمی ارائه کنیم تا مجبور نشویم بعد از مدت کوتاهی حرف خود را تغییر دهیم. اگر این روش را به کار بگیریم، آن وقت دیگر جایی برای دعوا و اختلاف باقی نمی‌ماند. 
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت نقش‌آفرینی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها در اداره کشور گفت: در همه دنیا روال بر این است که اساتید و دانشجویان برای حل مشکلات کشور و ارائه راه‌حل آن با دولت‌ها قرارداد می‌نویسند و در مقابل آن پول دریافت می‌کنند. کشور ما مشکلات زیادی دارد و دانشگاه‌ها می‌توانند با تعریف پروژه در پی حل آن مشکلات باشند و ما حاضریم این مناسبات را با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها برقرار کنیم. 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز در زمینه کشاورزی مشکلات زیادی وجود دارد، افزود: در رشته کشاورزی اساتید و دانشجویان می‌توانند با گرفتن یک پروژه دانش کشاورزی را به جلو پیش ببرند. کلاس‌های دانشجویان کشاورزی باید در زمین‌های کشاورزی برگزار شود، تا آنجا به صورت عملی این رشته را بیاموزند. 
پزشکیان با بیان اینکه ما به دنبال اساتیدی هستیم که شیوه‌های اصلاح روش مدیریت کشور را به ما بگویند و انتظارم از وزارت علوم و بهداشت این است که این فرآیند را اجرایی کنند، اظهار داشت: همه باید برای پیشرفت کشور تلاش کنیم و از سختی‌ها و موانعی که ایجاد می‌شود، نهراسیم. خود من را می‌خواستند حذف کنند و منهای زیادی هستند که حذف شدند، در حالی که می‌توان با این منها مشکلات کشور را برطرف کرد. 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اساتید و نخبگانی که با وجود همه مشکلات در کشور مانده‌اند، نباید دچار حاشیه شوند و باید از آن‌ها حمایت کنیم. قطعاً باید قدر آن‌ها را بدانیم و تلاش کنیم که مشکلات و موانع پیش‌روی آن‌ها برداشته شود. 
پزشکیان با اشاره به درخواست چند تن از کارمندان برای سخن گفتن در جلسه امروز اظهار داشت: تمام دانشجویان، دانشگاهیان و اساتید و کارمندان اگر می‌خواهند با من گفتگو کنند، این فرصت برایشان فراهم خواهد شد. من از گفتگو باکی ندارم و اگر سخنی منطقی بود آن را قبول خواهم کرد و اگر غیرمنطقی باشد، طبعاً نمی‌پذیریم. ما نمی‌خواهیم به کسی ظلم شود، فقط می‌خواهیم سند چشم‌انداز کشور اجرایی شود، همان چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرد و به دنبال عزت و سربلندی کشورمان است. 
 
 رتبه برتر آزمون سراسری خواستار اصلاح مصوبه کنکوری شورا شد
پس از مراسم تقدیر، علی اکبر قنادیزدی نفر برتر گروه علوم انسانی از رئیس‌جمهور خواست که صحبتی داشته باشد و در سخنرانی‌اش درباره مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی که دو سال از اجرای آن می‌گذرد، صحبت کرد و گفت: این مصوبه از نظر فنی پر از اشکال است، لغزش مختصر داوطلب یا مصحح در امتحانات نهایی صدمه بسیار اغراق‌آمیزی به داوطلب وارد می‌کند، بنابراین معیار مناسبی برای دستیابی به عملکرد داوطلبان نیست. وی افزود: از طرفی اعمال سلیقه، امنیت پایین‌تر آزمون‌ها، تقلب گسترده و کیفیت نامحدود برگزاری برخی آزمون‌ها در کنار اشکالات اجرایی منفی در صدور کارت زمانبندی و نحوه ارائه تراز و کارنامه و از همه نسنجیده‌تر و ناعادلانه‌تر حفظ تراز سال قبل با وجود تفاوت تراز نمرات کنکور و امتحان نهایی پارسال بدون هم‌مقیاس‌سازی مناسب داوطلبان کنکور را با چالش مواجه کرده‌است. 
رتبه برتر کنکور سراسری اظهار داشت: دانش‌آموزان کنکور ۱۴۰۲ که بدون استرس کنکور و صرفاً با ترمیم معدل چند تا از درس‌هایشان دوباره در رقابت از پیش نابرابر با ما کنکور‌های ۱۴۰۳ شرکت کردند، همه و همه منجر به یک فاجعه آموزشی و مدیریتی و بی‌انصافی و ظلم بی‌سابقه در حق کنکور‌های ۱۴۰۳ شد. 
به گفته وی، ناامیدی و نفرت عمومی نسبت به نظام آموزشی تنها آورده این مدل ارزیابی بود، اما مصوبه شورا که با هدف کاهش فشار روانی و برقراری عدالت آموزشی ارائه شده‌بود، اتفاقاً آسیب جبران‌ناپذیری به داوطلبان وارد کرد. 
در این مراسم مجتبی صادقی‌فر، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز پشت تریبون رفت و در سخنان خود درخواست تجدیدنظر در سهمیه‌های تحصیلی را مطرح و نسبت به افزایش بی‌رویه دانشجویان پزشکی در کشور انتقاد کرد و گفت: این اتفاق مشکلی از کشور حل نمی‌کند، بلکه فقط منجر به افزایش مهاجرت و سود سایر کشور‌ها می‌شود. 
 
 سرپرست دانشگاه تهران: تقویت سرمایه اجتماعی نتیجه ایجاد فضای پرنشاط در دانشگاه است
در ابتدای این مراسم حسین حسینی، سرپرست دانشگاه تهران گفت: دیپلماسی علمی با شبکه‌سازی دانشمندان و نخبگان، استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور و جذب محققان برجسته خارجی همچنین اجرای اسناد بالادستی مانند سند تحول راهبردی علم و فناوری و نقشه جامع علمی‌کشور ممکن است. دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌پیشران این سیاست مطرح هستند و برای اجرای آن نیاز به توجه و حمایت جدی دولت دارند. 
سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان سه آرمان مهم دانشجویی را ذکر می‌کنند؛ علم آموزی و تولید علم، عدالت‌خواهی و آزاداندیشی و آزادی‌خواهی. دانشگاه‌ها برای تحقق این سه آرمان مهم نیازمند ایجاد محیط امن و آرام هستند. بنابراین انتظار این است که برای تربیت خلاقیت، قوه نقد و نقد‌پذیری در کشور فراهم شود. نتیجه فضای مساعد و فضای پرشور و نشاط و فضای خوب در دانشگاه، تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل کشور است. در گذشته دانشگاه در دوره‌هایی که دارای فضای مساعد برای تحقق این ویژگی‌ها بود، فضای دانشگاه‌ها سرزنده و بانشاط‌تر بوده‌است.
سرپرست دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات جدی حال حاضر مهاجرت نخبگان است که هزینه‌های جبران‌ناپذیر به بار می‌آورد. مهاجرت دلایل مختلفی دارد و برای حفظ سرمایه باید اقدامات برای تکریم نخبگان، مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری و رعایت عدالت برای بهره‌مندی از فرصت‌ها انجام شود. 
وی توضیح داد: در حال حاضر دانشگاه‌ها با چالش جدی درمورد منابع مالی خود مواجه هستند به خصوص دانشگاه‌های قدیمی با فرسودگی تجهیزات، ساختمان‌ها و کمبود آزمایشگاه‌ها روبه‌رو هستند و این موجب‌شده آنچنان که شایسته است نتوانند کارکرد‌های خود را در ارتباط با پژوهش انجام دهند.
 
 وزیر علوم: بودجه آموزش عالی کمتر از ۳ درصد بودجه کشور است 
حسین سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه مراسم گفت: با وجود همه مشکلات، هنوز بر سر راه‌حل‌ها توافق نداریم. برای وفاق در راه‌حل‌ها علم و عقل نقاد، بهترین معیار است. 
وزیر علوم ادامه داد: علم به تنهایی سعادت نمی‌آورد. علم با اخلاق و بینش اخلاقی بشر را نجات می‌دهد. وقتی علم در دست قدرتمندان فاسد قرار گیرد، آن را ابزاری برای نابودی بشریت تبدیل می‌کنند. امروز شاهدیم اسرائیل غاصب از علم و فناوری برای نابود کردن یک نسل استفاده می‌کند که واقعاً دردناک است. فکر نمی‌کردیم در عصر حقوق بشر این قدر قساوت را شاهد باشیم. 
وی ادامه داد: بشر فکر می‌کرد با تأسیس سازمان ملل، صلح و امنیت را به ارمغان خواهد آورد. این امر اشتباه نبود، اما وقتی علم در دست فاسد قرار گرفت برای از بین بردن یک نسل و توسعه جنگ استفاده کرد. معتقدم امروزه بشر از صلح و امنیت دور شده‌است. وقتی امروز از جنایت‌های رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنند و آن را دفاع مشروع می‌دانند باید منتظر آینده پرخطر بر‌ای خود باشند. 
 
 چرا دانشگاه در رتبه مطلوب قرار ندارد؟
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: گاهی از دانشگاه انتقاد می‌شود چرا در رتبه مطلوب قرار ندارد یا چرا از قافله علم عقب مانده‌است. می‌خواهم دانشگاهیان را با رزمندگان دفاع مقدس مقایسه کنم. آن زمان در یک کلام، ابزار و تجهیزات تناسبی با ابزار جنگی صدام نداشت، ولی رزمندگان ما با توکل به خدا تحت هدایت امام (ره) دشمن را به زانو درآوردند. یک وجب از خاک کشور از دست نرفت. امروز نیز دانشجویان از نظر تأمین مالی در تنگنا هستند، اما چراغ تعلیم و تعلم روشن، چراغ آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها روشن است. 
وی افزود: وقتی پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را مشاهده می‌کنید، امیدوار می‌شوید و افسوس هم می‌خورید‌ای کاش داشته‌های مالی بیشتری داشتیم تا این چراغ فروزنده‌تر بماند. 
سیمایی تأکید کرد: دانشگاه ما به شدت نیازمند توجه بیشتری است، اکنون و در فصل بودجه با تمام دشواری‌هایی که در کشور وجود دارد باید به بودجه دانشگاه‌ها توجه کرد. معتقدم هزینه کرد در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری است. 
وی با اشاره به اینکه نباید مردم را ناامید کرد، گفت: تمام بودجه آموزش عالی کمتر از ۳ درصد بودجه کل کشور است. بودجه‌ای که در آموزش عالی داریم برای کل آموزش عالی کمتر از بودجه یک دانشگاه برتر در دنیا است. سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است. اگر بخواهیم بودجه امروز را با ارز خارجی بسنجیم؛ امروز تقریباً و فقط ۵۰ درصد بودجه سال ۱۳۹۰ را داریم. اما دانشگاهیان واقعاً امیدوار هستند و انتخابات امید تازه‌ای دمیده است. 
سیمایی گفت: دانشگاهیان به جد می‌کوشند از قافله نوآوری عقب نمانند؛ ما در این دوره با جدیت به دنبال ترمیم معیشت هستیم. کار‌های خوبی انجام شده‌است، ولی، چون رئیس‌جمهور گفتند تا کاری انجام شده اعلام نکنید. انصافاً گام‌های خوبی برداشتیم تا معیشت استادان و کارمندان عزتمندانه باشد. 
وی خاطر نشان کرد: ما اقدامات عملیاتی و برنامه عملیاتی را برای اجرای برنامه هفتم توسعه آماده کرده‌ایم و معتقدیم اگر منابع مالی این برنامه که مجلس تدارک دیده است، تأمین شود به رشد علمی‌و خیزش علمی می‌رسیم. همچنین می‌توانیم جلوی مهاجرت را بگیریم و ادعا کنیم برای جامعه آموزش عالی زندگی عزتمندانه را تدارک دیدیم. 
 
 وزیر بهداشت: موضوع عدالت آموزشی و تحصیل باید بازبینی شود
در بخش دیگری از این مراسم محمد رضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه در بحث عدالت آموزشی و تحصیل باید بازبینی صورت گیرد، گفت: برای جلوگیری از مهاجرت تسهیل مسیر آموزش، سهولت مراحل تحصیل و ورود به عرصه کار باید فراهم و از نیرو‌های ارزشمند و سرمایه‌گذار استفاده شود. 
ظفرقندی اظهار داشت: اگر در کشور سربلندی هستیم از سایه تلاش‌های دانشمندان و علمی‌پژوهان است، امیدواریم طبق روال مرسوم سال تحصیلی و اعلام نتایج کنکور اول مهرماه باشد، که روند تحصیلی به هم نخورد و سازمان سنجش این کمک را در سال‌های آینده انجام دهد. 
وی اظهار داشت: گرامیداشت، تکریم و اهمیت دانشگاه‌ها در علم، پیشرفت کشور در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی یک مطلب مهم و غیر قابل انکار است، جناب دکتر پزشکیان در همین دانشگاه در سال‌های دور یک حادثه‌ای در ۱۶ آذر اتفاق افتاد که به روند حاکمیت اعتراض داشتند، سه شهید گرانقدر تقدیم ملت شد و در ادامه در ۱۳ آبان در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کشور نیز شهدایی تقدیم انقلاب شدند. 
ظفرقندی ادامه داد: به همین خاطر برای همیشه این گونه حوادث و رفتار‌ها در خاطره و یاد دانشگاه و علم باقی می‌ماند. 
وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های وزارت بهداشت ۲۴۵ هزار دانشجو که ۵۷ درصد آن زن هستند، تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: ولی در چهار سال گذشته نزدیک به صد‌درصد افزایش ظرفیت داشتیم و این بدون تجویز و ارتقای زیر ساخت‌ها، اساتید برای پیشرفت علمی‌در دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده زیرا کیفیت تحصیل با جان مردم سر و کار دارد و بایدزیر ساخت‌ها را متعادل با ظرفیت‌های پذیرش دانشجو کنید تا آسیب به جان مردم وارد نشود. 
 
 دیپلماسی علمی‌فعال شود
وزیر بهداشت ادامه داد: انتظار می‌رود در بحث عدالت آموزشی و تحصیل بازبینی صورت گیرد، برای دانشجویان هوشمند و پر تلاش باید عدالت آموزشی را در ورود به دانشگاه‌ها تأمین کنیم، برای اینکه در مرز‌های علمی باقی بمانیم دیپلماسی و روابط بین‌المللی علمی را ارتقا دهیم، باید بتوانیم با دانشگاه‌های معتبر جهان رفت و آمد و کنفرانس‌های علمی برگزار کنیم در غیر اینصورت دچار عقب‌ماندگی می‌شویم. 
ظفرقندی تأکید کرد: باید در محیط‌های علمی‌حرکت به جامعه محوری و رفع نیاز‌های مردم مرتفع شوند و رفع نیاز‌های مردم در همه دانشگاه‌ها به آن توجه شود، سختی دوره تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی باعث مهاجرت می‌شود، دانشجوی پزشکی سختی‌های زیادی در دوره‌های تخصصی و فوق‌تخصصی می‌گذراند که در این مسیر دانشجویان خبره و کارآمد را از دست می‌دهیم، تسهیل مسیر آموزش، سهولت مراحل تحصیل و ورود به عرصه کار باید فراهم و از نیرو‌های ارزشمند و سرمایه‌گذار استفاده شود. 
 
 نماینده دانشجویان از چالش‌های دانشگاه با رئیس‌جمهور گفت
افشین راهداری، دانشجوی دکترای شیمی به نمایندگی از بخشی از دانشجویان در دیدار با رئیس‌جمهور مهاجرت، نبود زیرساخت‌ها، فرصت‌های محدود علمی و هوش مصنوعی را مهم‌ترین چالش‌های دانشجویان بیان کرد. 
این دانشجوی دانشگاه تهران گفت: امروز در آغاز سال تحصیلی جدید گرد هم آمدیم تا فصل جدیدی از یادگیری را آغاز کنیم. ما آماده‌ایم تا با همکاری و همفکری در راستای تحقق اهداف عالی کشور گام برداریم. 
راهداری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور مهاجرت نخبگان است؛ برای تربیت نیروی انسانی که سرمایه‌های انسانی کشور هستند میلیارد‌ها دلار هزینه می‌شود و با مهاجرت آن‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار ضرر به کشور وارد می‌شود. 
وی بیان کرد: مهاجرت به دلایل مختلفی انجام می‌شود، یکی از آن‌ها عدم شایسته‌سالاری است و دانشجویان و نخبگان احساس می‌کنند شایسته‌سالاری در کشور رعایت نمی‌شود. مهم‌ترین اصل در این زمینه شفاف‌سازی روال‌ها است. 
این دانشجوی دکتری شیمی بیان کرد: نداشتن چشم‌اندازی برای آینده، شرایط اقتصادی شکننده، نبود امکانات پژوهشی، امکانات و تسهیلات رفاهی و نبود زیرساخت‌ها مشکلات بسیاری را برای دانشجویان کشور به وجود آورده‌است. 
وی اظهار داشت: مهم‌ترین نیاز کشور فضای بانشاط و خلاق دانشگاه‌ها است و ایجاد فضای پویا و خلاق که در فرمایشات رهبری نیز بوده است، جز با کانون‌ها و انجمن‌های علمی‌و مشارکت دانشجویان و اساتید میسر نخواهد بود. 
راهداری گفت: چالش بعدی دانشجویان فرصت‌های محدود علمی است، به این معنی که دانشجویان به دنبال فرصت‌های پژوهشی هستند و استمرار نداشتن با مراکز علمی‌خارج از کشور در این روند تأثیرگذار است. 
وی افزود: موضوع دیگر هوش مصنوعی است، در حوزه هوش مصنوعی و دسترسی به داده‌ها با چالش‌های زیرساختی مواجه هستیم. در حالی که هوش مصنوعی با همه رشته‌ها ارتباط دارد و اگر ارتباط علمی بین دانشگاه و مراکز علمی را برقرار نکنیم نتیجه آن رساله‌هایی خواهد بود که خاک می‌خورد. 
این نماینده دانشجویان تصریح کرد: چالش دیگر نوع همکاری بنیاد ملی نخبگان با نخبگان کشور است. فرآیند شناسایی نخبگان صحیح نیست و صرفاً با در نظر گرفتن تست و معدل نمی‌توان نخبه پرورش دهیم یا آن‌ها را شناسایی کنیم و باید سیستم‌های شناسایی هوشمند جامع باشد. 
وی افزود: باید از نخبگان حمایت مالی و معنوی صورت بگیرد تا به تحقیق بپردازند و نباید برای حداقل زندگی دست به هر شغلی بزند. 
راهداری تصریح کرد: باید با ایجاد شبکه‌های ارتباطی علمی‌و عملی، ارتباط نخبگان با صنعت افزایش یابد و ایجاد شبکه بین‌المللی برای انگیزه نخبگان نتیجه اثربخشی خواهد داشت. 
وی با بیان اینکه نکته مهم که آینده دانشگاه و جوانان را تحت‌تأثیر قرار دهد، عدالت آموزشی و دسترسی به امکانات آموزشی است، افزود: توجه نکردن به این معضل موجب مشکلاتی در راهیابی افراد به دانشگاه است. 
نماینده دانشجویان با اشاره به چالش‌ها و مشکلات آموزش عالی گفت: مهاجرت نخبگان به این معنی نیست که به آینده کشور توجه ندارند. ما دانشجویان الگوی افتخارآفرینی در عرصه علم و مقاومت داریم و نمونه آن شهید خلبان غفور است که گفته بود دوست دارم کفنم پرچم کشور باشد. 
وی در پایان گفت: سخن آخر من به شعار رئیس‌جمهور که گفتمان ملی است، مربوط می‌شود. با توجه به شرایط فعلی کشور رئیس‌جمهور به درستی این مطلب را مطرح کرده‌اند و اقدامات شایسته‌ای را برای تحقق آن انجام داده‌اند. ما برای داشتن این روحیه تشکر می‌کنیم و امیدواریم اقدامات جدی برای تکریم جایگاه دانشجویان داشته باشند. 
 
 از دانشگاه صیانت کنید
در ادامه این نشست و هنگامی‌که رئیس‌جمهور قصد داشت سخنرانی کند، شماری از دانشجویان خواستند که فرصتی برای سخنرانی داشته باشند که در نهایت به پیشنهاد رئیس‌جمهور یک نفر به نمایندگی انتخاب شد و پشت تریبون قرار گرفت. 
علیرضا صفری از بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: متأسفانه صدای دانشجویان در این برنامه شنیده نشد. از دانشگاه سیاسی صیانت کنید. خواهش اولم این است که پس از برنامه میان دانشجویان تشریف بیاورید. خواهش دومم اینکه قول بدهید در ۱۶ آذر ۱۴۰۳ در دانشگاه حضور پیدا کنید و صدای همه تشکل‌های دانشجویی را بشنوید. 
صفری ضمن اعتراض به شیوه اجرای برنامه گفت: انجمن دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران و بسیج دانشجویان نامه‌ای خدمت رئیس‌جمهور ارسال کردند. حدود یک هفته است پیگیریم که در این برنامه تشکل‌های دانشجویی و شورای صنفی تریبونی برای شنیده شدن داشته باشند. 
وی ادامه داد: سردر دانشگاه تهران این جمله نوشته شده است که خدا لعنت کند دست‌هایی که می‌خواهد دانشگاه و جوانان ما را سیاست‌زدایی کند و این جمله صریح رهبر معظم انقلاب در دهه ۷۰ است. من در اینجا نمی‌خواهم نطق تشکل باشم و می‌خواهم بگویم از دانشگاه صیانت کنید. 
وی از رئیس‌جمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود. همچنین به درخواست از وزیر علوم برای برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار