جوان آنلاین: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با بیان اینکه رتبهبندی مدارس غیردولتی تعیینکننده شهریه است، گفت: بر اساس شاخصها به این مدارس درجه و نشان داده میشود تا خانوادهها با اطلاع کامل ثبت نام کنند.
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: دبیرخانه مدرسه تراز در معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه راهاندازی شدهاست و شاخصهای مدرسه تراز با شروع مهر بر اساس نظر معاونتهای تخصصی در اختیار مدارس قرار میگیرد.
وی افزود: مؤسسهها و مراکز غیردولتی براساس سند تحول بنیادین ابتکارات و خلاقیتهای خاص خود را دارند و در تابستان برای ابتکارات مؤسسان و معلمان جشنوارهای برگزار شد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: در سند تحول بنیادین به ۴۳ شاخص اشاره شد، شاخصهای مهم این سند دانشآموز مؤمن و معتقد است. همچنین ورود به میدانهای ناشناخته علمی و کار آفرین مورد توجه است که برای رسیدن به این شاخصها از برنامههای درسی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین از ما برنامه درسی میخواهد، ادامه داد: برنامه درسی در مدارس باید اجرا شود و در کتب درسی مشکلاتی وجود دارد و ما باید بیشتر به سمت برنامه درسی پیش رویم و کتابمحور نباشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه این نوع مدارس در امر کتابمحور نبودن پیشتاز هستند، افزود: مدارس غیردولتی به دلیل انعطافی که در برنامههایشان وجود دارد و زمانی که در اختیارشان قرار دارد، بیشتر به برنامه درسی توجه میکنند و کتابمحور نیستند.
وی با بیان اینکه تمام سیاستهایی که در مدارس دولتی انجام میشود، در مدارس غیردولتی نیز باید اجرایی شود، تصریح کرد: علاوه بر ساعت رسمی که در مدارس دولتی وجود دارد، با مجوزهایی که سازمان پژوهش در اختیار مدارس غیر دولتی قرار دادهاست، در ساعات غیررسمی مدارس غیردولتی در قالب فوقبرنامه به مهارتآموزی دانشآموزان میپردازند.
وی با بیان اینکه در مدارس غیردولتی به آموزش و بحث هوش مصنوعی میپردازیم، خاطرنشان کرد: پدیده هوش مصنوعی نوظهور است به همین علت ما در این مراکز به کاربرد و آموزش آن برای استفاده در آینده میپردازیم.
محمودزاده با بیان اینکه حدود ۵/۱ سال طول کشید تا قانون رتبهبندی مدارس غیردولتی در مجلس تصویب شود، افزود: در رتبه بندی این مدارس شاخصهایی از حیث آموزشی، کیفیت بخشی، رویکردهای فرهنگی و اردویی، تجهیزات مراکز و نیروی انسانی تبیین کردهایم که بر همین اساس شهریه مدارس تعیین میشود.
وی با بیان اینکه برای رتبهبندی در تلاشیم تا خارج از کشور را برای توسعه مدارس بررسی کنیم، ادامه داد: یک فرصت سه ماهه داریم تا شاخصهای رتبهبندی را تبیین و ابلاغ کنیم تا در حوزه کیفیت بخشی تأثیرگذار بوده و جهتدهی مناسب به مدارس بدهیم.
وی با بیان اینکه رتبهبندی باعث الگوی توسعه مدارس میشود، افزود: رتبهبندی باعث کیفیت بخشی آموزش و تعیین شهریه میشود.
محمود زاده با بیان اینکه بر اساس شاخصها به مدارس غیردولتی درجه و نشان داده میشود، تصریح کرد: خانوادهها با توجه به شاخصها و علاقهمندی خود میتوانند از درجه مرکز آموزشی با خبر و در مدرسه ثبتنام کنند.