کد خبر: 1230947
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰
درخشش پینگ‌پنگ‌بازان ایران؛ ۲ رقمی‌شدن سهمیه ایران
تنیس روی میز ایران طی چند سال گذشته عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است که بدون شک حضور بازیکنان ایرانی در لیگ جهانی و کسب تجربه از مصاف با قدرت‌های بنام دنیا در کسب موفقیت‌های پینگ‌پنگ ایران بی‌تأثیر نیست
دنیا حیدری 

جوان آنلاین: تنیس‌روی میز، تعداد رشته‌های الم‍پیکی ایران را دورقمی کرد؛ رشته‌ای که بعد از تاریخ‌سازی در بازی‌های آسیایی هانگژو توانست خود را بین مسافران پاریس جای دهد، آن هم در شرایطی که به جرئت می‌توان گفت موفقیت‌های تنیس روی میز ایران طی سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که ملی‌پوشان تنیس روی میز ایران چهره‌ای متفاوت از پینگ‌پنگ ایـران در دنیا ترسـیم کرده‌اند. 

کسب دو مدال باارزش در بازی‌های آسیایی و تاریخ‌سازی در هانگژو انتظارات را از تنیس‌روی میز ایران بالا برد. تیم ملی پینگ‌پنگ که یکی از رشته‌های موفق ایران در هانگژو بود، با صعود به مرحله نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی هانگژو، پس از ۶۵ سال تنیس‌روی میز ایران را صاحب برنز تیمی کرد؛ موفقیتی که یک بار دیگر توانمندی‌های تنیس روی میز ایران را به رخ کشید، خصوصاً که تیم ملی تنیس روی میز ایران در یک‌چهارم نهایی مسابقات تنیس روی میز بازی‌های آسیایی هانگژو با حساب ۳ بر صفر از سد تیم ژاپن گذشت و با راهیابی به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها بعد از ۶۵ سال به مدال برنز تیمی دست یافت؛ مدالی که پیش از آن در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو به ایران رسیده بود؛ موفقیتی که امیدواری تنیس روی میز ایران را برای کسب سهمیه المپیک افزایش داد، البته که در این بین همه نگاه‌ها به نیما و نوشاد عالمیان بود که طی سال‌های اخیر نقش قابل توجهی در موفقیت‌های پینگ‌پنگ ایران داشتند.

تنیس روی میز ایران طی چند سال گذشته عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است که بدون شک حضور بازیکنان ایرانی در لیگ جهانی و کسب تجربه از مصاف با قدرت‌های بنام دنیا در کسب موفقیت‌های پینگ‌پنگ ایران بی‌تأثیر نیست. اوج نمایش اقتدار پینگ‌پنگ‌بازان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو بود؛ رقابت‌هایی که نیما عالمیان طی آن در بازی نخست خود مقابل نفر چهارم رنکینگ جهان بازی فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشت و توانست این بازیکن مطرح را شکست دهد. نوشاد هم با در پیش گرفتن راه برادر در این رقابت‌ها موفق به شکست توکامی شد؛ پینگ‌پنگ بازی که پیش‌تر دو مرتبه ملی‌پوش مطرح ایران را شکست داده بود، اما در هانگژو نتوانست هت‌تریک کند. امیرحسین هدایی هم البته در بازی‌های آسیایی خوش درخشید تا ضمن دخیل‌بودن در برنز تاریخی تنیس‌روی میز ایران، موفقیت‌های این رشته را تکمیل و امید آن را به آینده (جهت حضور در المپیک) بیشتر کند. 

موفقیت‌های کسب‌شده در هانگژو برای پینگ‌پنگ‌بازان جوان ایران ایجاد انگیزه و روحیه مضاعف کرد، به طوری که بنیامین فرجی نابغه ۱۴ ساله تنیس روی میز ایران هفته‌ها در صدر رنکینگ جهانی حضور داشت، اما آنچه برای پینگ‌پنگ ایران در سال جاری اهمیت فراوان داشت، کسب جواز حضور در المپیک پاریس بود؛ سهمیه‌ای که رقابت‌های گزینشی آسیای‌میانه فرصت خوبی برای کسب آن بود؛ رقابت‌هایی که البته پینگ‌پنگ‌بازان مطرح قاره نیز به دنبال کسب سهمیه از طریق آن بودند و همین مسئله کار نماینده‌های ایران را سخت می‌کرد، با وجود این، اما آنچه باعث امیدواری ایران شد، درخشش نوشاد عالمیان قبل از مسابقات گــزینشــی آسیای میانه در عربستان بود. نوشاد ملی‌پوش تنیس‌روی‌میز ایران در رقابت با لیانگ از چین، نفر چهارم رنکینگ جهان به پیروزی رسید و به مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات عربستان صعود کرد. این موفقیت باعث بالارفتن انتظارات و همچنین امید کسب سهمیه از طریق گزینشی آسیای میانه شد؛ رقابت‌هایی که نیما عالمیان با دست پر از آن بیرون آمد و برای سومین بار همانند مسابقات الم‍پیک ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ موفق شد سهمیه المپیک پاریس را هم با قهرمانی در رقابت‌های گزینشی آسیای میانه از آن خود کند، آن هم در شرایطی که در مرحله نهایی این رقابت‌ها رودرروی نوشاد قرار گرفت و توانست با شکست برادر بزرگ‌تر نام خود را در بین مسافران پاریس جای دهد. 

البته نیما تنها پینگ‌پنگ باز ایرانی نبود که موفق به کسب سهمیه المپیک از این رقابت‌ها شد و قبل از او ندا شهسواری موفق به کسب این موفقیت شده بود. ندا شهسواری، کاپیتان تیم ملی تنیس روی میز بانوان ایران که پیش از این سابقه حضور در المپیک لندن و ریو را داشت، برای سومین مرتبه موفق به کسب سهمیه المپیک شد تا رکورد بیشترین حضور در المپیک در بین بانوان را از آن خود کند. ندا شهسواری که در رقابت‌های آسیای میانه عملکرد درخشانی داشت، مزد زحمات خود را با برتری از حریف قزاق در فینال این رقابت‌ها گرفت و توانست برای سومین بار راهی المپیک شود. آن هم در شرایطی که رقابت در گزینشی آسیای میانه به شدت تنگاتنگ و سخت بود. با وجود این، اما کاپیتان تیم‌ملی بانوان تنیس روی میز ایران در روز پایانی رقابت‌های گزینشی المپیک (ازبکستان) با غلبه بر حریف قزاقستانی خود قهرمان شد و تک‌سهمیه منطقه آسیای‌میانه برای اعزام یک دختر پینگ‌پنگ‌باز به بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس را از آن خود کرد. آن هم در شرایطی که از حیث رنکینگ، هر دو بازیکن قزاقستان و یکی از نمایندگان ازبکستان بالاتر از بازیکنان ما بودند و به همین دلیل در سیدبندی هم بالاتر از ملی‌پوشان‌مان قرار گرفتند. ندا شهسواری در نخستین دیدار مقابل «لاوروا آناستازیا» از قزاقستان قرار گرفت که در دوره پیشین همین مسابقات گزینشی در منطقه آسیای‌میانه و در مرحله نیمه نهایی به او باخته بود، اما در این دوره موفق به شکست ۴ بر یک او شد. او با پیروزی ۴ بر صفر برابر «آیانا» از قزاقستان در دومین دیدار، صعودش را قطعی کرد، اما برای صدرنشینی در گروه نیاز به برتری در دیدار سوم داشت. دیدار سوم ندا شهسواری مقابل «مگدوا» از ازبکستان برگزار شد. بانوی پینگ‌پنگ‌باز ایران این بازی را ۲ بر صفر عقب بود، اما در نهایت ۴ بر ۳ پیروز شد و صدرنشینی گروه دوم را از آن خود کرد. به این ترتیب در مرحله نیمه‌نهایی حریف مهشید اشتری شد که برای نخستین بار در مسابقات گزینشی المپیک شرکت می‌کرد و تجربه کاپیتان تیم ایران باعث پیروزی او و صعودش به فینال و رویارویی با حریق قزاق شد؛ حریف قدری که تلاش زیادی برای عبور از سد ندا شهسواری کرد، اما دست آخر با نتیجه نزدیک ۱۳ بر ۱۱ باخت تا سهمیه المپیک به کاپیتان تیم بانوان ایران برسد. 

اما این پایان کار تنیس روی میز ایران در راه کسب سهمیه المپیک پاریس نیست و نوشاد عالمیان هم اگر چه در گزینشی آسیای‌میانه بازی خود را به برادر کوچک‌تر واگذار کرد، اما هنوز شانس زیادی دارد تا از طریق رنکینگ بتواند سهمیه المپیک پاریس را از آن خود کند و بار دیگر راهی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا شود. 
نوشاد عالمیان که خود نیز علاقه زیادی دارد این بار برای نخستین بار در تاریخ پینگ‌پنگ ایران از طریق رنکینگ سهمیه المپیک را کسب کند، با برتری مقابل نفر چهارم دنیا در رقابت‌های معتبر گرند اسمش عربستان موفق به کسب ۲۲۵ امتیاز رنکینگی شد تا گام بلندی برای صعود به رده هفدهم جهان بردارد. برد تاریخی برابر لیانگ جینگ‌کون بدون شک شانس این ملی‌پوش پینگ‌پنگ ایران را برای کسب سهمیه المپیک پاریس افزایش داده است، البته که هنوز شرایط کسب سهمیه از طریق رنکینگ کاملاً مشخص نیست، اما حالا دیگر تنها شانس نوشاد برای را‌هیابی به المپیک پاریس همین رنکینگ است؛ رنکینگی که کسب سهمیه از طریق آن یک بار دیگر می‌تواند نوشاد را بر سرزبان‌ها بیندازد چراکه تا پیش از این هیچ پینگ‌پنگ‌باز ایرانی نتوانسته است از طریق رنکنیگ راهی المپیک شود و نوشاد که طی سال‌های اخیر همواره یکی از بهترین‌های تنیس روی میز ایران بوده، امیدوار است بتواند در این راستا نیز برای ایران تاریخ‌سازی کند و سهمیه تنیس روی میز ایران در المپیک پاریس را افزایش دهد؛ موفقیتی که لطف‌الله نسبی، سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز ایران به آن باور دارد: «نوشاد عالمیان به طور حتم از رنکینگ جهانی کسب سهمیه می‌کند و تنیس روی میز با حداکثر سهمیه در بخش مردان راهی بازی‌های پاریس خواهد شد. رنکینگ ماه آینده وضعیت نوشاد عالمیان را هم مشخص می‌کند.»

برچسب ها: تنیس ، کسب مدال ، پینگ پنگ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار