کد خبر: 1230855
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
بخش قابل‌توجهی از تولیدات هنری پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه به موسیقی و نماهنگ اختصاص پیدا کرد که کیفیت نسبتاً خوب بسیاری از آن‌ها نیز قابل‌توجه بود
 مصطفی شاه کرمی

جوان آنلاین: اعلام خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش بر اثر سانحه هوایی فضای بهت‌آور و غم‌انگیزی را در بین آحاد مردم جامعه ایجاد کرد تا موقعیتی برای تولید آثار متنوع هنری در بین فعالان عوالم مختلف هنر به منظور عرض ارادت و همدلی به وجود آورد تا سهم هنرمندان عرصه موسیقی و هنر‌های تجسمی همانند روز‌های ابتدایی انقلاب بسیار پر رنگ شود. 
بسیاری از مردم فضای سال‌های ابتدایی انقلاب را که هر روز با اعلام خبر شهادت مسئولان ارشد کشورمان همراه بود، درک نکرده‌اند، روز‌هایی که سرود و موسیقی مهم‌ترین ابزار هنری برای تبیین شخصیت شهدا و ارزش‌های انقلابی در میان مردم و جامعه بود. در این چند روز هم مانند همان ایام ابتدایی انقلاب هنرمندان با خلق آثار متنوع هنری سعی دارند تا ضمن عرض ارادت به راه و منش شهدای خدمت، ارزش‌ها و رفتار‌های تراز یک مسئول انقلابی را در اذهان جامعه و تاریخ هنر ثبت و ضبط کنند. با وجود ارتقای سطح اکثر عوالم هنری و هنرمندان فعال در آن حوزه، همچنان هنر‌های تجسمی، موسیقی، شعر و سرود پرچمدار حوزه‌های مختلف هنری هستند مانند آنچه در سال‌های ابتدایی انقلاب شروع شد و تا به امروز در خط مقدم دغدغه‌مندی و واکنشی نسبت به حوادث روز کشور و حتی جهان قرار دارند. طی چند روزی که از حادثه غم‌انگیز سانحه هوایی منجر به شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش گذشته انصافاً هنرمندان حوزه‌های تجسمی و موسیقی در کنار انتشار پیام‌ها و دلنوشته‌هایی که در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر شده، تولیدات موسیقایی اعم از تک آهنگ، نماهنگ آثار هنری قابل توجهی خلق و منتشر کرده‌اند. 

 «شهید جمهور»
همزمان با آغاز مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سید شهیدان خدمت و دیگر شهدای خدمت در تهران، تک‌آهنگ «شهید جمهور» به خوانندگی محسن توسلی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که تقریباً جزو اولین کار‌های تولید شده موسیقایی بود. 
در این قطعه موسیقایی که به همت دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صدا و سیما منتشر شد، قاسم صرافان شاعر، امید رهبران میکس و مسترینگ و محسن توسلی به عنوان خواننده حضور دارند. نکته قابل‌توجه اینکه محسن توسلی از جمله خوانندگان شناخته‌شده ترانه‌های انقلابی است که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در عرصه تولید آثاری مرتبط با مضامین انقلابی و اجتماعی داشته‌است. این خواننده علاوه بر اجرا‌های زنده‌ای که در کشورمان داشته در برخی کشور‌های اسلامی نیز اقدام به برگزاری کنسرت کرده‌است. 

 «قاف تماشا»
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم مدتی کوتاه پس از خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تک‌آهنگ را منتشر کردند. «قاف تماشا» با آهنگ‌سازی و تنظیم‌کنندگی آرمان مهربان، ترانه‌سرایی میلاد عرفان‌پور و خوانندگی ستار سهرابی از آثاری بود که با موضوع ادای دین به سید شهیدان خدمت، آیت‌الله ابراهیم رئیسی و دیگر شهیدان حادثه تلخ بالگرد ساخته شد. بخشی از ترانه قاف تماشا بدین شرح است: «سبکبال بر موجی از مه، به قاف تماشا رسیدند / به صبح تشرف به خورشید، به دیدار فردا رسیدند؛ از این حسرت روزمره، کشیدندشان ذره ذره / که بی‌حاشیه، بی‌تکلف، به متن و به معنا رسیدند»
 «شهید دولت عشق»
قطعه موسیقی «شهید دولت عشق» که به سفارش معاونت استان‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تولید شده نیز جزو اولین تولیدات موسیقایی بود که تولید و از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش شد. میلاد ابراهیمی خواننده و آهنگساز این اثر گفت: دقایقی بعد از اعلام خبر شهادت رئیس‌جمهور و همراهان مراحل تولید این کار آغاز شد. شعر این اثر از سیدحمیدرضا حسینی است و کار تنظیم اثر را ناصر گلشنی و احسان احمدی و نوازندگی آن را احمد مسگری انجام داده‌اند. 

 نماهنگ‌های «غم پنهان» و «رهایی»
پس از تولید چندین قطعه و نماهنگ بعد از حادثه تلخی که منجر به شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهانش شد دو نماهنگ جداگانه به خوانندگی سالار عقیلی و محمد معتمدی از چهره‌های موسیقایی سرشناس کشورمان تولید و منتشر شد. نماهنگ «غم پنهان» اثری است که به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی با صدای محمد معتمدی باز تولید و منتشر شد. البته قطعه «غم پنهان» مربوط به چند سال پیش و از آلبوم «حالا که می‌روی» معتمدی است که از سوی مرکز مأوا و مؤسسه فرهنگی هنری وصف صبا منتشر شد. نماهنگ «رهایی» به خوانندگی سالار عقیلی، شعر محمدمهدی سیار و موسیقی حبیب خزایی‌فر نیز برای شهید جمهور ایران ساخته شد که در بخشی از شعر آن آمده است: «جسمم را به خاک / روحم را به خدا / راهم را به شما می‌سپارم / مثل پرنده‌ها / راهی‌ام و رها / مثل پرنده‌ها / بی‌قرارم» این قطعه موسیقی هم از سوی مؤسسه فرهنگی هنری وصف صبا تولید و منتشر گردید. 

 «ما بازمی‌گردیم»
آهنگ «ما بازمی‌گردیم» اثری موسیقایی دیگری است که به عنوان پاسداشت مقام شهید جمهور و دیگر شهیدان راه خدمت منتشر شد. این اثر به‌آهنگ‌سازی محمدرضا عقیلی با شعری از محمدمهدی سیار و با صدای علیرضا علیزاده ساخته شده‌است. پس از انتشار قطعه «قاف تماشا»، آهنگ «ما بازمی‌گردیم» یکی دیگر از مجموعه قطعاتی است که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای پاسداشت شهیدان خدمت آماده انتشار کرده‌است. 

 «سید ابراهیم»
قطعه موسیقی «سید ابراهیم» نیز نام اثر موسیقایی دیگری است که به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور ایران اسلامی و همراهان ایشان منتشر شد. قطعه موسیقی «سید ابراهیم» با آهنگ‌سازی محمدرضا عقیلی و شعری از علیرضا قزوه، با صدای سید محسن حسینی از تولیدات مشترک معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما است. در ساخت این قطعه از فضای موسیقی خراسان رضوی بهره برده شده‌است. 

 «انتخاب خدا»
همزمان با آغاز مراسم تشییع پیکر شهید حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه در مشهد مقدس، تک‌آهنگ «انتخاب خدا» به خوانندگی سیدصادق آتشی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. در این قطعه موسیقایی که به همت باشگاه شعر و ترانه راه (واحد موسیقی حسینیه هنر) منتشر شده، رضا یزدانی شاعر، تنظیم استودیو روشنا و سیدصادق آتشی به عنوان خواننده حضور دارند. 
 «مهمان امام رضا»
همزمان با برگزاری آیین تشییع و خاکسپاری شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حرم رضوی مرکز هنری رسانه‌ای «نهضت» نماهنگ دیگری به نام «مهمان امام رضا» را نیز منتشر کرد. در این نماهنگ محمدجواد توحیدی شاعر، سیدمحمدرضا نوشه‌ور خواننده، سید شهاب شوشتری تنظیم‌کننده و گروه رسانه‌ای آلفوین تدوین، عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند. 
 «سید شهیدان خدمت»
«سید شهیدان خدمت» هم عنوان یکی دیگر از آثار تولید شده با موضوع شهادت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود که طی روز‌های گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفت. در این قطعه حسین صیامی شاعر، احسان جوادی آهنگساز و ابوذر روحی به عنوان خواننده حضور دارند. 
 «رو سپید»
از دیگر محصولاتی که توسط مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در ایام مراسم تشییع و سوگواری شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تولید و منتشر شد، پروژه‌ای به نام «رو سپید» بود. در این پروژه که با صدای عبدالرضا هلالی و همراهی گروه سرود «نسیم رحمت» پیش روی مخاطبان قرار گرفت، سید جواد پرئی شاعر، سهیل سرافرازی آهنگساز و محمدمهدی رضایی تدوین گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند. 

 «خادم‌الرضای مردم»
میلاد هارونی، خواننده موسیقی پاپ در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود تک‌آهنگ ویژه‌ای با نام «خادم الرضای مردم» را به مناسبت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی منتشر کرد. در این تک‌آهنگ علی اکبر فرهنگیان شاعر و میلاد هارونی به عنوان خواننده و آهنگساز حضور دارند. 

 عرض ارادت هنرمندان تجسمی
نهضت مردمی پوستر انقلاب در راستای برگزاری مراسم تشییع پیکر‌های مطهر رئیس‌جمهور و همراهان شهیدشان، آثاری ویژه و درخور طراحی کردند. برنامه هم‌آفرینی هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت، برای هنرمندان طراح برای استقبال از پیکر‌های شهدای خدمت برنامه‌ریزی شده‌بود که بر اساس آن، هنرمندان در تهران، قم و مشهد طی چند روز مشغول به کار شدند. 
این برنامه در راستای اهداف نهضت مردمی پوستر انقلاب است و این نهضت نیز حرکتی هنری در جهت ابلاغ رهنمود‌های ولی امر مسلمین به مخاطب جهانی با زبان گرافیک محسوب می‌شود. همچنین در این مسیر، کارگاه‌های مختلفی، چون کارگاه مجازی «چگونه عمل کنیم؟» به منظور بررسی تکنیک‌های عملیات روانی در واقعه تلخ شهادت ریاست جمهور و همراهان برگزار شده است. 
اثر «قهرمان ایران» که در مجموعه «نهضت مردمی پوستر انقلاب» و توسط محمدرضا دوست‌محمدی تصویرسازی شده است، نیز از دیگر نمونه‌های جامع در معرفی ابعاد مختلف شهید سیدابراهیم رئیسی است. همچنین تایپوگرافی این اثر را صابر شیخ رضایی انجام داده‌است. محمدرضا میری، هنرمند طراح گرافیک که مدیریت برنامه هم‌آفرینی هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت را در شهر مقدس مشهد برعهده داشته می‌گوید: برنامه هم‌آفرینی هنرمندان به منظور خلق آثار گرافیکی برای مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در مشهد مقدس از روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در حوزه هنری مشهد آغاز و تا جمعه چهارم خرداد ادامه داشت. 
هنرمندان در این کارگاه‌ها برای طراحی پوستر‌ها از تکنیک‌های مختلف بهره می‌برند تا آثار مطلوبی از نظر بصری برای عزاداری و همراهی با حال و هوای مردمی تهیه شود. آثاری که پس از مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز، تهران، بیرجند و مشهد منتشر شدند، بخشی از ده‌ها طراحی بود که هنرمندان برای استقبال از شهدا آماده کرده بودند. میکاییل براتی، هنرمند طراح و تصویرساز که در حوزه مقاومت نقش می‌زند، نیز نقاشی دیجیتال جدیدی را برای شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراهش منتشر کرد. بر اساس گفته میکاییل براتی، در خلق این اثر محسن باغبانی نیز همراهی داشته‌است. 

 رویداد هنری «سلام بر ابراهیم»
همزمان با تشییع پیکر شهدای خدمت، رویداد هنری «سلام بر ابراهیم» نیز در بنیاد فرهنگی روایت فتح و به همت انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع مقدس این بنیاد برگزار شد. در این رویداد هنری که با حضور ۹ هنرمند نقاش و در حیاط ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد، همزمان با تشییع پیکر‌های شهدای خدمت، آثار هنری درباره این واقعه تلخ و دردناک خلق شد. عباس گنجی، علی غیبی، روح‌الله پروین، سیدعلی قافله‌باشی، علی بحرینی، حسین عصمتی، نوید سیم بر، فاطمه مهروش و فاطمه سادات هاشمی نکو هنرمندانی بودند که در این رویداد هنری شرکت و آثار هنری را خلق کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار