کد خبر: 1230609
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شیوا نوروزی

صدور مجوز حرفه‌ای از سوی کمیته صدور مجوز باشگاهی تازه‌ترین اقدام در جهت حضور تیم‌های ایرانی در لیگ نخبگان آسیاست. بااین‌حال هنوز هم ابهاماتی در خصوص برخی نواقص در پرونده باشگاه‌های مطرح وجود دارد، به همین‌خاطر هنوز زود است خیالمان از بابت حضور سرخابی‌ها در آسیا راحت شود. 
همانطور که گفته شده بود مدارک بارگذاری شده باشگاه‌ها از سوی کمیته صدور مجوز فدراسیون بررسی شد. این کمیته به این نتیجه رسید که فقط سپاهان تمام فاکتور‌های مدنظر کنفدراسیون آسیا را دارد. در این بین سرخابی‌های پایتخت و چهار باشگاه لیگ برتری دیگر نیز مجوز حضور در لیگ نخبگان (ACLE) را دریافت کردند، با این تفاوت که آن‌ها برخی از معیار‌های B کنفدراسیون را ندارند، به همین‌خاطر مشمول جریمه خواهند شد. میزان و نوع جرایم به کمیته انضباطی فدراسیون ارجاع شده و تکلیف بعداً مشخص خواهد شد. مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز هم از دادن هرگونه اطلاعات تکمیلی خودداری کرده است: «موارد نقص، محرمانه است و به خود باشگاه‌ها اطلاع داده شده و ما نمی‌توانیم ریز نواقص را اعلام کنیم.»
عدم فعالیت در بخش بانوان، تنها یکی از موارد نقص معیار‌های ای‌اف‌سی محسوب می‌شود و اینطور که از شواهد و قرائن مشخص است، موارد جدی‌تر دیگری نیز هستند که می‌تواند تبعات سنگینی برای فوتبال و ورزش کشور به همراه داشته باشد. سال‌هاست همه باشگاه‌های جهان از جمله رقبای آسیایی‌مان برای گرفتن مجوز حرفه‌ای به شکل واقعی قدم در مسیر حرفه‌ای شدن گذاشته و در این راه مصمم هستند. از طرفی کنفدراسیون آسیا هم در چند سال گذشته مقررات حرفه‌ای خود را بدون تبعیض و خیلی جدی اجرا کرده و نشان داده با هیچ تیم و کشوری شوخی ندارد. کنار گذاشته شدن چند تیم عربی متمول نمونه‌ای از اقدامات اساسی مقامات آسیا بود. در این بین، اما هنوز هم در فوتبال ما خیلی‌ها خیال می‌کنند شرایط مثل گذشته است و می‌توانند کار را از طرق دیگر پیش ببرند. تا همین اواخر که پرسپولیس و استقلال به صورت جنجالی و بحث‌برانگیز واگذار شوند، بسیاری حتی دل‌شان نمی‌خواست سرخابی‌ها از دست وزارت ورزش خارج شوند. 
مجوز صادر شده از سوی فدراسیون فوتبال ما بوده و در واقع هنوز مجوز اصلی یا همان لایسنس حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون صادر نشده است. طبق اعلام قبلی به زودی و در تاریخ ۱۰ خردادماه تکلیف این قضیه روشن خواهد شد. از آنجا که مالکیت مشترک چالش اصلی دو تیم باشگاهی برای حضور در آسیا بود، در آخرین فرصت باقی‌مانده پروژه واگذاری سرخابی‌ها انجام شد؛ هرچند هنوز هم بحث‌های زیادی در خصوص نحوه واگذاری و مالکان جدید آن‌ها مطرح است، اما روی کاغذ آن‌ها دیگر مالکیت مشترک ندارند. بااین‌حال و طبق بررسی‌های کمیته داخلی، هنوز هم معیار‌های زیادی هست که از سوی سرخابی‌ها رعایت نشده و همین موارد می‌تواند دردسرساز شود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت تعیین جریمه نقدی می‌تواند به صدور مجوز برای این دو باشگاه منجر شود، اما از آنجا که بحث محرمانه بودن نواقص مطرح شده، بر نگرانی‌ها افزوده است. لایسنس حرفه‌ای، مجوزی نیست که بدون بررسی و داشتن شرایط لازم تقدیم باشگاه‌ها شود. تا قبل از این برای گرفتن مجوز لیگ قهرمانان مشکلاتی داشتیم و از این پس باید نگران حضور در لیگ نخبگان هم باشیم. انتظار می‌رفت نسبت به انتشار خبر در خصوص مجوز حرفه‌ای شفاف‌سازی‌های بیشتری صورت گیرد. شاید هواداران و مردم با شنیدن این خبر تصور کنند کار تمام شده و مشکلی وجود ندارد، درحالی‌که خان اصلی گرفتن مجوز از کنفدراسیون فوتبال آسیاست. تا چند روز دیگر مشخص می‌شود اقدامات پرسروصدا و پرهیاهوی اخیر تا چه اندازه مثمرثمر بوده که امیدواریم دوباره دل هواداران تیم‌های محبوب شکسته نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار