کد خبر: 1229881
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
مدیرکل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی، در خصوص فرار مالیاتی پزشکان، توضیحاتی داد.

 جوان آنلاین: آرش انیسیان، در پاسخ به این سوال که وضعیت پرداخت مالیات در جامعه پزشکی کشور چگونه است، گفت: جامعه پزشکی به عنوان قشر فرهیخته در جامعه همیشه در انجام تکالیف مالیاتی نسبت به سایر اقشار جامعه پیش رو بوده است. میزان پرداخت مالیات و میزان مشارکت در استفاده از تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم عملاً این اجازه را می‌دهد که افراد بتوانند مالیات خود را به صورت مقطوع تا سطحی از درآمد پرداخت کنند.

وی افزود: جامعه پزشکی، جامعه‌ای است که به طور عمده با قوانین همراه است، آن چیزی که اصطلاحاً به عنوان فرار مالیاتی در بین جامعه پزشکی اعلام می‌شود، نمی‌توان گفت اصلاً نیست ولی ممکن است بسیار ناچیز باشد.

انیسیان ادامه داد: بیش از ۳۵۰ هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بین اعضای جامعه پزشکی در قالب پروانه مطب و مؤسسات و…، فعالیت مستقل شخصی دارند. از بین اینها کمتر از ۷۵۰ نفر را سازمان امور مالیاتی رسماً به عنوان فرار مالیاتی اعلام کرده که از نظر ما این عدد هم قطعی نیست.

وی افزود: این عدد در یک جامعه ۳۵۰ هزار نفری تقریباً چیزی نزدیک به صفر است. ما خودمان را با هیچ قشری مقایسه نمی‌کنیم اما آن چیزی که مهم است عدالت مالیاتی است. تفاوت جامعه پزشکی با سایر اقشار این است که جامعه پزشکی از معدود اقشاری است که در تبصره ۶ قانون سالانه بودجه به طور علی الحساب ۱۰ درصد از عملکردشان در مراکز درمانی پایان ماه به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. بقیه مشاغل ۴ ماه بعد از اتمام سال مالی موظف به پرداخت مالیات شأن هستند. به دلیل اینکه اغلب مراکز درمانی و پزشکان به خصوص در شهرستان‌ها با سازمان‌های بیمه گر قرارداد دارند و عملاً عملکردشان در قبال سازمان‌های بیمه گر شفاف و قابل رصد است و بر آن مبنا هم مالیات پرداخت می‌کنند.

انیسیان گفت: مالیات در مشاغل پزشکی (بخش مربوط به عملکرد جامعه پزشکی) در مراکز درمانی به صورت ۱۰ درصد علی الحساب پایان ماه پرداخت می‌شود و مابقی پایان سال در قالب اظهار نامه ارسال می‌شود و مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کنند.

وی افزود: از طرفی جامعه پزشکی برای صدور و تمدید پروانه فعالیت خود لازم است پرونده مالیاتی داشته باشد و مالیات سال‌های قبل شأن را تسویه کرده باشند. بسیاری از مشاغل از این قاعده مستثنی هستند. جامعه پزشکی از جمله معدود مشاغلی است که صدور پروانه فعالیت شأن منوط به تسویه حساب مالیاتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار