کد خبر: 1229270
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
یک روز پس از اینکه واشنگتن، هند را به تحریم به دلیل توافق ۱۰ ساله با ایران بر سر بهره‌برداری از بندر چابهار تهدید کرد، وزیر امور خارجه هند تاکید کرد که این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود.

 جوان آنلاین: سوبرا مانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند با ذکر این نکته که آمریکا در گذشته بر اهمیت چابهار صحه گذاشته، تاکید کرد که نباید در این موضوع «تنگ نظر» بود و هند تلاش خواهد کرد که واشنگتن چشم‌انداز بزرگ‌تری را در این قرارداد در نظر بگیرد.

او در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها گفت: «من برخی از اظهارات بیان شده را دیدم، اما فکر می‌کنم مسئله برقراری ارتباط، متقاعد کردن و درک افراد است که به این نتیجه برسند که این قرارداد به نفع همه است. من فکر می‌کنم نباید دید محدودی نسبت به آن وجود داشته باشد. نظر آمریکایی‌ها در گذشته اینچنین نبوده است، اگر به نگرش خود واشنگتن نسبت به بندر چابهار نگاه کنید، معترف بوده است که چابهار اهمیت زیادی دارد، ما روی این مساله کار خواهیم کرد.»

در پی اعلام توافق ۱۰ ساله ایران و هند برای بهره‌برداری از بندر چابهار، دولت آمریکا هشدار داد که «هر کسی» که به معامله تجاری با تهران فکر می‌کند باید از «خطر احتمالی تحریم‌ها» آگاه باشد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی گفت: «من فقط می‌گویم تحریم‌های آمریکا علیه ایران پابرجا هستند و ما به اجرای آن‌ها ادامه خواهیم داد. در مورد ایران، آنها باید از خطر بالقوه‌ای که خود را در برابر آن قرار می‌دهند، یعنی خطر احتمالی تحریم‌ها آگاه باشند.»

قرارداد بلندمدت دوجانبه بهره‌برداری از بندر چابهار بین شرکت هندی پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) هند و سازمان بندر و دریانوردی ایران (PMO) روز دوشنبه امضا شد. این قرارداد امکان بهره برداری از بندر شهید بهشتی را به عنوان بخشی از پروژه توسعه بندر چابهار برای ۱۰ سال آینده فراهم می‌کند.

جایشانکار گفت: هند ارتباط دیرینه‌ای با پروژه چابهار داشته است، اما قبلاً نتوانسته به یک توافق بلندمدت دست یابد توافق بلندمدت ضروری است زیرا بدون آن نمی‌توانید عملکرد بندر را بهبود ببخشید. دلیل آن هم برخی مشکلات در طرف ایرانی بود در نهایت شریک سرمایه‌گذاری مشترک تغییر کرد و شرایط به طور کل تغییر یافت. در نهایت دهلی‌نو موفق شد مشکلات را حل کند و قرارداد بلندمدت را نهایی کند. ما معتقدیم که عملیات بندری به نفع کل منطقه خواهد بود.

به نوشته «فدرال»، بندر چابهار یک پروژه شاخص بین هند و ایران است که به عنوان یک مرکز ترانزیتی حیاتی برای تجارت با کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی عمل می‌کند. هند نقش مهمی در توسعه و بهره‌برداری بندر چابهار ایفا کرده است و با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آن و ارتقای امکانات آن به عنوان یک مسیر ترانزیتی مناسب برای کالاهای هندی به مقصد افغانستان و آسیای میانه تبدیل شده است.

برچسب ها: هند ، چابهار ، تحریم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار