کد خبر: 1227370
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
در راستای معرفی کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان‌سالاری در ایران» صورت گرفت
تاریخ ایران بیش از ۶ هزار سال قدمت دارد. این قدمت از ورود آریایی‌ها به نجد (زمین بلند) ایران آغاز می‌شود. آریایی‌ها یکی از تمدن‌های برجسته تاریخ بشریت را در این سرزمین شکل دادند.

جوان آنلاین: پروفسور علی‌اکبر فرهنگی از اساتید و نویسندگان معروف حوزه علوم انسانی در خصوص تاریخ ایران زمین ضن ابراز تاسف از اینکه بسیاری با پیشینه و گذشته این سرزمین کمتر آشنا هستند، اظهار داشت: این سرزمین از هزاره‌های گذشته، تمدن‌های بزرگ و برجسته بشری را در درون خودش پرورانده است.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ ایران بیش از ۶ هزار سال قدمت دارد. این قدمت از ورود آریایی‌ها به نجد (زمین بلند) ایران آغاز می‌شود. آریایی‌ها یکی از تمدن‌های برجسته تاریخ بشریت را در این سرزمین شکل دادند.

دکتر فرهنگی ادامه داد: ابتدا تمدن عیلام پدید آمد و سپس تمدن هخامنشی در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش رقم خورد. هخامنشیان یک امپراتوری وسیع به وجود آوردند. این امپراتوری سالیان سال بر بخش بزرگی از سرزمین‌های جهان حکومت کرد.

این استاد ممتاز دانشگاه تهران که در رشته‌های گوناگون همچون ادبیات، علوم دینی، زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات تحصیل و تدریس کرده است، بیان کرد: بعد از انقراض امپراتوری هخامنشیان توسط یونانی‌ها و اسکندر، تمدن اشکانی و سامانی به وجود آمد.

وی در خصوص ورود اسلام به ایران نیز گفت: از سال ۳۰ هجری، ایرانیان مسلمان شدند و اسلام در سراسر سرزمین‌ها و ایالت‌های ایران گسترش یافت.
دکتر فرهنگی تصریح کرد: اگرچه اعراب فاتحان ایران بودند، اما اداره‌کنندگان این سرزمین ایرانیان بودند. آن‌ها کسانی بودند که به اسلام گرویده و در زمینه دیوان‌سالاری و علوم اداری، دانشمند، خبره و بصیر بودند. وزرای مسلمان ایرانی توانایی اداره این سرزمین را داشتند که بنده در کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان‌سالاری در ایران» به آن‌ها اشاره کرده‌ام.

گفتنی است؛ کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان‌سالاری در ایران» که به قلم دکتر علی‌اکبر فرهنگی در سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده به بررسی و تحلیل نقش دیوان‌ها یا نظام اداری از مهم‌ترین نهاد‌های اجتماعی می‌پردازد که در شکل‌گیری هر جامعه و دولتی تاثیرگذار است.

برچسب ها: تاریخ ، ایران ، تمدن ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار