کد خبر: 1226192
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشور‌های عضو گروه اقتصاد‌های نوظهور موسوم به بریکس دیروز پنجشنبه با دستور کار بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار شد.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور داشت.


روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برعهده دارد، میزبان این اجلاس بود.


این نشست با سخنان میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد.


در ادامه این نشست، نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.


دکتر علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوز‌های اخیر این رژیم به کشور‌های منطقه از جمله به کنسولگری سفارت کشورمان در دمشق مطرح کرد.

سخنرانی دکتر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست معاونان وزیر امور خارجه و نمایندگان ویژه کشور‌های عضو گروه بریکس با موضوع بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقادر مسکو

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست معاونان وزیر امور خارجه و نمایندگان ویژه کشور‌های عضو گروه بریکس با موضوع بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا، ایفای نقش این گروه برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی را خواستار شد.
دکتر علی باقری معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیروز پنجشنبه در این نشست که در مسکو برگزار شد، یادآور شد: چگونگی و کیفیت نقش‌آفرینی تک تک کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در رابطه با بحران‌آفرینی‌های رژیم اسرائیل و موضعی که در این خصوص اتخاذ می‌کنند، مؤثر بوده و در تاریخ نیز ثبت و ضبط خواهد شد.
وی ادامه داد: از این رو، اعضای سازمان بریکس نیز می‌بایست اراده سیاسی و عملی خود را برای توقف کامل حملات به مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه، توقف فوری، کامل و پایدار حملات علیه غزه، ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه به ویژه مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، دارو و درمان به سراسر نوار غزه و به میزان کافی، خروج کامل نظامیان اشغالگر از نوار غزه و کمک جامعه جهانی به بازسازی تخریب‌های گسترده صورت گرفته در این منطقه را در اولویت فعالیت‌های و اقدامات خود قرار دهند.
دکتر علی باقری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از مواضع انسان‌دوستانه و مسئولانه دولت آفریقای جنوبی در طرح دعوا علیه رژیم اسرائیل نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به جهت ارتکاب جنایت نسل‌کشی، از کشور‌های عضو گروه بریکس خواست که ضمن حمایت قاطع از این اقدام، راهکار‌های حقوقی لازم برای فعال‌سازی دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایات را نیز در دستور کار خود قرار دهند.


معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تجربه ۲۰۰ روز گذشته جنایت و تجاوزگری رژیم صهیونیستی نشان داده است که ملت فلسطین از بین رفتنی نیست و مردم غزه ثابت کرده اند که در تقابل با بمب اسرائیلی، این کودک فلسطینی است که برنده است.


معاون وزیر امور خارجه همچنین کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه از لبنان تا عراق و دریای سرخ را توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌پناه غزه عنوان کرد.

رئیس هیأت ایرانی در نشست بریکس با موضوع تحولات خاورمیانه خاطرنشان کرد: در برهه کنونی، تمرکز ما باید بر روی دستیابی به توقف کامل و پایدار حملات رژیم صهیونیستی برای کاهش فاجعه انسانی در نوار غزه و گسترش ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به داخل غزه و حمایت قاطع از فعالیت سازمان‌های بشردوستانه به ویژه آنروا باشد.


وی ادامه داد: در این راستا، تنها موضع‌گیری و بیانیه کفایت نمی‌کند و باید اقدامات عملیاتی مؤثر و قاطع برای تمکین رژیم صهیونیستی به خواست جامعه جهانی در دستور کار قرار گیرد.

برچسب ها: مسکو ، بریکس ، علی باقری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار