کد خبر: 1223941
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: اصلاح‌طلبان بحث‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ را چند وقتی است که در جلسات و محافل سیاسی خود آغاز کرده‌اند و گزینه‌هایی هم مطرح شده‌اند، اما می‌گویند اصلاحات طرحی برای شرکت در انتخابات ندارد تا زمانی که بداند حاکمیت اجازه مشارکت به آن‌ها را می‌دهد. در واقع طبق معمول هر انتخاباتی، دنبال امتیاز گرفتن از حاکمیت برای انجام وظیفه سیاسی خود و گران‌فروشی مشارکت خود در انتخابات هستند. 
محمود علیزاده طباطبایی، عضو حزب کارگزاران، در گفتگو با یک سایت خبری، درباره احتمال آغاز فعالیت‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۴ در سال جاری گفته که «بخشی از حاکمیت فعلاً به دنبال خالص‌سازی است و هنوز اشاره و علامتی برای اصلاح‌طلبان نیامده که به نظر برسد حاکمیت آن‌ها را خودی فرض کرده و اجازه حضور در انتخابات را به آن‌ها می‌دهد.»
طباطبایی تأکید کرده که «جریان حاکم باید تکلیف خود را با انتخابات روشن و نشان دهد که به این مشارکت راضی هستند یا راضی نیستند، اگر راضی هستند که همین روال را ادامه می‌دهند. اصلاح‌طلبان هم در خانه‌هایشان نشسته‌اند و زندگی‌شان را می‌کنند و منتظر هستند تا به آن‌ها اجازه حضور داده شود.»
در ادامه صحبت‌های او روشن می‌شود که اصلاح‌طلبان هم چندان در خانه‌های خود ننشسته‌اند و از قضا تا پیشنهاد اولیه گزینه‌های کاندیداتوری هم پیش رفته‌اند و منتظر اجازه کسی هم نبوده‌اند! البته که حضور در انتخابات نیاز به اجازه ندارد و هر فرد و حزب و جریانی در صورت دارا بودن شرایط قانونی می‌تواند در انتخابات کاندیدا شود، اما می‌خواهیم بگوییم مظلوم نمایی علیزاده طباطبایی و ادعای اینکه اصلاح‌طلبان منتظر هستند تا به آن‌ها اجازه داده شود، مطابق با واقع نیست. 
طباطبایی خاطرنشان کرده «در جلسات اخیر حزب کارگزاران کاملاً مشخص بود که جوانان ناامید هستند، انگیزه فعالیت ندارند و می‌دانند هرکسی کوچک‌ترین گرایشی با جریان آیت‌الله هاشمی داشته باشد ردصلاحیت می‌شود. اصلاح‌طلبان چه امیدی داشته باشند که چهره‌های آن‌ها وارد میدان می‌شوند؟»
سوابق آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران (۱۴۰۰) ادعای علیزاده طباطبایی درباره رد صلاحیت هر فردی با کوچک‌ترین گرایش به مرحوم هاشمی رفسنجانی را رد می‌کند. چه آنکه در آن انتخابات، عبدالناصر همتی که عضو حزب کارگزاران سازندگی (حزب نزدیکان هاشمی) است و به گفته خودش «ارادت ویژه» به مرحوم هاشمی دارد، تأیید صلاحیت شد. از آن انتخابات کمتر از سه سال می‌گذرد و علیزاده طباطبایی این‌گونه وقایع را وارونه جلوه می‌دهد!
ناامیدی جوانان اصلاح‌طلب هم ریشه‌ای درون گروهی دارد و بار‌ها از سوی چهره‌های جوان اصلاحات مطرح شده است. از جمله شهریور سال گذشته بود که سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان، اصلاح‌طلبان را نسلی خسته خواند و تأکید کرد که «این نسل اصلاح‌طلب خسته است. وارد پیری شده است و حوصله و توان و خلاقیت ندارد. فقط کنار گود نشسته و منتظر است تا اگر شرایط تغییر کرد سریع وارد گود شود و سهم‌اش را طلب کند.» و «با خودخواهی و منفعت‌طلبی» فرصت را از جوانان گرفته است. از این قسم اظهارات جوانان اصلاح‌طلب علیه قدیمی‌هایشان بسیار است و مجال ذکر نیست؛ لذا منشأ ناامیدی را باید جای دیگر جست‌وجو کنند. 
علیزاده طباطبایی می‌گوید: «در انتخابات اخیر حتی به اصولگرایان هم فرصت فعالیت داده نشد و افرادی مانند باهنر هم رأی نیاوردند، این نشانه قهر مردم است.» در حالی که باهنر تأیید صلاحیت شده بود و اینکه مردم به او رأی ندادند، تقصیر دیگران نیست. 
اما سخن پایینی علیزاده طباطبایی از همه بامزه‌تر است، وقتی بعد از این همه فرافکنی و با دست پس زدن انتخابات، ناگاه نشان می‌دهد که چگونه اصلاحات دنبال با پا پیش کشیدن است و اسامی کاندیدا هم به میان می‌آید: «در محافل خصوصی اصلاح‌طلبان گفته می‌شود خوب است، محسن هاشمی یا اسحاق جهانگیری کاندیدای جریان اصلاح‌طلب باشند، اما هنوز تصمیم قطعی یا رسمی اتخاذ نشده است. اصلاح‌طلبان چهره‌های شایسته برای ریاست جمهوری زیاد دارند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار