کد خبر: 1222698
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
حضور ۹۹ قاری و حافظ قرآن کریم از ۴۴ کشور جهان در تهران و برگزاری مسابقات قرآن کریم با محوریت سازمان اوقاف و امور خیریه نقطه عطف رویداد‌های فرهنگی پایان سال ۱۴۰۲ بود، سالی که توجه به اقشار نیازمند و کم برخوردار، زنان سرپرست خانوار و تشویق و ترغیب نخبگان حوزه‌های مختلف با اعطای جایزه نوبل ایرانی، بیش از هر دوره دیگر مورد توجه قرار گرفت.

جوان آنلاین: سال ۱۴۰۲ در حوزه اوقاف و امور خیریه جدا از ماموریت‌های سازمانی رنگ و نمای متفاوتی داشت، حضور ۹۹ قاری بین المللی از ۴۴ کشور جهان برای شرکت در مسابقات بین المللی قرآن فضای کشور را به نام کتاب الهی مسلمان عطر آگین کرد. این در حالی بود که سازمان اوقاف در طول سال به صورت منظم و مستمر طرح‌های ضیافت الهی، آرامش بهاری، شمیم خدمت، قرار دوازدهم، دست‌های مهربانی، زائران حرم رضوی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را نیز برگزار می‌کرد.

مسابقات بین‌المللی قرآن و درخشش قاریان ایرانی

به گزارش ایرنا، چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با حضور ۴۴ قاری برتر از ۹۹ کشور جهان که در بهمن الی اسفندماه برگزار شد. در این مسابقات با درخشش ۵ نفر از برادران و خواهران هموطن که موفق به کسب رتبه اول شدند، برگ زرینی دیگر بر افتخارات ایران اسلامی و درخشش آن در جهان اسلام بود.

به دلیل اهمیت بالای این رویداد فرهنگی و بین‌المللی آیین‌اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد.

کشور‌های حاضر در این رویداد بزرگ فرهنگی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، مصر، الجزایر، عربستان، ترکیه، اندونزی، لبنان، هند، هلند، آلمان، آمریکا، تونس، روسیه، ساحل عاج، سریلانکا، سنگاپور، سنگال، سوریه، عراق، کانادا، فلسطین، فیلیپین، نوار باختری رود اردن، پاکستان، کومور، بروندی، لیبی، افغانستان، نیجر، سومالی، بنگلادش، تانزانیا، موریتانی، تایلند، تاجیکستان، انگلستان، نیجریه، اتیوپی، اوگاندا، عمان، برونئی، گامبیا و نیوزیلند بودند.

«ضیافت‌های الهی»، آرامش بهاری

همزمان با ایام نوروز و ماه مبارک رمضان که چند سالی است در قالب طرح ضیافت الهی و آرامش بهاری در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می‌شود.

با توجه به همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن و ماه مهمانی خدا این سازمان با هدف تقویت باور‌های دینی و ارتقای فضای معنوی جامعه و همچنین ترویج فرهنگ دعا و مناجات اقدام به برگزاری این دو طرح فرهنگی و معنوی می‌کند.

با توجه به برنامه ریزی‌های به انجام رسیده هر سال طرح‌های ضیافت الهی و آرامش بهاری در بقاع شاخص متبرکه سراسر کشور برگزار خواهد شد. اجرای این طرح حدودا از ۲۵ اسفندماه هر سال آغاز و تا هفته اول سال جدید برای حضور عموم مردم جریان دارد.

«شمیم خدمت»، اشتغال‌زایی برای نیازمندان

اجرای طرح شمیم خدمت از جمله طرح‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است که با هدف افزایش اشتغالزایی با سرمایه اندک و کسب درآمد در بین خانواده‌های شناسایی شده جامعه هدف به انجام می‌رسد.

ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در قالب طرح شمیم خدمت که اجرای طرح آن تدوین و در بین مراکز این سازمان در سطح کشور ابلاغ شده است با هدف بهره مندی از سرمایه‌های اندک خانوار‌ها و ایجاد اشتغالزایی و کسب درآمد و توانمند شدن این خانواده‌ها به اجرا درآمده است.

«قرار دوازدهم»، اهدای سبد‌های معیشتی

طرح قرار دوازدهم که با هدف ساماندهی توزیع سبد‌های معیشتی و ارائه خدمات اجتماعی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه بر مبنای مشارکت مردمی تدوین و ابلاغ شده تا با جذب مشارکت‌های خیران به عنوان مهدی یاوران، بتواند خدمات ارزشمندی را در دوازدهم هر ماه به افراد نیازمند ارائه دهد.

اجرای این طرح به نام و یاد حضرت صاحب الزمان (عج) که در دوازدهم هر ماه توسط افرادی به نام مهدی یاوران انجام می‌شود. افراد و خانوار‌های کم برخوردار را تحت حمایت قرار می‌دهد.

متولیان اجرای طرح قرار دوازدهم بر آن هستند تا از سویی یاد و نام امام زمان (عج) را در جامعه بیش از این مورد توجه قرار دهند و از سویی دیگر سبب گسترش فرهنگ انفاق و خدمت به نیابت و یاد و نام امام دوازدهم (عج)، ترویج و زمینه حضور همگانی را در این خدمت مقدس فراهم کنند.

«دست‌های مهربانی»؛ کمک به ایتام

اجرای طرح دست‌های مهربانی از دیگر فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است که بر اساس نیات خیر واقفان در قالب طرح دست‌های مهربانی با هدف کمک به ایتام، مستمندان و خانواده‌های بی سرپرست به انجام می‌رسد.

این طرح با هماهنگی سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و آموزش و پرورش در اسفندماه انجام می‌شود که در اجرای این طرح کرامت انسانی خانواده‌های نیازمند، حفظ شده و متناسب با نیت واقفان خیر اندیش، پوشاک و ارزاق مورد نیاز در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

«زائران حرم رضوی»، اعزام زائر اولی‌ها به مشهد

سازمان اوقاف و امور خیریه در اجرای طرح زائران حرم رضوی با هماهنگی سازمان بهزیستی و اعزام زائر اولی‌ها اقدام به اعزام جامعه هدف در قالب افراد و خانواده‌های شناسایی شده کرده و آنان را به مشهد مقدس اعزام می‌کند.

در راستای اجرای نیات واقفان، طرح زائران حرم رضوی با هدف تکریم جامعه هدف سازمان بهزیستی بویژه زنان سرپرست خانوار که زائر اولی می‌باشند در قالب دو دوره سه روزه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

«صندوق پژوهش و فناوری» و حمایت از دانش بنیان‌ها

حمایت از هشت هزار شرکت دانش بنیان فعال کشور و انجام اقدامات بانکی از قبیل صدور انواع ضمانت نامه، ارائه تسهیلات و مشارکت در اجرای طرح‌ها و شرکت‌ها و تیم‌های دانش‌بنیان با هدف توسعه همه جانبه کشور از دیگر فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

خدمات صندوق پژوهش و فناوری وابسته به سازمان اوقاف، برای حمایت از صندوق پژوهش و فنّاوری ماندگار این سازمان در بیست و هفتم اسفندماه ۱۳۹۸ با سهام داری موقوفات وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریّه به عنوان یک صندوق پژوهش و فناوری جامع، تاسیس شد.

خدمات اصلی این صندوق‌ها را که بانک‌ها ارائه می‌دهند مانند صدور انواع ضمانت‌نامه، ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها و تیم‌های دانش‌بنیان و فنّاور انجام می‌دهند.

علاوه براین، از جمله خدمات دیگری که صندوق‌های پژوهش و فنّاوری برای توسعه کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان و فنّاور فراهم می‌آورند می‌توان به عاملیت وجوه دولتی، خصوصی و حقیقی برای حمایت از چنین شرکت‌ها و تیم‌ها، توسعه مراکز نوآوری با هدف ایجاد بستر شکل‌گیری و رشد آن‌ها اشاره کرد.

«جایزه نوبل ایرانی»، تشویق و ترغیب نخبگان

بنیاد فرهنگی البرز وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهش گران برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی فعالیت خود را آغاز کرد.

این بنیاد از طریق اعطای «جایزه البرز» (نوبل ایرانی) به همت مردی خیراندیش و نیک‌سیرت، زنده‌یاد حسینعلی البرز تأسیس و وقف شده که طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده و این مهم در سال‌های اخیر در قالب همایش‌های ملی با حضور مقامات علمی و مسئولین کشوری محقق شده است.

مجموعه اقداماتی که سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۱۴۰۲ انجام داده است نشان می‌دهد این سازمان علاوه بر توجه و تمرکز بر حفظ و توسعه بقاع متبرکه و ماموریت‌هایی که در حوزه وقف و امور خیریه دارد به مسائلی همچون حمایت از اقشار کم برخوردار، رویداد‌های فرهنگی قرآنی مانند مسابقات قرآن در سطح ملی و بین المللی، حمایت از دانش بنیان‌ها، اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای اقشار نیازمند و حمایت از زنان سرپرست خانوار توجه ویژه کرده است، روندی که نشان می‌دهد سال جدید در هر کدام از این حوزه‌ها شاهد دستاورد‌های درخشان باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار