کد خبر: 1220723
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
رهبر معظم انقلاب درباره خوردن قرص برای درمان فشار خون روزه‌دار فرمود «اشکالی ندارد»، ولی روزه او باطل می‌شود.

جوان آنلاین: «مفطرات روزه» یعنی کار‌هایی که روزه را باطل می‌کند که یکی از آن‌ها خوردن و آشامیدن است. هرگاه خوردن قرص در حال روزه برای درمان فشار خون ضروری باشد اشکال ندارد، ولی با خوردن آن، روزه باطل می‌شود. (بر استفاده از قرص جهت درمان، عنوان خوردن صدق می‌کند).

یکی از مقلدان رهبر انقلاب سوال کرد «آیا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جایز است یا خیر؟» و دفتر معظم له اینگونه پاسخ داد: اگر خوردن آن در ماه رمضان برای درمان فشار خون ضروری باشد، اشکال ندارد، ولی با خوردن آن روزه باطل می‌شود.

چند مساله درباره خوردن و آشامیدن روزه دار:

۱. اگر روزه‌دار عمداً و آگاهانه چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود؛ خواه آن چیز از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های معمول باشد و خواه از چیز‌های غیرخوراکی، مانند کاغذ یا پارچه و امثال آن و خواه زیاد باشد یا کم، مانند قطره‌های بسیار کوچک آب یا خرده کوچکی از نان.

۲. اگر روزه‌دار چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود، اما اگر علم به وجود باقیمانده غذا در لای دندان‌ها و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته و یا فرو رفتن آن عمدی و با التفات نبوده، روزه باطل نمی‌شود.

۳. خوردن و آشامیدن از روی سهو و فراموشی روزه را باطل نمی‌کند و تفاوتی هم بین اقسام روزه از واجب و مستحب نیست.

۴. فرو بردن آب دهان روزه را باطل نمی‌کند.

۵. احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپول‌های مقوّی یا مغذّی، یا آمپول‌هایی که به رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سِرُم‌ها خودداری کند، ولی تزریق آمپول در عضله یا برای بی حس کردن و نیز دارو گذاشتن در زخم‌ها و جراحت‌ها اشکال ندارد.

۶. احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود خودداری کند.

۷. اگر موقعی که مشغول خوردن غذا است، بفهمد صبح شده، باید لقمه را از دهان بیرون بیاورد و اگر عمداً آن را فرو ببرد، روزه‌اش باطل است.

۸. فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضای دهان نرسیده روزه را باطل نمی‌کند، اما اگر داخل فضای دهان شود احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد.

۹. خونی که از لثه بیرون می‌آید تا آن را فرو نبرده است، روزه باطل نمی‌شود و چنانچه در آب دهان مستهلک شود (و از بین برود) محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نخواهد بود، و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نخواهد زد. البته به صرف بیرون آمدن خون از دهان، روزه باطل نمی‌شود، ولی واجب است از رسیدن آن به حلق جلوگیری کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار