کد خبر: 1220582
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
واگذاری به تامين اجتماعی هوا شد، بانک‌های غيردولتی در صف
تنها چند روز پس از ابلاغ محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص واگذاری ۸۰ درصد از سهام پرسپولیس جهت رد دیون دولت به وزارتخانه‌های اقتصاد، تعاون و ورزش، سخنگوی دولت با اظهارات جدیدش رسماً واگذاری قرمز‌ها به سازمان تامین اجتماعی را منتفی کرد: «سرخابی‌ها به دو بانک غیردولتی واگذار می‌شوند!»
شیوا نوروزی
جوان آنلاین: پروژه واگذاری سرخابی‌ها هنوز به سرانجام نرسیده وارد حاشیه شد و هیچ‌کس نمی‌داند مالکان جدید این دو باشگاه پرطرفدار، اما زیان‌ده کدام نهاد یا سازمان است، حتی خود دولتی‌ها نیز در این زمینه با هم اختلاف‌نظر دارند. روز گذشته و چند ساعت قبل از برگزاری دربی، بهادری‌جهرمی از واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌های غیردولتی گفت و آن را خبری خوشحال‌کننده برای هواداران خواند. 
تنها چند روز پس از ابلاغ محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص واگذاری ۸۰ درصد از سهام پرسپولیس جهت رد دیون دولت به وزارتخانه‌های اقتصاد، تعاون و ورزش، سخنگوی دولت با اظهارات جدیدش رسماً واگذاری قرمز‌ها به سازمان تامین اجتماعی را منتفی کرد: «سرخابی‌ها به دو بانک غیردولتی واگذار می‌شوند!»
 
 پاسکاری دولتی
با اینکه گفته می‌شد پروسه واگذاری مالکیت پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی نهایی شده و به‌رغم همه مخالفت‌های مدیریتی و مردمی با این تصمیم که همه خیال می‌کردند کار به سرانجام رسیده است، اما صحبت‌های بهادری‌جهرمی معادلات به‌هم ریخت. «مالکیت مشترک»، درد مشترکی است که پرسپولیس و استقلال سال‌ها از آن رنج می‌برند و بعید است که به این زودی‌ها از این درد رهایی یابند. سختگیری کنفدراسیون فوتبال آسیا هر سال شدیدتر می‌شود و باشگاه‌های قاره برای گرفتن محوز حرفه‌ای باید همه الزامات را رعایت کنند، در غیر این صورت به سرنوشت تیم‌های ایرانی دچار می‌شوند. فصل گذشته استقلال حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به خاطر عدم رعایت الزامات و مقررات از دست داد و اینطور که معلوم است در سال جدید باید منتظر خبر حذف پرسپولیس باشیم. گویا فعلاً خطری آبی‌ها را تهدید نمی‌کند، اما گفته می‌شود موضوع مالکیت جدید این‌بار دامن سرخپوشان را می‌گیرد. 
با وجود ادعا‌های مطرح شده، وزارت ورزش هنوز نتوانسته تکلیف سرخابی‌ها را روشن کند. در عین حال دولت نیز با تصمیمات عجیب خود بر مشکلات دامن زده است. درحالی‌که واگذاری استقلال به سال آینده موکول شده بود، اما مخبر دستور واگذاری پرسپولیس را صادر کرد. هرچند سپردن قرمز‌ها به سازمانی که میلیون‌ها نفر را تحت پوشش دارد و برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و مستمری‌بگیران با هزار و یک مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند، چیزی جز افتادن از چاله به چاه نیست، ولی همان تصمیم نیز مسکوت ماند! 
با ادامه این روند بلاتکلیفی دیر یا زود باید منتظر عدم صدور مجوز حرفه‌ای و حذف پرسپولیس و شاید هم استقلال از آسیا باشیم. 
 
 مانع حقوقی برطرف نشد
حاشیه جلسه هیئت دولت فرصتی شد تا بهادری‌جهرمی در مورد سرخابی‌ها خبر تازه بدهد. سخنگوی دولت خبر از واگذاری به بانک‌های غیردولتی داد: «مذاکرات اولیه با دو بانک غیردولتی در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس صورت گرفته است. توافق شد وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در این خصوص مذاکراتی را با هیئت‌های عامل بانک‌ها داشته باشند. پیش‌بینی می‌کنیم در چند روز آتی به توافق با این دو بانک غیردولتی برسیم. استقلال و پرسپولیس سرمایه‌های ملی کشور هستند و هواداران زیادی دارند. دولت هم رسالت خود را پشتیبانی از این سرمایه‌های ملی و حمایت از هواداران قرار داده است. دولت تلاش داشت از ابتدا کمک‌حال این دو باشگاه باشد و موانع حقوقی آن‌ها را برطرف کند. فرآیند واگذاری این دو باشگاه در بورس رقم خورد. هم عملکرد مالی این دو باشگاه شفاف و هم بخشی از سهام این دو باشگاه به مردم در سازمان بورس واگذار شد.»
بهادری‌جهرمی در خصوص برطرف نشدن موانع حقوقی گفت: «برای واگذاری بقیه سهام این دو باشگاه باید موانع حقوقی برطرف می‌شد. در طول دو سال گذشته هیئت واگذاری در این راستا بار‌ها آگهی منتشر کرد تا بخش خصوصی این باشگاه‌ها را خریداری کند تا هم حامی این دو باشگاه باشد و هم از مزایای تجاری و اقتصادی این باشگاه‌ها با تبلیغات و برندسازی استفاده کند. در طول این دو سال بار‌ها آگهی منتشر شد، اما متأسفانه موانع حقوقی برطرف نشد. در نهایت پیشنهادی از سوی سازمان خصوصی‌سازی ارائه شد مبنی بر اینکه برای تسریع در حل مشکل این دو باشگاه هیئت وزیران مجوزی بدهد که به جای واگذاری، یکی از این دو باشگاه به عنوان تسویه برخی از دیون واگذار شود تا مشکل حقوقی این دو باشگاه به خاطر مالک واحد برطرف شود. مقرر شد تامین اجتماع این دین را به شرکت‌های زیرمجموعه خود که سوده هستند و توان اقتصادی دارند واگذار کند. دولت این مجوز را به هیئت واگذاری داد.»
 
 بانک‌ها بزرگ‌ترین شرکت‌های مردمی 
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه هیئت واگذاری تشکیل جلسه داد و در نهایت به این جمع‌بندی نرسید که از این مجوز بهره‌برداری کند، اظهار داشت: «گزینه‌های دیگری با پیگیری متولیان پیدا شده که از مجموعه بانک‌های غیردولتی هستند. مذاکرات اولیه صورت گرفته و گزارش هیئت واگذاری در هیئت دولت ارائه شده است. بانک‌ها توان اقتصادی بالایی دارند و از بزرگ‌ترین شرکت‌های مردمی هستند. اگر موفق به واگذاری تیم‌ها به بانک‌های غیردولتی شویم در واقع این باشگاه‌ها را به بزرگ‌ترین شرکت‌های مردمی واگذار کرده‌ایم. دولت از این پیشنهاد استقبال کرد و توافق شد وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی مذاکره‌ای با اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل بانک‌ها داشته باشند تا سریع‌تر به توافق نهایی برسیم. پیش‌بینی می‌کنیم تا چند روز آتی به توافق نهایی با دو بانک غیردولتی برسیم تا این سرمایه‌های ملی مورد حمایت مؤثر قرار بگیرند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار