کد خبر: 1219509
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

جوان آنلاین: کانال تلگرامی مطالعات حقوق بشر درباره ششمین نشست مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد نوشت:

ششمین نشست مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEA-۶) از ۲۶ فوریه تا ۱ مارس ۲۰۲۴ در مقر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در نایروبی، کنیا برگزار شد.

این نشست یک بیانیه وزیران را به همراه ۱۷ قطعنامه و تصمیم با هدف بازتعریف نحوه تعامل نوع بشر با طبیعت تصویب کرد.

این مجمع که با حضور بیش از ۷۰۰۰ نماینده از ۱۸۲ کشور عضو سازمان ملل متحد و بیش از ۱۷۰ وزیر شرکت کننده تشکیل شد، گام‌های فوری هوشمندانه و سبزتری را برای مهار مصرف بیش از حد منابع و تغییر اهداف به سمت پایداری برداشت.

این گام‌ها شامل مجموعه‌ای از برنامه‌های اقدام، از ترویج سبک زندگی پایدار گرفته تا مدیریت صحیح مواد شیمیایی و زباله و کنترل طوفان‌های شن و گرد و غبار می‌باشد.

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل اظهار داشت که جهان به اقدام، سرعت و تغییر واقعی و پایدار نیاز دارد. چندجانبه گرایی واقعی با مشارکت گسترده جامعه مدنی، مردمان بومی، سازمان‌های بین‌المللی، دانشمندان و بخش خصوصی حاکم به دست می‌آید.

معاون دبیرکل سازمان ملل بیان داشت که در زمانی که جهان با بحران سه‌گانه آلودگی، از دست دادن تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی مواجه است، اقدام باید سریع و هماهنگ باشد.

گفتگو‌ها و نتایج قوی UNEA-۶ به اهداف مشترک جهان، از جمله تلاش برای دستیابی به دستور کار ۲۰۶۳ اتحادیه آفریقا و دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و ۱۷ هدف آن، سرعت می‌بخشد.

در طول این کنفرانس پنج روزه، UNEA-۶ شاهد بود که نمایندگان درباره همه چیز از استفاده از هوش مصنوعی گرفته تا تکنیک‌های مهندسی خورشیدی بحث کردند.

در میان قطعنامه‌های مصوب، قطعنامه‌های متنوعی از جمله در خصوص اینکه جهان چگونه می‌تواند در حفاظت از محیط زیست در حین و پس از درگیری‌ها بهتر عمل کند و یا بهترین روش برای مبارزه با بیابان‌زایی چیست، وجود دارد.

براساس گزارش ها، کشور‌های ثروتمند شش برابر بیشتر از منابع استفاده می‌کنند و ۱۰ برابر بیشتر از کشور‌های کم درآمد تأثیرات آب و هوایی ایجاد می‌کنند.

انتظار می‌رود استخراج منابع طبیعی تا سال ۲۰۶۰ تا ۶۰٪ افزایش یابد و تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف نه تنها در زمینه آب و هوا، تنوع زیستی و آلودگی جهانی، بلکه رونق اقتصادی و رفاه انسان را هم از مسیر خود خارج کند.

کاهش شدید منابع سیستم‌های حرکتی، مسکن، غذا و انرژی تنها راهی است که می‌توانیم به اهداف توسعه پایدار و در نهایت یک سیاره عادلانه و قابل زندگی برای همه دست یابیم.

نکاتی که در این راستا باید به آن توجه داشت این است که، ➖ مجمع محیط زیست در سال ۲۰۱۲ به بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در این زمینه تبدیل شد.

هدف این نهاد ساده است: کمک به بازگرداندن هماهنگی بین مردم و طبیعت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار