کد خبر: 1214307
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵

جوان آنلاین: کانال تلگرامی تحلیل و پژوهش جنگ‌های ترکیبی نوشت:

پیوستگی و ارتباط بلوک‌های جدید قدرت ترکیبی تا چه میزانی است؟

از قدیم الایام در صحنه بین الملل، اگر کشور‌ها بخواهند حرفی برای گفتن داشته باشند و یا از گزند حوادث و جنگ‌ها در امان باشند، نیاز‌مند وابستگی به بلوک‌های قدرت و اتحاد‌ها و ائتلاف‌ها داشته اند.

متحدین، متفقین، سنتو، ناتو، عدم تعهد، بریکس و. سازمان‌ها و ائتلاف‌هایی بوده و هستند که کشور‌هایی در داخل آن‌ها عضو شدند تا از این عضویت به نفع خود بهره برداری کنند. اینکه چقدر این وضعیت پایدار بوده و توانسته به ماموریت خودش عمل کنه یک موضوع دیگری است.

اما در این چند سال اخیر در واقع پس از لشکر کشی آمریکا و ناتو به منطقه غرب آسیا که شاه راه عبور اقتصاد و انرژی دنیا محسوب می‌شود اتفاقات بزرگی رخ داده است.

هم برخی از کشور‌ها از حضور آمریکا و ناتو متضرر شدند و هم مردم منطقه گرفتار جنگ و خونریزی و ویرانی شدند، با تشکیل جبهه مقاومت و افزایش بازیگری این جبهه در صحنه نظامی و امنیتی و سیاسی در منطقه شرایط برای آمریکا و ناتو سخت شده است.

در این میان چین و روسیه با درک این موضوع که قدرت جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است و اینکه عدم حضورشان در این بلوک قدرت در بلند مدت به ضرر آن‌ها می‌شود سعی کرده اند خود را به این بلوک جدید قدرت که بر پایه مردم و مقاومت مردمی است نزدیک بکنند.

میزان حضور این دو کشور و حتی برخی کشور‌های دیگر نسبت دارد، ولی به هر حال خود را به بلوک قدرت مقاومت مردمی نزدیک کردند.

حالا این بلوک قدرت که ترکیبی از بازیگران دولتی (کشورها) و بازیگران غیر دولتی (گروه‌ها و جریان‌های مقاومت مردمی) هستتند در حال شول دهی به صحنه اتفاقات متطقه هستند و آمریکا و ناتو را دچار بحران و چالش جدی کرده اند.

مهمترین و اولین خواسته این بلوک ترکیبی قدرت خروج بیگانگان از منطقه است و نشانه‌هایی از عملی شدن این خواسته دیده می‌شود.

نکته بسیار مهم در این بلوک ترکیبی قدرت این است که بازیگران اصلی یعنی گروه‌های مقاومت مردمی و ایران خود را وابسته به قدرت‌های بزرگ مثل چین و روسیه نکرده اند و استقلال سیاسی و امنیتی خود را حفظ کرده اند.

برچسب ها: قدرت ، جنگ ، اقتصاد ، ویران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار