کد خبر: 1214006
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
مدیرکل حوزه هماهنگی امور استان‌های سازمان حمایت از انجام یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازرسی و تشکیل ۲۰۰ هزار پرونده تخلف در بازار کالا‌های اساسی طی سال جاری در کشور خبرداد.

جوان آنلاین: محمد ابراهیم امینیان با اشاره به برگزاری همایش ملی بازرسی، نظارت و کنترل بازار گفت: با توجه به نزدیک بودن به ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان و اهمیت رفاه مردم کشور و احقاق حقوق مصرف کنندگان ضروری بود تا همایش مذکور برگزار و با معاونین نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان ادارات کل صمت استان‌ها از نزدیک گفتگو و به بررسی مسائل، دغدغه‌ها و مشکلات پیش رو پرداخته شود.

به گزارش فارس، مدیر کل حوزه عامل و هماهنگی امور استان‌های سازمان حمایت ضمن اشاره به طرح ویژه بازرسی و نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳، بر به کارگیری تمام ظرفیت‌های بازرسی به عنوان یک اولویت مهم اشاره کرد و گفت: برای اجرای طرح لازم است تا مدیران کل بازرسی سازمان حمایت و معاون بازرسی و نظارت صمت سراسر کشور از ظرفیت‌های بازرسی استفاده کنند و در راستای اجرای بهتر طرح با دستگاه‌های متولی در استان‌ها تاکید داشته باشند. 

امینیان با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی فرایند‌های بازرسی و کنترل بازار اظهار داشت: شفافیت بازار شرط لازم برای کسب و ارتقای اعتماد عمومی است و این مهم با تحقق هوشمندسازی میسر خواهد شد. 

این مقام مسئول ضمن قدردانی از اهتمام کلیه ادارات صمت استان‌ها در امر تنظیم‌گری و مدیریت بازار در سطح کشور علیرغم همه کاستی‌ها و مشکلات موجود، عملکرد و اقدامات انجام شده در این خصوص رامثبت ارزیابی قلمداد کرد و گفت: انجام بیش از یک میلیون و دویست هزار بازرسی از بازار کالا‌های اساسی در کشور و تشکیل ۲۰۰ هزار پرونده تخلف در سال جاری نشانگر عزم جدی در امر نظارت بر بازار کالا و خدمات و جلوگیری از بروز تخلفات است. 

مدیر کل حوزه مدیرعامل و هماهنگی امور استان‌های سازمان حمایت خواستار هماهنگی و همکاری متقابل بخش دولتی با بخش خصوصی شد و اظهار داشت: ضروری است بخش دولتی و خصوصی با محوریت اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی در کنار یکدیگر جهت آرامش خاطر مردم در خصوص تثببت قیمت‌ها، کنترل بازار دست یکدیگر را بگیرند. 

امینیان افزود: در همین راستا و بنابر تاکید و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت و توان کاملا موثر بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های طرفین به منظور تمرکز بر بازرسی، نظارت و کنترل بازار تفاهمنامه همکاری سه جانبه‌ای بین سازمان حمایت، اتاق اصناف ایران و معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت با موضوع ساماندهی بازرسی از واحد‌های صنفی با بهره‌گیری اتاق اصناف از سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی منعقد شده است.

وی با اشاره به شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) ابراز امیدواری کرد تا با انجام اقدامات و برنامه‌های در دست اجرا شاهد آرامش در سطح بازار، رفاه حال هموطنان و احقاق حقوق مصرف کنندگان باشیم.

* مردمی سازی نظارت بر بازار، اولویت سازمان حمایت است

حسین زاده قشمی مدیرکل روابط عمومی و تشکل‌های مردم نهاد سازمان حمایت نیز با اشاره به لزوم نظارت و کنترل بازار اظهار داشت: تجربه نشان داده هر جا مردم وارد میدان شده اند، در آنجا موفق بوده ایم لذا ضروری است به بهره گیری از توان مردمی و مشارکت بخش خصوصی در حوزه تنظیم بازار توجه خاص و سیاستگذاری دقیق داشته باشیم. 

وی استفاده از ظرفیت ناظران افتخاری بعنوان ناظران مردمی و نظارت مردم بر مردم را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: بر همین اساس طی ابلاغیه آیین نامه جدیدی که به استان‌ها ارسال خواهیم کرد علاقه مندان می‌توانند از طریق ثبت نام در سامانه آنلاین و برخطی که در حال حاضر هم فعال است در برخی از دوره‌های آموزشی که برگزار می‌شود شرکت کنند تا در نظرات بر بازار همیار بازرسان صمت باشند. 

دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان از اجرای افکار سنجی الکترونیکی با هدف بهره گیری از توان ناظران افتخاری خبرداد و گفت: در حال حاضر حدود ۷ هزار ناظر افتخاری در سراسر کشور با ادارات کل صمت همکاری می‌کنند که پس از نظرسنجی الکترونیکی از این ناظران، بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ نفر از این افراد آماده ادامه همکاری در فرآیند ناظران افتخاری بودند. 

زاده قشمی اظهار داشت: معتقدم نظارت‌های مردم بر مردم در بازار تاثیرگذاری مناسبی خواهد داشت و این چیزی است که مدنظر دولت، مقام عالی وزارت و ریاست سازمان حمایت است. 

وی ضمن اشاره به اقدامات تحولی در روند فرآیند ارزیابی و شرایط اعطای گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرف کنندگان، بیان داشت: تلاش کرده‌ایم تا تسهیلات ویژه‌ای برای شرکت‌های منتخب حامی حقوق مصرف کننده در نظر گرفته شود. 

زاده قشمی اظهار داشت: براساس مصوبه هیات وزیران سال ۱۳۸۸، تدابیری اندیشیده شده تا شرکت‌های برتر در حوزه رعایت حقوق مصرف کنندگان از حداکثر تسهیلات و تخفیفات تعرفه‌ای جهت انجام تبلیغات رسانه‌ای از طریق صدا و سیما، ارائه فضای تبلیغی و صادرات کالا با کمترین تشریفات گمرکی و ... بهره‌مند شوند که طی سال‌های گذشته مغفول مانده بود، اما خوشبختانه امسال با تلاش‌های انجام شده و ایجاد تسهیلات جدید، سعی کرده ایم انگیزه شرکت‌های مذکور جهت شرکت در این رویداد را افزایش دهیم. 

وی به اهمیت انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان‌ها اشاره کرد و گفت: بنا بر دستور مقام عالی وزارت و سرپرست وقت وزارت صمت طی سال گذشته با ارسال ابلاغیه‌ای به ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها فرآیند ثبت نام کنندگان استان‌ها به مدت یک سال تمدید شد. 

زاده قشمی اظهار داشت: بر همین اساس با طراحی سامانه ثبت نام آنلاین و برخط مقرر شده از سال آینده کلیه فرآیند انتخابات و گزینش انجمن‌های استانی و شهرستان‌ها براساس سیستم الکترونیکی برگزار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار