کد خبر: 1213170
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در یادداشتی بر لزوم حمایت اروپایی‌ها از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل برای جلوگیری از اتهام به برخورداری از معیار دوگانه تاکید و تصریح کرد که این بلوک باید روابط خود را با تل‌آویو به اجرای دستورات دادگاه مشروط کند.

جوان آنلاین: در این یادداشت که به قلم انتونی دورکین پژوهشگر ارشد این اندیشکده نوشته شده آمده است: دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) اقدامات موقتی را در خصوص پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، این دادگاه با صدور بیانیه‌ای قوی و با اکثریت قاطع، به اسرائیل دستور داد تا از هرگونه اقدام نسل کشی جلوگیری و از ارائه خدمات اولیه و کمک های بشردوستانه به غزه اطمینان حاصل کند، اقداماتی را برای جلوگیری از نسل کشی انجام دهد و تمام شواهد مربوط به آن را حفظ کند. دادگاه همچنین اسرائیل را موظف کرد که ظرف یک ماه از اجرای این دستورات به دادگاه گزارش دهد.

وی افزود: کشورهای اروپایی دیدگاه‌های متفاوتی در مورد پرونده شکایت آفریقای جنوبی در باره نسل کشی در غزه دارند، اما ضروری است که اکنون برای حمایت کامل از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری متحد شوند و خواستار اجرای دستوراتی باشند که دادگاه اعلام کرده است. آنها باید تصریح کنند که روابط آنها با اسرائیل به اجرای اقدامات مورد نیاز دیوان بین المللی دادگستری بستگی دارد و باید از هر قطعنامه ای در سازمان ملل که خواستار اجرای این اقدامات است حمایت کنند.

به گفته این پژوهشگر انگلیسی اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی باید حداقل به چهار دلیل از تصمیم دادگاه حمایت کنند که عبارتند از الف) تعهد آنها به حاکمیت قانون بین المللی الزامی است. ب) این حمایت به معنای پذیرش این مساله نیست که اسرائیل مرتکب نسل کشی شده است. پ) حکم دیوان بر پایه مسائل بشردوستانه است. ت) هر گونه تردید در حمایت از دادگاه به طور جدی اعتبار اروپا را تضعیف می کند.

وی سپس اضافه کرد:‌ دیوان بین المللی دادگستری ارگان قضایی اصلی سازمان ملل است و نقشی مرکزی در نظام بین المللی مبتنی بر قانون ایفا می کند. بنابراین پذیرش تصمیمات آن برای حفظ حاکمیت بین المللی قانون، اساسی است.

دورکین با اشاره به اینکه، «حل و فصل پرونده نسل‌کشی سال ها طول خواهد کشید» افزود: کشف نسل‌کشی مستلزم آن است که نه تنها شواهدی مبنی بر آسیب‌های قابل‌توجه به اعضای یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی وجود داشته باشد، بلکه انگیزه اقدامات مربوط به نابودی کامل یا جزئی گروه‌ها نیز در دسترس باشد.

وی در پایان تصریح کرد: پرونده دیوان بین المللی دادگستری توجهات زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده و اگر اروپا در تایید حکم آن علیه یکی از متحدان خود مردد باشد، به برخورداری از معیار دوگانه متهم خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه پیش حکم ویژه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد.

بر اساس این حکم، رژیم صهیونیستی باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. این رژیم همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

دولت آفریقای جنوبی در واکنش به این حکم تاکید کرد که از تدابیر موقت اعمال شده توسط دادگاه دادگستری بین المللی علیه رژیم صهیونیستی استقبال می‌کند.

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: این حکم پیروزی قاطع قانون‌مداری بوده و نقطه عطف مهمی در زمینه تحقق عدالت برای مردم فلسطین است.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و توقف عملیات نیروهای مقاومت، طی سه ماه گذشته کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار