کد خبر: 1212082
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رئیس‌جمهور با حضور در دانشگاه جامع امام حسین (ع) از روایت پیشرفت دانشگاه تراز انقلاب اسلامی مطلع شد
رئیس‌جمهور با حضور در دانشگاه جامع امام حسین (ع) به مدت سه ساعت از بخش‌های مختلف آن و الگوی «دانشگاه مسئله‌محور تراز انقلاب اسلامی» که در این مجموعه علمی و پژوهشی طراحی و اجرا شده است، بازدید کرد

جوان آنلاین: رئیس‌جمهور با حضور در دانشگاه جامع امام حسین (ع) به مدت سه ساعت از بخش‌های مختلف آن و الگوی «دانشگاه مسئله‌محور تراز انقلاب اسلامی» که در این مجموعه علمی و پژوهشی طراحی و اجرا شده است، بازدید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز با حضور در محل دانشگاه جامع امام حسین (ع) در قالب روایت پیشرفت دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، از بخش‌های مختلف این دانشگاه مسئله محور در عرصه‌های ایجاد تحول در زمینه علوم انسانی، علوم پایه و علوم فنی- مهندسی بازدید کرد و با توضیحات مسئولان و اساتید بخش‌های مختلف از جزئیات آخرین فعالیت‌ها و دستاورد‌های آن مطلع شد.
الگوی شکل‌گیری دانشگاه تراز اسلامی متکی بر هفت مؤلفه ۱- مؤلفه‌های جهت‌دهنده مبتنی بر مبانی دینی و منظومه فکری امامین انقلاب؛ ۲- مؤلفه سرمایه انسانی مبتنی بر کرسی‌های دانشی اعضای هیئات علمی دانشگاه‌ها؛ ۳- مؤلفه تربیت دانشجو مبتنی بر جذب هدفمند دانشجویان برای کمک به حل نظام مسائل کشور؛ ۴- مؤلفه نظامات مبتنی بر بازنگری و تحول دانشگاه با هدف تعالی معنوی و تحول علمی؛ ۵- مؤلفه فضا و محیط الهام‌بخش مبتنی بر معنویت و هنر ایرانی- اسلامی؛ ۶- دوره رشته متن و محتوا مبتنی بر بازنگری بر اساس منابع دینی و تجربیات متراکم انقلاب اسلامی و ۷- علم و پژوهش مبتنی بر تولید دانش و فناوری مورد نیاز برای پیشرفت کشور و پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی طراحی شده است که در حضور دکتر رئیسی تشریح شدند.
در ادامه رئیس‌جمهور از نمایشگاه تعالی قدرت نرم انقلاب اسلامی و میز‌های آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری، تحول علوم انسانی، تولید قدرت نرم و سرمایه انسانی و تعالی سازمانی بازدید کرد. رئیسی در ادامه از غرفه‌های نمایشگاهی دایر شده در حوزه‌های تحول در علوم پایه و دستاورد‌های آن در عرصه‌های فیزیک، شیمی و ریاضی، نمایشگاه پدافند غیرعامل و جنگ نوین، غرفه عمق‌بخشی داخلی و خارجی به مبانی انقلاب اسلامی، غرفه نهضت ترجمه آثار فاخر تولید شده و تجربیات متراکم انقلاب اسلامی به زبان‌های مختلف، غرفه تجربه‌نگاری انقلاب اسلامی در سه زیربخش تجربه‌نگاری افراد و خبرگان انقلاب اسلامی، تجربه‌نگاری رخداد‌های ویژه در انقلاب اسلامی و تجربه‌نگاری موضوعی از جمله در حوزه تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی بازدید کرد. رئیس‌جمهور همچنین از نمایشگاه اقدامات و آخرین دستاورد‌های دانش‌بنیان مرکز رشد در دانشگاه جامع امام حسین (ع) در عرصه‌های علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه نیز بازدید کرد.
بازدید از آزمایشگاه و نمایشگاه هوش مصنوعی و رباتیک و نیز هوش مصنوعی و علوم شناختی بخش بعدی برنامه حضور دکتر رئیسی بود که ضمن ارائه و تشریح اقدامات و دستاورد‌های این حوزه، پروژه‌های آتی این بخش نیز در حضور رئیس‌جمهور ارائه شد. محصولات فناورانه در حوزه هوش مصنوعی برای حل نظام مسائل کشور، پهپاد‌های شناسایی و استفاده از نسل جدید متاورس برای تربیت نیروی انسانی از جمله دستاورد‌هایی بود که در این بخش به نمایش گذاشته شده بود. دکتر رئیسی همچنین از آزمایشگاه و نمایشگاه دریایی حل نظام مسائل سطحی و زیرسطحی کشور، مرکز تحقیقات ملی آیرودینامیک، مرکز علم و فناوری پیشرانش و نمایشگاه دستاورد‌های حوزه عمران، آب، انرژی و پدافند غیرعامل بازدید کرد. در این بخش‌ها آخرین دستاورد‌ها و پژوهش‌ها در حوزه ساخت شناور‌های سطحی و زیرسطحی، ساخت و ارتقای پرنده‌های کوچک و بزرگ، پیشران‌ها، فیلتراسیون آب، پردازش آب، سیالات ضدتبخیر و تجهیزات و روش‌های اکتشاف آب عمیق به نمایش گذاشته شده بود.

ایجاد تحول در گرو حرکت دانشگاه‌هاست
سید ابراهیم رئیسی پس از این بازدید، در دیدار رؤسای دانشگاه‌های برتر و معین کشور و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران که در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، ضمن توصیه و دعوت جامعه دانشگاهی کشور به بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های چشمگیر دانشجویان این دانشگاه، به بیانات رهبری معظم انقلاب در آغاز سال نو مبنی بر ضرورت ایجاد تحول در کشور اشاره کرد و گفت: دولت ایجاد این تحول در کشور را مسئولیت و وظیفه سنگین خود می‌داند و پیشران این تحول نیز، حرکت دانشگاه‌هاست. رئیس‌جمهور با اشاره به مأموریت و وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای زمینه‌سازی در ایجاد تحول با بهره‌گیری از علم و دانش، بر ضرورت بازنگری در اقدامات و فعالیت دانشگاه‌ها تصریح کرد: آنچه موجب شده امروز از دانشگاه جامع امام حسین (ع) به عنوان یک دانشگاه تراز و موفق یاد کنیم مأموریت‌محوری است به عبارت دیگر این دانشگاه مأموریت خود را در ایجاد پشتوانه علمی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری از نظام و انقلاب تعریف کرده است.

مسئله محوری، اقدام اساسی دانشگاه امام حسین
دکتر رئیسی با بیان اینکه اقدام اساسی دانشگاه امام حسین (ع) حرکت از مقاله‌محوری به سمت مسئله‌محوری است، تصریح کرد: مقاله و تولید علم مهم است، اما زمانی اثربخش و مفید خواهد بود که جامعه را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهد. رئیس‌جمهور در ادامه یکی از خلأ‌های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور را عدم مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: آنچه موجب شده که دانشجو به‌رغم تسلط بر فرمول‌ها، در اجرا دچار مشکل باشد، عدم توجه به مسئله مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در دانشگاه‌هاست. رئیسی با تأکید بر اهمیت علوم پایه به ویژه علوم انسانی نسبت به سایر علوم دیگر افزود: برای ما علوم مهندسی و پزشکی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، اما به هیچ‌وجه نباید جایگزین علوم انسانی شوند چراکه ما در حوزه علوم انسانی صاحب اندوخته‌های فراوانی هستیم و برای دنیا در این زمینه حرف داریم و می‌توانیم متکی بر علوم انسانی تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد، با مهارت، تزکیه شده و پایبند به کشور، نظام و مردم را یادآور شد و افزود: امروز انتظار اصلی از دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارت‌آموزی در استفاده از فناوری‌های نوین برای رشد و پیشرفت کشور است.
رئیس‌جمهور همچنین ضرورت بازنگری در فرآیند‌ها در آموزش عالی کشور به عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد تحول را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: رویکردی منتج به تحول خواهد شد و ظرفیت‌ها را از بالقوه به فعلیت درخواهد آورد که ابتدا مبتنی بر تولید علم، کسب دانش و فرمول‌های علمی باشد و در ادامه نسبت به جامعه و نیاز آن شناخت داشته باشد. رئیسی در ادامه بهره‌گیری از منظومه فکری رهبری معظم انقلاب در حوزه علم و دانشگاه و همچنین اقدامات دانش‌بنیان را در ایجاد تحول در کشور بسیار مؤثر دانست و ضمن توصیه همه مدیران دستگاه‌های اجرائی کشور به تعریف فعالیت‌های خود در کنار دانشگاه و علم و فناوری، گفت‌: آنچه که امروز می‌تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند و موجب افزایش بهره‌وری شود حرکت به سمت کار علم پایه و فناورانه است و تجربه ما نیز ثابت کرده در هر حوزه‌ای از دانش بهره برده‌ایم، کار‌های بزرگ و توفیقات زیادی به‌دست آمده است.

حاضر نیستیم نسخه دیگران را بپذیریم
رئیس‌جمهور مسئله‌یابی، تدوین نظام مسائل کشور و یافتن راهکار‌های حل این مسائل را از دیگر وظایف مهم دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: گردهم آمدن مسئولان و دست‌اندرکاران با دانش‌پژوهان و دانشگاهیان و اساتید دور یک میز به منظور مسئله‌یابی در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، صنعت و معدن و انرژی و یافتن راهکار‌های حل این مسائل در این مسیر از ضرورت‌هاست که با «دانش‌پیشرفته و فرهیختگی دانشگاهیان»، «بهره‌گیری از ظرفیت جوانان با انگیزه و با اندیشه» و «اقدامات جهادی مدیران» می‌توان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل و مسائل را حل کرد. رئیسی در ادامه مدیران دستگاه‌های اجرایی را به «پیگیری مداوم کار‌ها تا حصول نتیجه»، «پرهیز از گرفتار شدن در نظامات اداری پیچیده و بروکراسی» و «عدم توقف پروژه‌ها و طرح‌ها به صرف نظر یک کارشناس» توصیه کرد، اظهار داشت: ما در پیشبرد امور کشور حتماً از تجربیات دیگر کشور‌ها نیز بهره خواهیم برد، اما حاضر نیستیم به سهولت نسخه دیگران را بپذیریم.

دانشگاه باید گره از زندگی مردم بگشاید
رئیس‌جمهور در ادامه ضمن اعلام آمادگی دولت برای مساعدت در امر مهارت‌آموزی دانشجویان، وزارت علوم را مکلف کرد که ظرف مدت یک ماه زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پیوند و هم‌افزایی میان دانشجویان و مجریان و بهره‌گیری از دانش آنان را در صنعت و معدن، کشاورزی، راهسازی و دیگر بخش‌های مختلف اجرایی ایجاد نماید. رئیسی با بیان اینکه نیاز امروز کشور علم نافع و بازکننده گره از زندگی مردم است که راه آن نیز از مسیر دانشگاه‌ها می‌گذرد تأکید کرد‌: دولت دانشگاه را اتاق فکر خود می‌داند و انتظار دارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی با ظرفیت خود در حل مسائل کشور به دولت کمک کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار