کد خبر: 1211127
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
مناسبات تهران- اسلام‌آباد با درک سازنده چالش «تروریسم» ترمیم می‌شود

جوان آنلاین: تنش‌های مرزی که به تازگی بر روابط ایران و پاکستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه، سایه انداخته بیش از هر موضوعی به تحرکات تروریستی گروه موسوم به «جیش‌العدل» برمی‌گردد؛ تحرکاتی که انتظار می‌رفت پیش‌تر به صورت مجدانه و هدفمند پیگیری و خنثی می‌شد.
به نوشته ایرنا، جمهوری اسلامی ایران همواره در صدر کشور‌های پیشتاز در مقابله‌کننده با تروریسم و افراط‌گری قرار داشته است تا جایی که چندی پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» را که پیشنهاد ایران بود، به تصویب رساند. اوج تقابل تهران با تروریسم و افراط‌گرایی در جریان تحرکات داعش خود را نشان داد، در حالی که ایران همواره قربانی خشونت و تروریسم بوده است.
حدود دو هفته پیش شاهد حمله تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی بودیم که به شهادت حدود ۱۰ تن از هموطنان‌مان منجر شد. پس از آن سپاه پاسداران عملیاتی انتقامی در واکنش به حملات تروریست‌ها به کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان، اهدافی را در اربیل عراق و سوریه با موشک‌های بالستیک هدف قرار داد.
این عملیات بعد از هشدار‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران به حامیان اصلی تروریست‌های منطقه امریکا و رژیم‌صهیونیستی اجرا شد و با وجود تلاش‌های رسانه‌ای غربی و صهیونیستی برای متهم کردن ایران، کارشناسان و مقامات سیاسی کشور‌های مختلف این اقدام را حقی محفوظ برای جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت خود دانستند.
گروهک جیش‌العدل که بیشتر در ایران با نام «جیش‌الظلم» شناخته می‌شود، همواره از خاک پاکستان برای ضربه زدن به امنیت ایران بهره می‌گیرد و تحرکات روزافزون این گروهک، بسترساز حمله سپاه پاسداران به مقر آن‌ها شده است. افزون بر اقدامات تروریستی خونباری که حدود دو هفته پیش در مسیر گلزار شهدای کرمان انجام گرفت، به تازگی سرهنگ پاسدار «حسینعلی جاودان‌فر» مسئول مرکز آفرینش‌های هنری سپاه سلمان در جاده خاش به زاهدان مورد اصابت گلوله تروریست‌های مسلح قرار گرفت و به شهادت رسید. گروه تروریستی جیش‌الظلم با صدور بیانیه‌ای، مسئولیت تیراندازی به خودروی نظامی و شهادت ایشان را بر عهده گرفت. با تداوم فعالیت‌های تروریستی جیش‌الظلم، سه روز پیش دو مقر این گروهک تروریستی با پهپاد و موشک در ارتفاعات مرزی بلوچستان منهدم شد و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس در این زمینه گفت: هیچ یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک و پهپاد‌های ایرانی قرار نگرفتند. گروه جیش‌العدل را هدف قرار دادیم نه شهروندان پاکستانی، هدف ما ایرانی‌های تروریست در خاک پاکستان بوده است.
وزیر خارجه ایران تصریح کرد: هیچ تعارفی با تروریست‌های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت ایران را تهدید می‌کنند، نداریم. به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می‌گذاریم، ولی اجازه نمی‌دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند و امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می‌دانیم.
در مقابل به دنبال حمله صبح پنج‌شنبه (۲۸‌دی) از سمت پاکستان به یک روستای مرزی در اطراف سراوان در استان سیستان‌و‌بلوچستان که به ادعای سران اسلام‌آباد با هدف تخریب مخفیگاه‌های گروهی تروریستی موسوم به «سرمچار» صورت گرفت، ۹تن کشته شدند.
مواضع رسمی و اعلانی دو کشور، اما از «برادری»، «حسن همجواری» و «احترام به حاکمیت» طرف مقابل نشان دارد، از بیانیه وزارت خارجه پاکستان که تأکید می‌کند «ایران کشوری برادر است و مردم پاکستان برای مردم ایران احترام و محبت زیادی قائل هستند» تا تأکید مواضع گرم «ممتاز زهرا» سخنگوی وزارت امور خارجه و «عارف علوی» رئیس‌جمهوری این کشور.
«در‌های باز دیپلماتیک» و «تداوم رایزنی‌ها» در خصوص حل مسائل به ویژه در زمینه تروریسم، موضوعی است که از سوی مقامات دو طرف و نیز استراتژیست‌ها پیشنهاد می‌شود. بی‌تردید، حل این اختلاف با وجود اشتراکات فراوان در حوزه‌های دیگر، بستر را برای تعمیق مناسبات هموار خواهد کرد.
اولویت دادن به امنیت و نظارت مرزی، نخستین و مهم‌ترین شرط رونق فعالیت‌ها و تبادلات اقتصادی و تجاری در مرز ۹۰۹کیلومتری میان ایران و پاکستان است، اما گروه‌های تروریستی همچون گروهک موسوم به جیش‌العدل در مجاورت مرز‌ها مانع هم‌افزایی این همگرایی است. به رغم نشست‌ها و گفتگو‌های مشترک فراوان مسئولان مرزی، امنیتی، نظامی و انتظامی ایران و پاکستان و توافق‌های پرشمار برای تلاش‌های مشترک طرفین به منظور تقویت امنیت مرز‌ها و مبارزه مشترک با تروریسم، اما به نظر می‌رسد این مأموریت مهم از سوی اسلام‌آباد تحقق نیافته است.
تحرکات گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا در پاکستان، نه تنها مخل آرامش و امنیت کشور‌های همجوار است بلکه همواره ثبات و امنیت کشور میزبان را نیز به مخاطره می‌اندازد. این گروه‌های تکفیری و تروریستی منطقه که بیشترشان بعد از حملات امریکا به افغانستان و عراق در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ ایجاد و تقویت شدند، اینک با اهداف چندگانه صورت می‌گیرد؛ اهدافی، چون ممانعت از ثبات امنیتی منطقه و کشور‌های مسلمان، پیشبرد پروژه اسلام‌هراسی، بسترسازی برای مداخله، انحراف افکار عمومی جهان از مسئله غزه و ... از آن جمله هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار