کد خبر: 1210383
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
کاربران شبکه‌های اجتماعی از فقدان دکتر کریم مجتهدی نوشتند
دکتر «کریم مجتهدی» از استادان بنام فلسفه و از چهره‌های ماندگار ایران پس از یک دوره بیماری درگذشت. دکتر مجتهدی تألیفات بسیاری را در حوزه فلسفه از خود به جای گذشت و دانشجویان بسیاری را تربیت کرد

جوان آنلاین: دکتر «کریم مجتهدی» از استادان بنام فلسفه و از چهره‌های ماندگار ایران پس از یک دوره بیماری درگذشت. دکتر مجتهدی تألیفات بسیاری را در حوزه فلسفه از خود به جای گذشت و دانشجویان بسیاری را تربیت کرد. فلسفه نقادی کانت، فلسفه در قرون وسطی، فلسفه تاریخ، پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل، فلسفه و تجدد، نگاهی به فلسفه‌های جدید و معاصر در جهان غرب، درباره هگل و فلسفه او، آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب، فلسفه در آلمان، سهروردی و افکار او و فیلسوف دانشجو است شماری از تألیفات پرتعداد اوست. ایشان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه سوربن فرانسه گذرانده و رساله دکترای خود را با مشاوره هانری کربن نگاشته بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی در توئیت‌هایی فوت او را تسلیت گفته و از فقدان این دانشمند برجسته و ارزشمند نوشتند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.


امیرعلی علامه‌زاده:
کریم مجتهدی، فلسفه‌دان و استاد فلسفه دانشگاه تهران، در سن ۹۳ سالگی درگذشت. او دانش‌آموخته سوربن فرانسه و از مدرسان فلسفه دکارت و کانت بود. سهم او از پژوهش و تألیف اثر فلسفی، نشر بیش از ۲۰ اثر بوده است.
صفحه «مجله نقد اندیشه»:‌
می‌خواهم هشداری به خودمان بدهم… پیر خردمند و دانشمند فرزانه دکتر ‎کریم مجتهدی درگذشت و جمع بزرگی از دوستدارانش را عزادار ساخت. آخرین هشدار دکتر مجتهدی این بود که «تظاهر به علم جای شناخت علم را گرفته» و این وضع، شکست عقلانیت در ایران را تشدید می‌کند. رحمت خدا بر او. ‎#تسلیت
سیدحسین حسینی:
‏متأسفانه خبردار شدیم دکتر کریم مجتهدی مرحوم شدند. چندین سال در پژوهشگاه علوم انسانی همسایه اتاق کار ایشان بودم و جز ادب و احترام هیچ ندیدم. هربار که از کنار اتاقش می‌گذشتم بگونه‌ای متمرکز مشغول نوشتن بود...
سیدسعید لواسانی:
استاد بزرگوار و عزیزم دکتر کریم مجتهدی قالب مادی را گذاشت و به جهان باقی شتافت. خدا سبحان رحمت خود را بر معلم، مربی، استاد متفکر ما نازل کند. درس‌های زیادی از استاد گرفتم که مهم‌ترین آن‌ها اهمیت اندیشه و عمل برمبنای اندیشه و توجه به هویت ایرانی و تاریخ و فرهنگ اصیل خود است.
حمیدرضا میررکنی:
دکترکریم مجتهدی درگذشت. برای دانشجویان و علاقمندان فلسفه خبر تلخی است. خیلی. دکتر برای شخص من اسوه تا پای‌جان متعهد به فلسفه بودن بود. شور و ذوقش در فلسفه باعث می‌شد شاعرانگی فلسفه را جدی بگیرد و پختگی‌اش باعث می‌شد از ضوابط و حدود فلسفه چونان یک علم عدول نکند.
صفحه توئیتری «ساعدنیوز»:
استاد کریم مجتهدی فیلسوف معاصر ایرانی و مؤلف ده‌ها جلد کتاب دانشگاهی تراز اول در حوزه غرب شناسی و فلسفه‌های مدرن غربی و چهره ماندگار فلسفه ایران در ۹۳ سالگی دارفانی را وداع گفت. دکتر مجتهدی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های دانشگاهی ایران و از مفاخر ملی در حوزه علوم انسانی است.
سیدحسین طباطبایی:
یکی از بخت یاری‌های من تلمذ نزد اساتید بزرگ ایرانی در حوزه فلسفه بوده است و به این بخت شادمان و مبتهج‌ام و سپاسگزار لطف خداوند. یکی از این اساتید که هیچگاه نظم، دانش و اخلاق تدریس‌اش را فراموش نمی‌کنم. دکتر کریم مجتهدی بود. روحش شاد و یادش گرامی.
محمدرضا کردلو:
«کسی ایرانی است که اراده می‌کند ایرانی بماند. اراده‌ای که حفظ می‌کند که من ایرانی هستم و دست‌بردار نیستم؛ خواه در تهران باشد، خواه در امریکای شمالی یا جنونی، اسپانیا، آلمان، انگلستان و هرکجا که باشد او خود را حفظ می‌کند و این همان عشق به وطن است و فقط همین می‌ماند.» کریم مجتهدی
منوچهر دین‌پرست:
دکتر کریم مجتهدی استاد فلسفه دانشگاه تهران درگذشت. او از نسلی بود که فلسفه را برای فلسفه خواند و معلمی کرد. تألیفات بسیاری داشت و دانشجویان بسیاری تربیت کرد. مهربان و سخت گیر و منضبط بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار