کد خبر: 1206969
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰

فعالیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در حوزه ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات سابقه طولانی دارد، درست است که خیلی از مردم این را نمی‌دانند ولی از سال ۸۴ ورود قرارگاه خاتم به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رقم خورده است و قرب سماوات جهت انجام پروژه‌های مهم این حوزه شکل گرفت و پس از آن به گروه تخصصی سماوات تغییر عنوان پیدا کرد.


محمود شجاعی معاون فنی و مهندسی هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در حاشیه نمایشگاه تلکام با بیان مطلب فوق به «جوان» گفت: بعد از مدتی با توجه به قابل توجه بودن تعداد پروژه‌ها و ایجاد چند مؤسسه و شرکت ذیل گروه تخصصی سماوات، همزمان با تغییر ساختار در قرارگاه و ایجاد هلدینگ‌های تخصصی متناظر با وزارتخانه‌های مختلف، هلدینگ تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفت.
شجاعی با بیان اینکه هلدینگ تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات یا به اختصار هلدینگ ICT، در بخش‌های حیاتی و پراهمیت کشور ورود کرده است، افزود: مجموعه‌های توانمند هلدینگ ICT چندین پروژه کلان و حیاتی کشور مانند پروژه توسعه ظرفیت شبکه انتقال دیتای کشور (لایه زیرساختی شبکه ملی اطلاعات)، توسعه شبکه فیبر نوری کشور، شبکه ملی سیگنال رسانی صداوسیما، دیسپچینگ ملی گاز ایران و اسکادای گاز استان تهران را اجرا کرده است و به موازات پیشبرد این پروژه‌های بزرگ بر بخش‌های دانش‌بنیان نیز تمرکز کرده و بوی‌سازی تجهیزات سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های گلوگاهی و مهم کشور را در دستور کار قرار داده که نمونه آن سامانه نرم‌افزاری مدیریت شبکه و تجهیزات پروژه دیسپچینگ ملی گاز کشور است. نرم افزار مدیریت شبکه مذکور به دلیل ملاحظات پدافند غیرعامل باید بومی می‌شد و تجربه مشابهی در این اندازه و مقیاس در کشور وجود نداشت، لذا با همت نخبگان جوان کشور طراحی و پیاده‌سازی شد و در حال حاضر این نرم‌افزار بومی است که شبکه وسیع گاز کشور را مدیریت می‌کند. ناگفته نماند، در سرمای شدیدی که دو سال پیش گریبانگیر کشور شد اگر این سامانه راه‌اندازی نشده بود، در کشور دچار مشکل و بحران می‌شدیم.
وی رسیدن به این مهم را اعتماد به بخش داخلی عنوان کرد و گفت: در این هلدینگ به نیرو‌های متخصص جوان اعتماد شده است و آن‌ها را شناسایی کرده و آموزش می‌دهیم و کار خوب قرارگاه این است که افراد باسابقه فنی در کنار جوانان با هم کار‌ها را پیش می‌برند، این باعث انتقال دانش و مهارت به قشر جوان می‌شود و اعتماد به نفس پیدا کرده و کار را به نتیجه می‌رساند.
به گفته معاون فنی هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) از تمام ظرفیت‌های برتر داخلی برای انجام پروژه‌های ملی استفاده می‌شود و به عبارتی ما رهبر و حامی این شرکت‌ها هستیم. به عنوان مثال تجهیزات مهم لایه انتقال نوری و لایه دسترسی دیتا که لبه فناوری است، از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان همکار ما در حال تولید و توسعه می‌باشد.
شجاعی از ورود این هلدینگ به هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و ارتقای قدرت ما در منطقه اشاره کرد و افزود: هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس نیاز‌های مختلف هلدینگ‌های تخصصی قرارگاه نسبت به هوشمندسازی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا مثل هوش مصنوعی در حوزه‌های راه و تونل، نفت و گاز، صنعت و معدن، آب، حمل‌و‌نقل و شهر هوشمند اقدام کرده است. در حوزه اینترنت اشیا نیز باید زیرساخت مناسب را ایجاد کرد؛ لذا با رصد تکنولوژی‌های روز دنیا یکی از کاربردی‌ترین تکنولوژی‌ها در شبکه‌های ارتباطی اینترنت اشیا را شناسایی کرده و تجهیزات آن را بومی کردیم. این تجهیزات مبتنی بر پروتکل ارتباطی و استاندارد «لورا ون» بوده و فی‌الحال به صورت محلی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
معاون فنی هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) درباره نگهداشت نیروی انسانی هلدینگ هم گفت: بازار مهاجرت نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات داغ است و نگرانی بابت کمبود نیروی انسانی کیفی وجود دارد. البته قرارگاه بیش از ۵۵ هزار نیروی پرورش یافته فعال در سطوح مختلف کارگاهی و ستادی دارد و این به علت سعی مجموعه در پرورش و حفظ نیرو می‌باشد و هنری که تاکنون داشته‌ایم این است که با عوامل انگیزشی مانند ارتقای دانش و مهارت و گسترش تنوع فضای کار در حوزه‌های فنی و مهندسی و عمق بخشی دانشی و مهارتی به نیروها، آن‌ها را در داخل کشور نگه داریم. البته تعداد انگشت‌شمار و اندکی هم جدا شده‌اند که امری طبیعی در هر سازمان به خصوص مجموعه‌های بزرگ مانند قرارگاه می‌باشد.
وی به شناسایی و جذب شرکت‌های دانش‌بنیان هم اشاره و اظهار کرد: ما آن‌ها را حمایت کرده و راهنمایی و نظارت فنی می‌کنیم تا بتوانند به نتیجه برسند و محصول خود را ارائه دهند و ما آن‌ها را در پروژه‌ها استفاده کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار