کد خبر: 1204886
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
زمینه سازی برای شکست رسمی اوکراین؛
این روزها منابع نظامی و اطلاعاتی غرب، دستور کار مشترکی را در قبال جنگ اوکراین تعریف کرده‌اند که مبتنی بر ادعای شکست روسیه و در عین حال اجتناب از کمک‌های نظامی و مالی بیشتر به اوکراین است!

جوان آنلاین: تخمین‌ها از تلفات روسیه در اوکراین مدت‌هاست که بسیار متفاوت بوده است. پس از اینکه لندن اخیراً یک عدد شش رقمی ارائه کرد، سرویس‌های مخفی ایالات متحده اکنون همین ادعا را مطرح کرده اند. واشنگتن و لندن مدعی شده اند از نیروهایی که پوتین در سال ۲۰۲۲ به جنگ فرستاد، چیز زیادی باقی نمانده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زنند که در مجموع ۳۱۵هزار سرباز روس از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ مجروح یا کشته شده‌اند. محافل پارلمانی در واشنگتن، با استناد به اسناد آزاد شده از سوی این نهادهای اطلاعاتی، می‌گویند این میزان برابر با ۸۷درصد از نیروهای مسلحی است که قبل از جنگ ۳۶۰هزار سرباز را شامل می‌شد!

به گزارش بصیرت، اما سوال اصلی اینجاست که چرا انعکاس این آمار و ارقام، در میدان نبرد در شرق اوکراین و حتی دیگر نقاط جنگ مشاهده نمی‌شود؟! به عبارت بهتر، اگر حتی بخشی از این آمار صحت داشته باشد، اکنون باید شاهد پیشروی روزانه و حتی ساعتی نیروهای اوکراینی در تصرف دونتسک و لوهانسک و حتی کریمه بودیم! فراتر از آن، اگر چنین آماری صحت داشت شاهد سبقت کشورهای عضو ناتو از یکدیگر در انصراف از ارسال کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین نبودیم. نکته مهم‌تر اینکه وال استریت ژورنال با استناد به اسناد ادعایی و دروغین منتشر شده توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس گزارش داد که جنگ، توان نیروهای مسلح روسیه را ۱۵ سال به عقب انداخته است. با این حال، نیروهای کرملین اخیراً توانسته‌اند در میدان نبرد بار دیگر به موفقیت‌هایی دست یابند! به عبارت بهتر، میان ادعای مطرح شده غرب و نتایج میدانی نبرد، تناقضی آشکار و عمیق وجود دارد که تحت هیچ عنوانی قابل توجیه نیست.

زمینه سازی برای شکست رسمی اوکراین
واقعیت امر این است که تا زمان اعلام شکست نهایی و رسمی اوکراین در جنگ با روسیه زمان زیادی باقی نمانده است. مواضع رسمی و غیر رسمی سران ناتو از جمله ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی نشان می‌دهد که تاب آوری ناتو در جنگ روسیه به پایان رسیده و اوکراین نیز باید به سرنوشت محتوم خود تن دهد:قربانی شدن در مسیر بلندپروازی‌های ناتو! در چنین وضعیتی مقامات آمریکایی و اروپایی در صدد القای شکست و ناکامی روسیه در جنگ اوکراین هستند. به عبارت بهتر، آن‌ها قصد دارند با مانور بر روی برخی داده‌ها و اطلاعات کاذبی که در خصوص جنگ اوکراین (و تلفات نیروهای روسی) منتشر می‌کنند، بار روانی شکست سنگین مشترک اوکراین و ناتو در جنگ را کاهش دهند. غرب در صدد تنظیم فرامتن‌های روانی و تبلیغاتی با هدف تمرکززدایی افکار عمومی دنیا نسبت به شکست سنگین ناتو در اوکراین می‌باشد. این بازی تبلیغاتی مشترکا از سوی واشنگتن و لندن آغاز شده و رسانه‌های غربی نیز به مانند همیشه تکمیل کننده پازل بازی نهادهای رسمی و پنهان قدرت درکشورهایشان می‌باشند.

آنچه ازمواضع سران غربی طی هفته‌های غربی استنباط می‌شود، زمینه سازی برای اعلام شکست اوکراین درجنگ با روسیه است. اظهارات اخیر دبیر کل ناتو در خصوص جنگ اوکراین، منجر به نگرانی و وحشت شدید ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور شده است. ینس استولتنبرگ در این خصوص می‌گوید:
" کشورهای عضو ناتو باید منتظر دریافت خبرهای بدی از جنگ اوکراین باشند. جنگ‌ها به صورت مرحله‌ای توسعه می‌یابند، اما ما باید از اوکراین در شرایط خوب و بد حمایت کنیم. "
این نخستین بار از آغاز جنگ اوکراین است که دبیر کل ناتو صراحتا سخن از شکست این کشور در جنگ با روسیه پرده برداری می‌کند. حتی در جریان شکست اوکراینی‌ها در نبرد باخموت و تصرف مناطقی مانند لوهانسک و دونتسک توسط روسیه، مقامات ارشد پیمان آتلانتیک شمالی حاضر نشدند از شرایط خطرناک و بحران زده ارتش اوکراین سخن به میان آورند! ضمن آنکه بایدن و دیگر مقامات امریکایی نیز طی روزهای اخیر به زلنسکی پیام داده اند که دیگر به فکر ادامه کمک‌های مالی و نظامی غرب به کی یف نباشد، زیرا نشانه‌ای دال بر پیروزی اوکراین در جنگ وجود ندارد.

ناتو مقصر است
باید ناتو را بانی و مقصر اصلی شکست در جنگ اوکراین دانست. تاکید مداوم سران ناتو بر تحریم روسیه و ادامه جنگ، منجر به بروز بحران‌های بی شماری گردید و از سوی دیگر، قدرت مدیریت حداقلی ابعاد میدانی و محیطی نبرد را از آتلانتیکی‌ها سلب کرد. پیام سخنان اخیر استولتنبرگ برای زلنسکی مشخص است:ناتو دیگر نمی‌تواند به نقطه اتکای همیشگی کی یف در جنگ با روسیه تبدیل شود. این به معنای پایان تاریخ مصرف زلنسکی برای سران پیمان آتلانتیک شمالی می‌باشد. استولتنبرگ کمتر از یکماه قبل، از اراده و عزم مجموعه متبوع خود برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه و حتی آمادگی برای عضویت این کشور در ناتو خبر می‌داد، هم اکنون به پیام آور شکست کی یف در جنگ تبدیل شده است. فرسایشی شدن جنگ اوکراین، تبدیل به پاشنه آشیل زلنسکی و ناتو شده و بسیاری از دولت‌هایی اروپایی‌ها تحت تاثیر مخالفت افکار عمومی کشورهایشان از اجرای تعهدات تسلیحاتی و اقتصادی خود در حمایت از دولت زلنسکی سرباز زده اند. اخیرا نیز مقامات رسمی و دولتی جمهوری چک در بیانیه‌ای اعلام کردند که توان استمرار حمایت‌های نظامی خود از اوکراین را از دست داده اند. در چنین شرایطی مقامات ارشد ناتو در بن بست خودساخته گرفتار شده اند. شکست ضد حمله ارتش اوکراین علیه روسیه، تمامی امیدهای ناتو برای تغییر موازنه در صحنه نبرد را از بین برده و اکنون، بحث بر سر نحوه حذف زلنسکی از معادلات قدرت (از سوی ناتو) است:ممکن است این اقدام بر اثر کودتای نظامی یا مجاب نمودن زلنسکی در خصوص پذیرش رسمی شکست در مقابل روسیه صورت گیرد. اخیرا رئیس جمهور اوکراین با لحنی خشمگینانه، اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی مبنی بر درخواست کاخ سفید و ناتو از کی یف مبنی بر اغاز مذاکرات آتش بس با روسیه را تکذیب کرد. با این حال مواضع اخیر استولتنبرگ به وضوح نشان می‌دهد که چنین اخباری کاملا صحت دارد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار