کد خبر: 1204194
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
حمیدرضا شاه‌نظری

امروز اخبار توقیف یا مورد حمله قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی و نیز نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که به این رژیم کمک می‌رسانند از سوی مبارزان یمنی و در عملی کردن وعده کمک آنان به فلسطینی‌ها به رویدادی عادی تبدیل شده است. اقداماتی که تا چندی پیش، انجام آن از سوی یمنی‌ها به مخیله کسی هم خطور نمی‌کرد. تا چند سال پیش، نگاه به کشور یمن با این تصور همراه بود که این کشور، یک سرزمین تاریخی است که در حال حاضر به عنوان دولتی درجه دو در جهان عرب به حساب می‌آید و تأثیری در معادلات جهانی ندارد و اتفاقاً وقتی به تاریخ این کشور و شخصیت‌های برجسته آن و نیز برخی روایات درباره نقش این کشور در تحولات آینده جهانی مراجعه می‌شد وضعیت سکون امروزی آن، بسیار عجیب می‌کرد. با این حال طی چند دهه اخیر و به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گویا این قدرت خفته و ناشناخته و نیز شریف و انسانی بیدار شده و طی چند دهه نقشی تعیین‌کننده در تحولات منطقه و حتی جهان پیدا کرده است. کشوری که حدود هشت سال قبل مورد حملات وحشیانه ائتلافی به رهبری امریکا و شامل برخی کشور‌های عربی منطقه همچون عربستان و امارات واقع شد، امروز پس از شکست این کشور‌ها و به پایان رساندن آن جنگ ویرانگر که به نابودی زیرساخت‌ها و کشته شدن ده‌ها هزار زن و کودک یمنی منجر شد، همچون ققنوسی از خاکستر ویرانه‌های جنگ برخاسته و دشمنان بشریت را به مبارزه می‌طلبد. هشت سال جنگ وحشیانه علیه ملت یمن نه تنها باعث محافظه‌کار شدن آنان نشد بلکه بر روحیه سلحشوری و شرافت آنان افزود که نتیجه آن، ورود علنی و رسمی به جنگ با دشمن صهیونیستی و حمایت تمام قد از ملت مظلوم فلسطین و ضربات جبران‌ناپذیر به هیمنه رژیم صهیونیستی و امریکا بوده است.
این حمایت همه‌جانبه و اقدامات نظامی مبارزان یمنی نقطه عطفی در تاریخ تحولات منطقه بوده و آثار راهبردی قابل توجهی دارد؛ اول اینکه در عمل، موقعیت بسیار ژئواستراتژیک یمن در منطقه را به همه نشان داد و بر همگان روشن نمود که تنگه باب‌المندب و منطقه استراتژیک دریای سرخ که روزانه حدود ۲/۶ میلیون بشکه نفت خام و ۳۰ درصد تجارت جهانی گاز از آن عبور می‌کند، کاملاً در ید قدرت محور مقاومت است و از امریکایی‌ها نیز کار چندانی برای مقابله ساخته نیست.
دوم اینکه با حملات به بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی به عنوان بندر حیاتی رژیم صهیونیستی و نیز ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی یا مرتبط با آنان، هزینه‌های اقتصادی زیادی بر این رژیم تحمیل و تجارت دریایی آن را با چالش جدی مواجه کرد.
سوم اینکه قدرت یمن نوین را در عرصه موشکی و پهپادی نشان داده و اراده این کشور با دارا بودن صدهاهزار رزمنده و برنامه‌ای راهبردی برای تجهیز و آماده شدن برای آینده و تغییر معادلات را نشان داد. چهارم اینکه نشان داد یمنی‌ها ملاحظات مختلف سیاسی، اقتصادی و یا داخلی بسیاری از طرف‌های دیگر را ندارند و به صورت یکپارچه آمادگی هر نوع اقدامی در برابر دشمن را دارند و پنجم اینکه برتری اخلاقی و منزلت سیاسی و شرافت انسانی خود در برابر دیگر حاکمان عرب را به همه ملت‌های عرب منطقه نمایان کرد و با جایگاهی که امروز در بین ملت‌ها پیدا کرده، شایستگی خود را برای قرار گرفتن در جایگاه رهبری اعراب در مناقشه با رژیم صهیونیستی و امریکا نشان داد.
بر اساس روایتی، یمنی‌ها اولین قومی بودند که دعوت حضرت ابراهیم برای بجا آوردن حج در خانه خدا را اجابت کردند. همچنین ریشه و اصل انصار در شهر مدینه که شامل دو قبیله اوس و خزرج بودند و در یاری به پیامبر (ص) و پیروزی ایشان بر مشرکین و کفار و استقرار اسلام، نقشی اصلی را داشتند، به قبیله ازد که یمنی است بر می‌گردد و از مسلمات تاریخی است که یمنی‌ها به دست امام علی علیه‌السلام به اسلام گرویدند و بعد‌ها شخصیت‌هایی، چون مالک اشتر نخعی، اویس قرنی، حجرابن عدی، هانی‌ابن‌عره، کمیل‌ابن‌زیاد و بسیاری شخصیت‌های مؤثر دیگر را تقدیم اسلام کردند. این سابقه نشان می‌دهد که از چنین ملتی که همواره پشتیبان حق بوده‌اند و در راه آن، ایثار و جانبازی کرده‌اند، نباید توقعی جز آنچه امروز انجام می‌دهند داشت.
امروز یمنی‌ها معادلات منطقه را دستخوش تحولات جدی قرار داده و امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را به مبارزه‌ای فرامی‌خوانند که پایان آن با پیروزی مستضعفین همراه خواهد شد. امروز ملت یمن و مبارزان یمنی به خوبی ثابت کردند که انصار واقعی خدا و دین خدا هستند. ملت یمن در هشت سال مقاومت جانانه در جنگی نابرابر و اقدامات شرافتمندانه امروز در دفاع از مظلوم و جنگ با مستکبرین ثابت کرد شرافت ملت مقاوم یمن در میان ملل جهان بسان شرافت عقیق یمنی در میان سنگ‌هاست. ملتی که امروز در اذهان ملل آزاده جهان، مساوی با شرافت و حق‌طلبی معنا می‌شود. ملتی که راه حق و آزادگی را انتخاب کرده و پرچم عزت، حق‌طلبی، دفاع از مظلوم و حمله به مستکبرین را در جهان برافراشته و چنین ملتی قطعاً تاریخ را ورق زده و تاریخ‌سازی خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار