کد خبر: 1204074
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
احضار نماینده طالبان افغانستان از سوی وزارت خارجه پاکستان پس از حمله دیروز به نیروهای امنیتی این کشور تنش‌های دوهمسایه را وارد مرحله جدیدی کرد و گزینه اقدام نظامی در خاک افغانستان روی میز پاکستان است.

جوان آنلاین: حمله مرگبار به یک پایگاه ارتش پاکستان در شهر «دیره اسماعیل خان» واقع در ایالت خیبرپختونخوا به عنوان استان همجوار مرزی با افغانستان باعث شد تا دولتمردان پاکستانی اتهام کارشکنی علیه کابل در مقابله با پدیده تروریسم در مرزهای مشترک را تکرار کنند.

به گزارش ایرنا، واکنش اسلام‌آباد به حدی شدت یافت که قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان شامگاه روز گذشته با احضار سرپرست سفارت افغانستان (نماینده طالبان در اسلام‌آباد) اعتراضات قوی به حمله روز گذشته به نیروهای پاکستانی را به طرف افغانستانی منتقل کرد. پاکستان مدعی شد که تروریست‌های دخیل در این حمله از قلمروی افغانستان استفاده کرده و گروه «تحریک جهاد» که نزدیک به گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان شناخته می‌شود، مسوولیت حمله به پایگاه ارتش را برعهده گرفته است.

براساس این گزارش، پاکستان اکنون به انتقام تهدیدکرده و منابع نظامی از تکاپوی این کشور برای اقدام نظامی در خاک افغانستان علیه آنچه طرف پاکستانی پناهگاه‌های تروریست‌ها می‌خواند، خبر می‌دهند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون امروز نوشت: اگرچه پاکستان گزینه‌های احتمالی برای انتقام کشته شدن ۲۳ نظامی خود را علنی نکرده است، اما منابع گفتند که حملات برون مرزی و همچنین حملات هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن مخفیگاه‌های تروریست‌ها در افغانستان روی میز است.

در این گزارش آمده است: پاکستان حمله اخیر را یک جنایت جدی و تحریک آمیز می داند و اطمینان دارد کسانی که پشت این حمله هستند تاوان آن را می پردازند. منابع تاکید کردند که پاکستان احتمالاً اقدامات «شدید و قاطع» علیه گروه تروریستی دخیل در این حمله را انجام خواهد داد.

پاکستان، تحریک طالبان پاکستان را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده و هرگونه مذاکره و سازش با این گروه را منتفی اعلام کرده است. از زمان روی کار آمدن هیات حاکمه موقت در افغانستان، طالبان پاکستانی به یک چالش جدی در روابط دو کشور تبدیل شده است تا جایی که اسلام‌آباد اعلام کرد: از زمان خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و روی کار آمدن طالبان، حملات تروریستی در پاکستان به ویژه با طراحی و مدیریت طالبان پاکستانی به شدت افزایش یافته است.

در عین حال طالبان افغانستان هرگونه ادعای طرف پاکستانی مبنی بر کم کاری در مبارزه با تروریسم و مدیریت مرزهای مشترک را بی اساس دانسته و از اسلام‌آباد خواست تا راهکار مشکلات خود را در داخل بجوید و دست از متهم‌ ساختن همسایه خود بردارد.

حمله تروریستی روز گذشته به نیروهای امنیتی پاکستان در شهر دیره اسماعیل خان جان ۲۳ نظامی را گرفت‌. ارتش پاکستان در اقدامی تلافی جویانه از هلاکت ۲۷ تروریست خبر داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی به یک پایگاه ارتش پاکستان در شهر «دیره اسماعیل خان» را که به جان باختن جمعی از نیروهای ارتش این کشور منجر شد، به شدت محکوم کرد.

روابط عمومی سفارت ایران در اسلام‌آباد نیز با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی به نیروهای امنیتی پاکستان را محکوم و با دولت و مردم این کشور به ویژه خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار