کد خبر: 1203970
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
رییس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که آماده است تا تنش و اختلاف در منطقه مورد مناقشه اسکیبو را از طریق رایزنی و مذاکره حل و فصل کند.

جوان آنلاین: نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که آماده است تا تنش و اختلاف در منطقه مورد مناقشه اسکیبو با گویان را از طریق رایزنی و مذاکره حل و فصل کند.

به گزارش مهر، رییس جمهور ونزوئلا از دیدار با عرفان علی، رییس جمهور گویان در ۱۴ دسامبر ابراز خرسندی کرد و گفت که آماده است این مساله را از طریق مذاکره حل کند.

این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود نیکلاس مادورو و عرفان علی ۱۴ دسامبر (پنجشنبه؛ ۲۳ آذر ماه) به میزبانی رالف گونسالوس نخست وزیر «سنت وینسنت و گرنادین ها» در دریای کاراییب، برای بررسی اختلافات ارضی مرتبط با منطقه «اسکیبو» دیدار و گفتگو خواهند کرد.

نخست وزیر «سنت وینسنت و گرنادین ها» با ارسال نامه‌ای به سران دو کشور در این خصوص نوشت: با توجه به مناقشه ارضی، ما به این نتیجه رسیدیم، ضروری است که روسای جمهور ونزوئلا و گویان گفتگوی دقیق چهره به چهره‌ای را به نفع همه انجام دهند. سران هر دو دولت از همزیستی مسالمت آمیز حمایت می‌کنند.

گفتنی است که در روز‌های گذشته نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرده بود: فرمان دادم که اسکیبو باید فورا در نقشه جدید ونزوئلا گنجانده، چاپ و به تمامی مدارس، دبیرستان ها، شورا‌های اجتماعی، موسسات عمومی، دانشگاه‌ها و تمامی خانه‌های کشور برده شود.

مردم ونزوئلا در همه‌پرسی مشورتی که در ۳ دسامبر برگزار شد، با رای مثبت ۹۶ درصدی از کاراکاس در خصوص منطقه مورد مناقشه اسکیبو در همسایگی با گویان حمایت کامل کرد.

مناقشه ونزوئلا و گویان در خصوص منطقه اسکیبو به دوره قبل از استقلال گویان باز می‌گردد.

زمانی که گویان مستعمره انگلیس بود، طبق تصمیم داوری مرزی در سال ۱۸۹۹، رودخانه اسکیبو به عنوان مرز غربی گویان تعیین شد؛ اما پس از استقلال گویان در سال ۱۹۶۶ و عدم شناسایی این مرز، بین دو کشور اختلاف ایجاد شد.

این منطقه که در حال حاضر به عنوان منطقه اسکیبو یا گویانا اسکیبا شناخته شده و در غرب رودخانه اسکیبو در مرکز گویان قرار دارد.

منطقه مورد مناقشه سرشار از منابع زیرزمینی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار