کد خبر: 1203197
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
در جریان بازدید اصحاب رسانه از مراحل ساخت پروژه مصلای امام خمینی (ره) مطرح شد
پروژه مصلای امام‌خمینی (ره) به‌عنوان نمادی از معماری ایرانی اسلامی امروزی براساس طرحی از پرویز مؤید عهد، در زمینی به مساحت ۶۳ هکتار در مرکز پایتخت واقع شده است. محور اصلی این پروژه، طولانی‌ترین محور است و در جهت قبله قرار دارد و به‌گونه‌ای طراحی شده که تمام بنا‌ها به موازات یا در جهت عمود به قبله قرار گرفته‌اند.
جوان آنلاین: مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) می‌گوید با پیشرفت مناسبی که در مجموعه و بخش‌های مختلف مصلی داشتیم در پایان سال ۱۴۰۱ آمادگی مصلی برای برگزاری نماز عید سعید فطر در روز‌های نخستین سال ۱۴۰۲ در ایوان مصلی اعلام کردیم که این مهم با استقبال مسئولان ذی‌ربط همراه شد و نماز باشکوه این روز به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلای امام‌خمینی (ره) اقامه شد. این هلدینگ به‌عنوان مجری مصلای تهران تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا با دقت، کیفیت و سرعت بالا باقیمانده اقدامات اجرایی احداث مصلی را به انجام برساند و همانند سایر پروژه‌هایی که در این سالیان تقدیم ملت ایران کرده این پروژه را به‌زودی تقدیم مردم ایران کند. 
 
پروژه مصلای امام‌خمینی (ره) به‌عنوان نمادی از معماری ایرانی اسلامی امروزی براساس طرحی از پرویز مؤید عهد، در زمینی به مساحت ۶۳ هکتار در مرکز پایتخت واقع شده است. محور اصلی این پروژه، طولانی‌ترین محور است و در جهت قبله قرار دارد و به‌گونه‌ای طراحی شده که تمام بنا‌ها به موازات یا در جهت عمود به قبله قرار گرفته‌اند. این پروژه دارای بخش‌های مختلف گنبد، ایوان، مناره، شبستان و... بوده و هر کدام از این عناصر با تناسبات طلایی و با اعداد مقدسی نظیر ۶۳، ۷۲، ۱۱۰ و ۱۱۴ طراحی و ساخته شده است. مناره‌های اصلی این پروژه که در طرفین ایوان عظیم این مجموعه قرار گرفته‌اند، ارتفاعی ۱۴۰ متری داشته و فاصله آن‌ها از یکدیگر ۱۴۰ متر است که در نگاه از روبه‌رو کادری مربع (کعبه) تداعی می‌شود و مناره‌ها در تراز‌های ۷۲ و ۱۱۴ متری دارای مأذنه هستند. 
 
 بنای فاخر مذهبی جهان اسلام
محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در جریان برگزاری اردوی راهیان پیشرفت اصحاب رسانه با بیان اینکه داشتن یک بنای فاخر مذهبی در تراز پایتخت ایران اسلامی مطالبه همیشگی مردم و مسئولان بوده است، اظهار داشت: «کار طراحی مجموعه مصلای امام‌خمینی (ره) با الگوبرداری 
از معماری ایرانی – اسلامی از سوی بزرگ‌ترین معمار‌های داخلی انجام شد و در زمینی به وسعت ۶۳ هکتار به مرحله اجرا  درآمده است.» 
وی گفت: «به‌دلیل ابعاد بزرگ سازه‌های طراحی شده برای مجموعه مصلی، به‌طور مثال ایوان مصلی که بزرگ‌ترین ایوان بتنی جهان محسوب می‌شود، گنبد مصلی نیز بزرگ‌ترین گنبد‌های جهان است که نیازمند یک مجموعه توانمند برای اجرای این طرح بود و نهایتاً قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به عنوان مجری انتخاب و این افتخار بزرگ نصیب قرارگاه شد.» 
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) از معرفی مصلای امام‌خمینی (ره) به‌عنوان یک بنای فاخر مذهبی به جهان اسلام در آینده نزدیک خبر داد و افزود: «مصلای تهران با سطح زیربنای وسیع، ظرفیت بالایی برای پذیرش نمازگزاران دارد و این امکان نیز وجود دارد که در حوادث غیرمترقبه از مجموعه فضا‌های آن به‌عنوان پدافند غیرعامل و محلی برای پناه‌دادن و اسکان آسیب‌دیدگان  استفاده کرد.» 
وی یادآور شد: «در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با استفاده از ظرفیت‌های مختلف و همکاری شایسته وزارت راه و شهرسازی، سرعت تازه‌ای به احداث بخش‌های مختلف مصلی داده که تقریباً تمام بخش‌های اجرایی فعال شد.» 
رحمانی خاطرنشان کرد: «با پیشرفت مناسبی که در مجموعه و بخش‌های مختلف مصلی داشتیم، در پایان سال ۱۴۰۱ آمادگی مصلی برای برگزاری نماز عید سعید فطر در روز‌های نخستین سال ۱۴۰۲ در ایوان مصلی اعلام کردیم که این مهم با استقبال مسئولان ذی‌ربط همراه شد و نماز باشکوه این روز به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلای امام‌خمینی (ره) اقامه شد.» 
وی تصریح کرد: «هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی به‌عنوان مجری مصلای تهران تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا با دقت، کیفیت و سرعت بالا باقیمانده اقدامات اجرایی احداث مصلی را به انجام برساند و همانند سایر پروژه‌هایی که در این سالیان تقدیم ملت ایران کرده این پروژه را نیز به‌زودی تقدیم مردم 
ایران کند.» 
 
 تکمیل ۱۲۰۰ پروژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)
محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با تشریح اقدامات اصلی این هلدینگ در اتمام هزار و ۲۰۰ پروژه گفت: «تعداد هلدینگ‌های تخصصی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) هفت مورد است که یکی از آن‌ها اختصاص به موضوع راه و شهرسازی دارد. 
وی گفت: «این هلدینگ از سال ۹۷ فعالیت خود را با ۱۴ مؤسسه یا زیرمجموعه اجرایی شامل دو شرکت مشاور، یک شرکت سرمایه‌گذاری و سه شرکت تجهیزاتی آغاز کرد.» 
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در ادامه با اشاره به اینکه حوزه‌های تخصصی یا گرایش‌هایی که این هلدینگ پیگیری می‌کند، شامل شش حوزه راه‌آهن، مترو، بیمارستان، تونل و تقاطع شهری، بزرگراه‌ها، مسکن و ابنیه خاص می‌شود، گفت: «در سنوات گذشته مجموعاً این هلدینگ بیش از هزار و ۲۰۰ پروژه را به اتمام رسانده‌اند و امروز هم در ۱۳۱ پروژه اجرایی در کشور در رشته‌های تخصصی مشغول فعالیت هستند.» 
وی همچنین عنوان کرد: «در یک سال اخیر ۴۹ پروژه تکمیل کرده و تحویل داده‌ایم که از بین آن‌ها هفت مورد از سوی شخص رئیس‌جمهوری افتتاح شد.» 
به گفته رحمانی، قرارگاه امروز یک مجموعه بزرگ نیروی انسانی و ماشین‌آلاتی متخصص در حوزه فنی و مهندسی در اختیار دارد که متعلق به مردم و کشور است و شبانه‌روز در حال خدمت‌رسانی هستند. در کنار این نیرو‌های متخصص زیادی در این هلدینگ تربیت شده که در افزایش سطح توانمندی فنی و مهندسی کشور کارساز بوده‌اند. 
 
 احداث مترو در ۹ کلانشهر
رحمانی در ادامه گفت: «یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه همه کشور‌ها توسعه حمل‌ونقل است که هلدینگ به‌صورت گسترده در این زمینه در حال فعالیت است. این امر وقتی مهم‌تر می‌شود که نگاهی به موقعیت استراتژیک کشور به‌عنوان مسیر اصلی ترانزیت بین شرق و غرب داشته باشیم.» 
وی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم از این موقعیت استفاده کنیم و قرارگاه در این زمینه گام‌های مهمی برداشته است، گفت: «یکی از حوزه‌ها ساخت مترو بوده که مجموعاً هلدینگ ۳۳۸ کیلومتر مترو در ۹ کلانشهر کشور احداث کرده یا در حال اجرا دارد. تعداد زیادی از این خطوط به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم در شرف بهره‌برداری هستند.» 
وی گفت: «متروی پرند که سال‌ها روی زمین مانده بود با یک تصمیم ریاست جمهموری و تأمین منابع، توانستیم آن را بدون هزینه‌زایی برای دولت به اتمام برسانیم.» 
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) افزود: «امسال در تهران دو ایستگاه میدان کتاب و دادمان به خطوط مترو اضافه کردیم. پروژه‌های دیگری هم مانند متروی قم در حال بهره‌برداری داریم که شش کیلومتر از آن تکمیل شده و امیدواریم با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده برای تأمین قطعات این مترو بتوانیم تا پایان سال این پروژه را به صورت کامل به بهره‌برداری برسانیم.» 
رحمانی در ادامه درباره دیگر پروژه‌های قطار شهری هلدینگ با اشاره به اینکه تمام خطوط متروی مشهد از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) انجام شده است، گفت: «تکمیل بخشی از خط ۳ این مترو در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. اهمیت این بخش این است که تمام ورودی شهر مشهد شامل راه‌آهن، فرودگاه و ترمینال را به حرم امام رضا (ع) وصل می‌کند.» 
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در ادامه با بیان اینکه ما بزرگ‌ترین ناوگان حفاری تونل‌ها را در اختیار داریم و همانطور که گفته شد در ۹ کلانشهر و ۱۴ پروژه مترویی در حال فعالیت هستیم، گفت: «با دانشگاه‌های مختلف برای داخلی‌سازی تجهیزات حفاری تونل تفاهمنامه امضا کرده‌ایم. به گفته وی ساخت داخلی ریل مخصوص مترو با همکاری ذوب‌آهن اصفهان یکی از این اقدامات بومی‌سازی قطعات است که برای اولین بار در متروی پرند و اخیراً هم در متروی مشهد استفاده شده است. تابلو‌ها و ایستگاه‌های پست برق هم از دیگر موارد بومی‌سازی‌شده هستند.» 
وی گفت: «امیدواریم با این تفاهمنامه‌ها بتوانیم سهم ۷۰درصدی داخلی را در سال آینده به ۹۰ و صد درصد برسانیم.»
 
 توسعه فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره)
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در ادامه به تشریح اقدامات این هلدینگ در حوزه فرودگاه پرداخت. 
وی با اشاره به اینکه هلدینگ تجربه فعالیت در فرودگاه دوم اهواز و توسعه فرودگاه خرم‌آباد را قبلاً داشته است، گفت: «امسال هم با برنامه توسعه وزارت راه و شهرسازی به بحث توسعه فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) ورود کرده‌ایم. این طرح بسیار راهبردی و یکی از پروژه‌های شاخص کشور محسوب می‌شود.» 
رحمانی گفت: «به‌دلیل اینکه می‌خواستیم این فرودگاه را در سطح بین‌المللی بسازیم با یک شرکت چینی به‌صورت مشارکتی همکاری داشتیم و قرار‌داد آن امضا شده است. کار اجرایی این پروژه شروع شده و قرار است فاز اول تا پایان سال آینده به پایان برسد. فاز اول شامل تکمیل باند‌های موجود و تجهیزات روشنایی آنهاست. در فاز بعد هم فضای بزرگ ترمینال جدید با وسعت ۴۱۰‌هزار مترمربع و برج مراقبت را که توانایی پوشش بزرگ‌ترین هواپیما‌های جهان را داشته باشد در دست اجرا خواهیم داشت.» 
وی همچنین ایجاد قطار سریع‌السیر و کمربندی و متروی پرند - فرودگاه را از دیگر اقدامات برای توسعه این فرودگاه عنوان و بیان کرد: «با ساخت این فرودگاه ظرفیت ترابری مسافری فرودگاه امام خمینی (ره) به ۳۵میلیون نفر در سال ۱۴۰۵ می‌رسد.»
 
 ۴۸۰۰ کیلومتر ساخت ریل
رحمانی در ادامه توضیح داد: «در حوزه ریلی هم که یکی از باسابقه‌ترین کار‌های هلدینگ است، در مجموع ۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در حال ساخت یا بهره‌برداری شده داریم. محور‌های ریلی مهمی هم در حال اجرا داریم و مهم‌ترین آن مسیر چابهار به زاهدان است که از سنوات گذشته شروع شده و تا سال ۹۹ که از طریق صندوق توسعه تأمین مالی شد، پیشرفت ۳۰ درصدی داشت. این پروژه کوهستانی بسیار سختی است، ولی با تزریق منابع مالی از اوایل سال ۱۴۰۰ به ۶۷ درصد پیشرفت رسیده است. مسیر خاش به زاهدان تکمیل شده که در آنجا رکورد روزانه ۲/۴ کیلومتر ریل‌گذاری را به ثبت رسانده‌ایم.»
وی گفت: «مسیر دیگر بندر امام به تهران است با توجه به اینکه نزدیک‌ترین بندر به تهران است و مسیر کنونی ظرفیت پایینی داشت، طرح دو‌خطه کردن این مسیر در دست اجراست.»
رحمانی در ادامه برخی از حوزه‌های فعالیت‌های دیگر هلدینگ را تشریح کرد و گفت: «در حوزه مسکن ما استراتژی تولید مسکن پیش ساخته و صنعتی را به‌صورت پایلوت اجرا کردیم و با یک کارگاه کوچک توانستیم روزانه هشت مسکن سه طبقه‌ای را تولید کنیم. بر همین اساس آمادگی داریم که در طرح‌های ساخت مسکن ارزان و سرعتی به دولت کمک کنیم.»
وی همچنین توضیح داد: «در حوزه راهسازی هم بیش از ۹۰۰ کیلومتر آزادراه و بیش از ۳ هزار کیلومتر بزرگراه ساخته شده است. همچنین در حوزه بیمارستان هم هلدینگ اخیراً وارد شده که نتیجه آن ساخت بیمارستان غدیر در کنار بیمارستان شهدای تجریش بوده است.»
به گفته وی در حوزه ابنیه خاص هم پروژه‌های بزرگ و جهانی مثل پل طبیعت، مصلای بزرگ تهران و پل صدر را در کانامه خود ثبت کرده‌ایم. همچنین ۲۱ پروژه محرومیت‌زدایی در سال‌های اخیر داشته‌ایم که ۴ هزار مورد آن مربوط به کلاس‌های درس بوده است. 
رحمانی در ادامه در مورد نحوه تأمین منابع انجام پروژه‌ها توضیح داد: «با دولت و شهرداری به‌صورت نقدی و غیرنقدی فعالیت می‌کنیم.»
وی گفت: «معمولاً تنها ۴ درصد از بودجه عمرانی کشور در اختیار قرارگاه بوده و مابقی آن از ظرفیت‌های داخلی مجموعه تأمین شده است. به‌طور خاص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی، تنها ۱۶ هزار میلیارد تومان سهم پروژه‌های قرارگاه است.»
 
 ویژگی‌های پروژه مصلای امام خمینی (ره)
 علمدار نوروزی دوست، مدیرعامل مؤسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در ارتباط با ابعاد پروژه مصلای امام‌خمینی (ره) بیان داشت: «آنچه از بیرون مصلی دیده می‌شود با کار‌ها و اقداماتی که در این پروژه صورت می‌گیرد، متفاوت است. ابعاد کار خیلی بیشتر از چیزی است که از بیرون دیده می‌شود. به‌عنوان مثال ارتفاع ایوان مرکزی مصلی ۷۲ متر است، به‌طوری که برج میدان آزادی می‌توان زیر این ایوان قرار بگیرد. ابعاد دهانه پایه‌های این ایوان ۱۱۰ در ۱۱۰ متر و بزرگ‌تر از وسعت زمین فوتبال است.»
وی ادامه داد: «سطح زمین در کف گنبدخانه ۹۰ متر است که این وسعت باید عایق می‌شد (ضدآب کردن) و هم پوسته نهایی که همان کاشی‌کاری است از یک نوع کاشی نوین در آن استفاده می‌شود، این کاشی شاخصه‌های ویژه‌ای همچون ضدسایش، ضداشعه و تمام رنگ بودن دیده شده که در ابعاد ۶۰ در ۶۰ طراحی و اجرا شده است و از همه مهم‌تر به‌صورت خشک و بدون استفاده از ملات اجرا شد.»
مدیرعامل مؤسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) خاطرنشان کرد: «مصلای امام خمینی (ره) با سازه‌ای بالغ بر ۱۵۰ هزار تن از عمق منفی ۶۰ متر تا ارتفاع ۷۵ متر اجرا شده است. این سازه با ابعاد و حجم گسترده از سوی معماران، مهندسین طراح و مجری داخلی انجام شده است.»
وی افزود: «سازه مصلای امام‌خمینی (ره) برای زلزله بالای ۸ ریشتری طراحی و با گنجایش ۶۵ هزار نفری می‌تواند در شرایط بحرانی به‌عنوان سازه امن و با گنجایش بالا مورد استفاده قرار بگیرد.»
نوروزی دوست با اشاره به جزئیات بخش گنبدخانه مصلای امام خمینی (ره) عنوان کرد: «ارتفاع گنبدخانه از رأس تا کف زمین ۶۳ متر است و قطر سطح زمین در کف گنبدخانه ۹۰ متر حدود ۵ هزار هزار مترمربع سقف دارد که همه ابعاد و اجزای این گنبدخانه اعم از طراحی، اجرا، عایق‌بندی و پوشش نهایی در دنیا بی‌نظیر است.»
مدیرعامل مؤسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تصریح کرد: «اجرای این سازه با توان داخلی و هماهنگی و مشورت ویژه بخش‌های علمی کشور انجام شده است، در حوزه طراحی، کنترل‌های اجرایی و بخش‌های فولادی، معماری و آرایه‌های دینی و اسلامی با بهره‌مندی از توان و ظرفیت اساتید برجسته و به نام کشور شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی علمی کشور صورت گرفته است.»
 
 به کارگیری تکنولوژی روز معماری ایرانی اسلامی
 علیرضا عسکری‌طیب، مدیر پروژه مصلای امام خمینی (ره) در اردوی راهیان پیشرفت اصحاب رسانه با اشاره به ابعاد و جزئیات این مصلی اظهار داشت: «مصلای امام خمینی (ره) واقع در پایتخت و هسته مرکزی تهران و در محدوده خیابان شهید قنبرزاده، بزرگراه مدرس، خیابان شهید بهشتی و خیابان پاکستان در حال اجراست. طراحی مصلای بزرگ امام خمینی (ره) دارای نکات حائز اهمیت و متأثر از آرایه‌های معماری ایرانی اسلامی با پایه‌های قوسی شکل و در ابعاد بسیار بزرگ، شکوهی زیبا و همچنین تکنولوژی روز معماری ایرانی اسلامی را به رخ کشیده است.»
مدیر پروژه مصلای امام خمینی (ره) افزود: «در هسته اصلی مصلای امام خمینی (ره)، ایوان مرکزی به ارتفاع ۷۲ متر، دهانه ۱۱۰ متر و هسته مرکزی فولادی و نماد بتنی احداث شده است، ارتفاع گنبد ۶۳ متر برابر با سالیان سن پیامبر اعظم (ص) و سطح گنبدخانه ۵ هزار مترمربع و مناره‌های بی‌نظیر با دو موذنه به ارتقاع ۱۴۲ در حال احداث است. شبستان‌های شرقی و غربی در تراز‌های متفاوت پنج، ۱۲، ۲۰ و ۳۲ و گنجایش ۶۵ هزار نمازگزار در هسته مرکزی مصلاست. کل حجم اجرایی مصلی ۵۱ هزار مترمربع در حال احداث است و با برنامه‌ریزی‌ها، اهتمام قرارگاه و با کیفیت پیش‌بینی شده، کل سطح بنایی که پیش‌بینی شده را به بهره‌برداری برسانیم و مردم خوب و عزیزمان در شهر تهران بتوانند آنچه در خور شأن آنان در بحث نماز است، به انجام برسد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار