کد خبر: 1202727
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:
نمی‌توان تولید خودرو در کشور را متوقف کرد، اما به منظور کاهش مصرف بنزین، کنترل ناترازی و تنوع در سبد سوخت کشور می‌توان به سمت و سوی استفاده از خودرو‌های برقی، هیبریدی یا خودرو‌های با مصرف سوخت‌های CNG یا سوخت‌های جایگزین دیگر حرکت کرد.

جوان آنلاین: عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی معتقد است: باید مقدار وابستگی سبد سوخت کشور به بنزین کاهش پیدا کند. استفاده از سوخت‌هایی مانند برق، LPG و CNG میزان وابستگی را کاهش می‌دهد، همچنین باید خودروسازان خودرو‌هایی با کیفیت بالا و با میزان مصرف سوخت پایین‌تر و مطابق متوسط مصرف سوخت جهانی تولید کنند تا بتوانیم از تشدید ناترازی و واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ بکاهیم.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» گفت: نمی‌توان تولید خودرو در کشور را متوقف کرد، اما به منظور کاهش مصرف بنزین، کنترل ناترازی و تنوع در سبد سوخت کشور می‌توان به سمت و سوی استفاده از خودرو‌های برقی، هیبریدی یا خودرو‌های با مصرف سوخت‌های CNG یا سوخت‌های جایگزین دیگر حرکت کرد.
وی در خصوص ناترازی بنزین در کشور و عوامل مؤثر بر آن بیان کرد: یکی از دلایل وجود ناترازی بنزین در کشور، افزایش تولید خودرو‌هایی با کیفیت پایین و استانداردنبودن میزان مصرف سوخت‌شان است که سبب افزایش مصرف بنزین می‌شود، متأسفانه مصرف بنزین خودرو‌های داخلی حدود سه تا چهار برابر متوسط مصرف خودرو‌های
جهانی است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: نمی‌توان تولید خودرو در کشور را متوقف کرد، اما به منظور کاهش مصرف بنزین و تنوع در سبد سوخت کشور می‌توان به سمت و سوی استفاده از خودرو‌های برقی، هیبریدی یا خودرو‌های با مصرف سوخت‌های CNG یا سوخت‌های جایگزین دیگر حرکت کرد.
وی افزود: با حرکت به سوی استفاده از سوخت‌های جایگزین از میزان مصرف بنزین کاسته و ناترازی موجود کنترل می‌شود. همچنین باید از ظرفیت قانون ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید نیز استفاده کرد و این فرصت فراهم شود که سوخت خودروهای‌مان به حد استاندارد برسد.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال در مبحث برق شاید بتوان بخشی از خودرو‌ها را به صورتی تولید کرد که از برق به عنوان سوخت استفاده کنند، این اقدام علاوه بر آنکه باعث ایجاد تنوع در سبد سوختی و کنترل ناترازی می‌شود، می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودرو‌هایی که سوخت بنزینی دارند، باشد تا از میزان آلودگی‌های حاصل از سوخت بنزین در شهر‌ها و به ویژه کلانشهر‌ها کاسته شود.
وی گفت: استفاده از خودرو‌های هیبریدی یا سوخت‌های جایگزین دیگر مانند متانول که اتفاقاً مقدار آن در کشور هم زیاد است، می‌تواند در کنترل ناترازی کمک کند. شاید بتوان بخشی از خودرو‌ها را به گونه‌ای تولید کرد که سوخت مصرفی آن‌ها متانول باشد و در این صورت به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار