کد خبر: 1202594
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
رئیسی در مراسم تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس:

جوان آنلاین: رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش ما در دولت این بود که اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ کاملاً قابل سنجش و گزارش باشد، تصریح کرد: درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز تلاش شده است واقعیت‌ها دیده شود؛ هم در بخش هزینه‌ها و هم درآمد‌ها و هم برنامه‌ها تلاش کرده‌ایم بودجه‌ای واقعی ارائه شود.
سیدابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه به منظور تقدیم رسمی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و با اشاره به تلاش دولت و مجلس در مسیر اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲، با محوریت رشد تولید و مهار تورم گفت: در سال ۱۴۰۲ دولت، مجلس و دیگر دستگاه‌ها با همراهی ملت توانستند ضمن ناکام گذاشتن توطئه‌های دشمن، گام دیگری در جهت رشد اقتصادی، تعالی کشور و نزدیک‌تر شدن به قله بردارند.
رئیسی با اشاره به برخی ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۳ از جمله تنظیم واقع‌بینانه و انطباق آن با برنامه هفتم توسعه، توجه ویژه به رفع ناترازی‌ها در حوزه بانکی و انرژی و همچنین اصلاح ساختار بودجه گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر تأکیدات رهبری و اسناد بالادستی رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گذاری شده است که با توجه به آمار سه ماهه اول که رشد ۷ درصدی را در بخش‌های مختلف نفت، صنعت و کشاورزی نشان می‌دهد، تحقق این هدف‌گذاری دور از انتظار نخواهد بود، البته استمرار و تداوم آن نیز به کنترل و نظارت مداوم نیاز دارد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: توجه به عدالت در پرداخت‌ها در سطح استانی و ملی، توجه به نقش مردم در اقتصاد و فعال کردن اقتصاد خصوصی و تعاونی از جمله دیگر موارد مدنظر در بودجه سال آینده است. کاستن از تصدی‌گری دولت و افزایش نظارت نیز در دستور کار دولت قرار دارد و به دنبال عملیاتی‌کردن آن هستیم.
رئیسی درباره میزان مالیات در بودجه ۱۴۰۳ گفت: در روز‌های اخیر برخی تصور کردند مالیات حقوق‌بگیران افزایش خواهد یافت، نه این طور نیست و در بودجه سال آینده به اخذ مالیات از آنانی که فرار مالیاتی دارند، توجه شده است. هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد، بلکه آنچه در این بودجه مورد توجه قرار گرفته، جلوگیری از فرار مالیاتی و احقاق حقوق حقه دولت و مردم است.
رئیس‌جمهور با اشاره به مسئله متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان همواره در دستور کار دولت بوده و در بودجه ۱۴۰۳ نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
رئیسی کاهش وابستگی دولت به نفت را از جمله موضوعات مورد توجه دولت دانست و گفت: همواره تلاش کرده‌ایم این وابستگی را کاهش دهیم. همچنین کسری تراز عملیاتی هم حتماً در بودجه مورد توجه قرار گرفته و اصلاحاتی در این‌باره انجام شده است. در بودجه ۱۴۰۳ تلاش کرده‌ایم احکام دائمی در بودجه آورده نشود تا آنچه شأن بودجه‌ای دارد در بودجه سال آینده گنجانده شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حتماً پیگیری‌های نمایندگان در اجرای دقیق و صریح قانون تأثیر دارد، اما پیگیری‌ها نباید شجاعت مدیران را بگیرد، چراکه شرط موفقیت یک مدیر آن است که با شجاعت و جسارت قانون را اجرایی و موانع را برطرف کند. اگر نظارت و اجرا بموقع و در راستای یکدیگر انجام شود، در ارتقای رفاه اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم عزیز تأثیرگذار است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم امور متوقف و متزلزل شود، بنابراین باید با جدیت و قاطعیت کار‌ها را دنبال کرد تا گام‌های برداشته‌نشده یا عقب‌ماندگی‌هایی که در کشور وجود دارد، جبران شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار