کد خبر: 1201307
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲
سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز تصریح کرد: ژاپن باید خسارت‌های ناشی از رهاسازی پساب نیروگاه فوکشیما را جبران کند.

جوان آنلاین: «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه در خصوص گزارش شرکت برق توکیو الکتریک (TEPCO) گفت: مقامات ژاپنی باید در گفتگو‌های صمیمانه با ذی نفعان شرکت کرده و یک مکانیسم نظارتی برای جلوگیری از عواقب جبران ناپذیر ناشی از رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده راکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما ایجاد کنند.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص ادامه داد: رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده راکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما در دریا بر سلامت تمام بشریت، محیط زیست دریایی جهانی و منافع عمومی بین المللی تأثیر دارد.

«وانگ ونبین» در ادامه افزود: توکیو باید نگرانی‌های داخلی و جهانی به خصوص نگرانی‌های کشور‌های همسایه را جدی گرفته و با ذی نفعان با نگرش مسوولانه و سازنده ارتباط برقرار کند.

پس از آنکه ژاپن در ماه آگوست پسماند آغشته به مواد رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما را در اقیانوس آرام تخلیه کرد، چین واردات تمام غذا‌های دریایی توکیو به پکن را ممنوع و ژاپن را متهم کرد که به اقیانوس آرام همچون «فاضلاب» نگاه می‌کند. ژاپنی‌ها مدعی هستند که پسماند تخلیه شده «بی‌ضرر است.»

با این حال، رئیس جمهور چین در گفتگو با کیشیدا، دراین‌باره ابراز نگرانی کرد و گفت: رهاسازی پسماند آلوده نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن، سلامت تمام انسان‌ها، زیست دریایی و منافع جمعی بین‌المللی را تهدید می‌کند.

جین‌پینگ همچنین از ژاپن خواست تا چه در داخل و چه خارج از این کشور، نگرانی‌های مشروع دراین‌باره را جدی بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار